To ganger i året tester NAF og Motor rekkevidden og ladehastigheten på elbiler. Testen gjennomføres fast sommer og vinter, og utvides med nye modeller ettersom de kommer på markedet. Bilene kjøres samme rute hver sesong, for å kunne sammenligne resultatene. Bilene kjøres samtidig med like innstillinger. Les hovedsaken her.

Mercedes-Benz EQC AMG Line*

Pris: fra 636 900 kr
Batteri: 80 kWt netto
WLTP-rekkevidde: 404 km
WLTP-forbruk: 22,3 kWt/100 km

Kort fortalt om EQC:

  • Skal lade fra 10 til 80 prosent på 40 minutter med CCS-kontakt. 
  • På sommeren brukte vi 38 minutter på å lade fra 6 til 80 prosent.
  • På vinteren brukte vi 40 mintter på å lade fra 9 til 79 prosent.

*Testbilen kan avvike noe fra standardmodell.

Slik hurtiglader Mercedes-Benz EQC 

Mercedes-Benz EQC lader med CCS-kontakt. Den skal lade fra 10-80 prosent på 40 minutter, gitt at du lader på en lader som gir mer enn 50 kW. 

Under sommertesten brukte vi 38 minutter og 57 sekunder på å lade fra 6 til 80 prosent, mens under vintertesten vi brukte vi 40 minutter på å lade fra 9 til 79 prosent. 

EQC skal ha en topp-effekt på 110 kW. Under vintertesten registrerte vi kun 99 kW som høyeste effekt. Under sommertesten derimot holdt vi mellom 103 og 109 kW frem til 50 prosent. Først da begynte effekten sakte å falle. Tross lavere effekt enn lovet lader EQC på tiden produsenten lover. 

 

SAMMENLIGN: I grafen over kan du sammenligne våre resultater fra begge testene, og se hvordan bilene lader på sommeren og på vinteren.

Det er flere faktorer som avgjør hvor raskt (med hvor høy effekt) batteriet lades. Et varmt batteri tar imot mye strøm raskere enn et kaldt batteri. Hvor tomt eller fullt batteriet er når du begynner å lade, spiller også inn.

Ladingen foregår ofte sakte i starten og mot slutten for å skåne batteriet. Du får høyest ladefart når batteriet er rundt halvfullt, litt avhengig av bil. Utetemperaturen kan også ha innvirkning på effekten du får.

Spesielt på grunn av sistnevnte kan det være vanskelig å oppnå effekten produsentene lover på vinteren.

Under sommertesten ladet vi alle bilene under optimale elbilforhold, og det var mellom 15 og 20 varmegrader. Alle bilene ble kjørt i to timer før ladetesten, slik at vi sørget for at alle bilene hadde driftsvarmt batteri før lading.

Under vintertesten ladet vi alle bilene under samme vinterforhold. På testdagen var det mellom 0 og 2 minusgrader, og her sørget vi også for at de hadde driftsvarmt batteri før lading.

Bilene begynte ladingen når de hadde under 10 prosent batteri og ladet til 80 prosent. Alle bilene ble ladet på Ionity.

Vi har også testet rekkevidden til Mercedes EQC

Vi har også testet rekkevidden til Mercedes EQC og kjørt den helt tom for strøm på sommer- og vinterføre. Sjekk ut den faktiske rekkevidden til Mercedes EQC.

Se alle bilene vi har testet!