To ganger i året tester NAF og Motor rekkevidden og ladehastigheten på elbiler. Testen gjennomføres fast sommer og vinter, og utvides med nye modeller ettersom de kommer på markedet. Bilene kjøres samme rute hver sesong, for å kunne sammenligne resultatene. Bilene kjøres samtidig med like innstillinger. Les hovedsaken her.

Mercedes-Benz EQC AMG Line*

Pris: fra 636 900 kr
Batteri: 80 kWt netto
WLTP-rekkevidde: 404 km
WLTP-forbruk: 22,3 kWt/100 km

Kort om rekkeviddetesten:

  • EQC gir relativt like varsler om at den går tom for strøm både om sommeren og vinteren. Men når varselet utløses variere noe fra sesong til sesong.
  • Ved 50 kilometer rekkevidde igjen kom varselet “Reserve Lad høyvoltbatteri”.
  • Ved 35 kilometer rekkevidde igjen anbefaler bilen “max range kjøremodus”.
  • Ved 28 kilometer rekkevidde igjen kommer varselet “Redusert systemeffekt Se instruksjonsbok”.
  • Ved 2 kilometer rekkevidde igjen var det 0 prosent batteri igjen.

*Testbilen kan avvike noe fra standardmodell.

 

SAMMENLIGN: I grafen over kan du sammenligne rekkevidden Mercedes-Benz EQC fikk i vinter mot rekkeviddetesten i sommer.

Vi har testet både sommer- og vinterrekkevidde!

Det er andre gangen vi gjennomfører denne rekkeviddetesten. Tidligere i år testet vi hvor lang rekkevidde bilene hadde på vinterstid. Nå testet vi hvor langt elbilene kom under optimale elbilforhold, 15 til 20 varmegrader. Felles for begge testene er at bilene ble kjørt helt tomme for strøm, slik at vi kunne måle den faktiske rekkevidden og forbruket på typiske norske veier opp mot bilens oppgitte rekkevidde (WLTP).

Testbilen var av utstyrsnivået AMG med en prislapp på 686 100 kroner, eks. frakt. Bilen ble testet med dekkdimensjon 255/40R21 og WLTP-rekkevidden for testmodellen var 403 kilometer.

Sommerens test ble kjørt under perfekte forhold, med mellom 20 og 25 grader og vindstille. Ved oppstart viste rekkeviddemåleren i bilen 352 kilometer. Etter en kilometers kjøring målte vi et forbruk på 76,8 kWh/100 km. Dette gikk naturlig nok nedover da vi hadde kjørt en stund og batteriet ble varmt. Ved Ringebu målte vi et forbruk på 18,6 kWt/100 km, som er godt under oppgitt WLTP-forbruk på 22,3 kWt/100 km.

Mercedes-Benz EQC kjørte 434 kilometer under testen, og det er 31 kilometer lengre enn WLTP-rekkevidden. Ved avsluttet rekkeviddetest endte vi på et gjennomsnittsforbruk på 18,2 kWt/100 km.

Vi bemerker at testføreren kjørte feil ved Hjerkinn, som betyr at siste del av denne ruten er kjørt i litt annerledes forhold enn de øvrige bilene. Dette ble oppdaget så sent at det ble avgjort å la bilen kjøre videre på en annen rute. I stedet for å kjøre av mot Folldal og Venabygdsfjellet ved Hjerkinn, fortsatte EQC over Dovrefjell, noe forbi Oppdal og tilbake til Oppdal da bilen var tom.

Testmodellen var av AMG Line som er høyeste utstyrsnivå. Dekkdimensjoner på testmodellen var: 235/50 R20 foran og 255/45 R20 bak. Testmodellen har en oppgitt rekkevidde på 404 kilometer. Det er noe kortere enn den offisielle rekkevidden på 417. Testen ble gjort uten forvarming av batteri eller kupé. EQC er utstyrt med varmepumpe. Du kan forvarme batteri og kupé via app eller MBUX for å øke rekkevidden.

