NAF og Motor har testet ladehastigheten på 20 populære elbiler under vinterlige forhold. Les hovedsaken her.

Mercedes-Benz EQC AMG Line*

Pris: fra 636 900 kr
Batteri: 80 kWt netto
WLTP-rekkevidde: 404 km
Vår rekkevidde: 307 km
WLTP-forbruk: 22,3 kWt/100 km
Vårt forbruk: 25,4 kWt/100 km

*Testbilen kan avvike noe fra standardmodell.

Kort fortalt om EQC:

  • Lader med CCS-kontakt. 
  • Skal oppnå 110 kW som høyeste effekt
  • Vi noterte 99kW som høyeste effekt. 

Hvor raskt lades batteriet?

Det er flere faktorer som avgjør hvor raskt (med hvor høy effekt) batteriet lades. Et varmt batteri tar imot mye strøm raskere enn et kaldt batteri, og hvor tomt eller fullt batteriet er når du begynner å lade.

Ladingen foregår ofte sakte i begynnelsen og mot slutten for å skåne batteriet. Du får høyest ladefart når batteriet er rundt halvfullt, litt avhengig av bil.

Utetemperaturen kan også ha innvirkning på effekten du får. Spesielt på grunn av sistnevnte kan det være vanskelig å oppnå effekten produsentene lover på vinteren.

Marcedes EQC lading Dal.jpg

JEVN LADING: Mercedes-Benz EQC AMG Line på plass på Ionitys hurtigladestasjon på Dal for ladetest med driftsvarmt batteri.

Slik hurtiglader Mercedes-Benz EQC 

Mercedes-Benz EQC lader med CCS-kontakt. Den skal lade til 80 prosent på 40 minutter, gitt at du lader på en lader som gir mer enn 50 kW. 

EQC skal ha en topp-effekt på 110 kW.

Vi registrerte 99 kW som høyeste effekt, men brukte også 40 minutter på å lade fra 9 til 79 prosent. 

EQC lader relativt jevnt, og holder effekten godt gjennom ladeøkten. Effekten reduseres etter 20 minutter og avslutter på  65 kW ved 79 prosent. 

 

Grafen viser hvor lang tid det tok å lade til 80 prosent, og hvor mange kilowatt (kW) bilen lader med underveis i ladeøkten.

Slik gjorde vi ladetesten

Vi har ladet alle bilene under samme vinterforhold. På testdagen var det mellom 0 og -2 grader.

Alle bilene ble kjørt samme rute, fra Hafjell til Dal. De kjørte to timer, store deler av turen ble gjort på motovei i høye hastigheter for å sikre diftsvarmt batteri før lading. Bilene begynte ladingen når de hadde under 10 prosent batteri og ladet til 80 prosent. Alle bilene ble ladet på Ionity.

EQC er også rekkeviddetestet

Vi har også testet rekkevidden til Mercedes-Benz EQC og kjørt den helt tom for strøm. Bilen ble kjørt uten forvarming, kjøremodus var stilt inn på eco og klimaanlegget var på 21 grader. Sjekk ut den faktiske rekkevidde til ECQ.

Tilbake til hovedsaken.

Tilbake til elbilguiden.