Vinterens test ble startet i tre varmegrader og regn og sludd i Oslo. Jo lenger nord vi kom, dess kjøligere ble det, men streng vinterkulde ble det aldri. På det kaldeste viste termometeret minus seks grader. Vi kjørte i snøvær store deler av testen.

Mercedes-Benz EQC skal ha et forbruk på 22,3 kWt/100 km. Vi registrerte et forbruk på 25,4 kWt/100 km under rekkeviddetesten.

I vinterens test kjørte EQC tom for strøm etter 307 kilometer.

Opplevelsen av å kjøre EQC tom for strøm var temmelig lik i sommer- og vintertesten. Siden denne bilen var med i vintertesten ble den ikke kjørt helt tom for strøm under sommerens test.

Første varsle kom da det var 50 kilometer rekkevidde igjen. Da fikk testsjåføren beskjed om å lade høyvoltsbatteriet. Neste varsel kom da det var igjen 35 kilometer rekkevidde. Da kom det en anbefaling om å bruke “max range kjøremodus”. Deretter kom det varsel da det var igjen 28 kilometer på tanken. Nå ble beskjeden mer alvorlig, nemlig “Redusert systemeffekt. Se instruksjonsbok”.

Ved 2 kilometer rekkevidde igjen viste batteriindikatoren 0. Testsjåføren kjørte til det var 0 kilometer rekkevidde igjen før bilen ble kjørt inn til en ladestasjon. Kraften i bilen var ikke redusert.

EQC-11-km-rest-02.jpg

VARSLER GODT: Mercedes-Benz EQC varslet flere ganger underveis, og regenererte godt hele veien.

Denne testen er først og fremst en indikasjon på hvordan bilene leverer i forhold til den oppgitte rekkevidden (WLTP). Testen ble kjørt av helt vanlige sjåfører i vanlig trafikk. Det er viktig å huske at dette ikke er en vitenskapelig test, men en praktisk test av rekkevidde under faktiske forhold.

Denne testen gjennomføres sommer og vinter. Testruta er lik begge sesongene og består av bykjøring, landevei og motorvei, i hastigheter mellom 60 km/t og 110 km/t.

Bilene kjørte gjennom Oslo mot Gjøvik. Samtlige biler kjørte over Lygnasæter, med en klatring på 620 meter før de fortsette nordover mot Dombås. Bilene med lengst rekkevidde fortsatte over Hjerkinn og Folldal og nedover til Ringebu. Disse bilene fikk ytterligere en klatring opp til nærmere 1000 høydemeter. Det betyr at bilene med lengst rekkevidde gikk over to fjelloverganger.

Sjåførene er instruert til å følge trafikken og hastigheten og kjøre normalt, men defensivt – altså ingen unødvendige forbikjøringer. Regenereringen brukes aktivt under kjøringen.

Alle bilene ladet til 100 prosent over natten i en garasje. Alle bilene startet kalde, altså ingen forvarming av verken kupé eller batteri. Samtlige kjørte i eco-modus eller tilsvarende.

På vinteren stilles klimaanlegget på 21 grader og setevarmer på laveste nivå. På sommerføre stilles klimaanlegget på 20 grader og vifte på laveste nivå.

Du kan få et annet resultat om du prøver selv

Det er viktig å huske at du ganske sikkert kommer til å få et annet rekkevidde-resultat hvis du prøver en tilsvarende test. Forvarming av bilen, rute og topografi, temperatur, lastemengde, dekkstørrelse og ikke minst kjøremønster vil påvirke rekkevidden i betydelig grad.

 

Vi har også testet lading på Mercedes-Benz EQC

Vi har også testet ladeeffekten til Mercedes-Benz EQC under sommerlige og vinterlige forhold. Bilen ble ladetestet på driftsvarmt batteri, etter to timers uavbrutt kjøring, og så ladet fra maks 10 prosent til 80 prosent. Sjekk ut EQC sin ladetest.

Se alle bilene vi har testet!

Oppgitt WLTP-rekkevidde i filmen er de offisielle tallene. Rekkevidde på testbilene kan avvike noe grunnet utstyrsnivå og dekk.