NAF og Motor har testet rekkevidden på 20 populære elbiler og kjørt dem helt tomme for strøm. Alle bilene ble kjørt uten forvarming, kjøremodus stilt inn på «eco» eller tilsvarende og klimaanlegget på 21 grader. Les hovedsaken her.

Mercedes-Benz EQC AMG Line*

Pris: fra 636 900 kr
Batteri: 80 kWt netto
WLTP-rekkevidde: 404 km
Vår rekkevidde: 307 km
WLTP-forbruk: 22,3 kWt/100 km
Vårt forbruk: 25,4 kWt/100 km

*Testbilen kan avvike noe fra standardmodell.

Kort om rekkeviddetesten*:

  • Ved 50 km rekkevidde kom første advarsel om kort rekkevidde. Varsel om «Reserve Lad høyvoltbatteri» dukket da opp i instrumentpanelet.
  • Ved 25 km rest kom skilpadde-symbolet i speedometeret og et nytt varsel om «Redusert systemeffekt Se instruksjonsboken» lyste på skjermen.
  • Ved 20 km var stadig skilpadden der, og det kom nytt varsel om «Reserve Lad høyvoltbatteri».
  • Ved 15 km kom varsel om «Aktiv bremseassistent. For tiden begrenset funksjonalitet se instruksjonsboken».

*Testmodellen var av AMG Line som er høyeste utstyrsnivå. Dekkdimensjoner på testmodellen var: 235/50 R20 foran og 255/45 R20 bak. Testmodellen har en oppgitt rekkevidde på 404 kilometer. Det er noe kortere enn den offisielle rekkevidden på 417. Testen ble gjort uten forvarming av batteri eller kupé. EQC er utstyrt med varmepumpe. Du kan forvarme batteri og kupé via app eller MBUX for å øke rekkevidden. 

Rekkeviddetest av EQC

Mercedes-Benz EQC begynte turen med 317 kilometer oppgitt i instrumentpanelet. Bilen hadde svært høyt forbruk ut av Oslo, og lå på 80,4 kWt/100 kilometer etter en kilometer. Snittforbruket endte på 25,1 kWt/100 kilometer ved endt rekkeviddetest. 

EQC begynner å varsle om at du har lite batteri ved 50 kilometer. Bilen opplevdes helt fin å kjøre frem til siste kilometer. Først da begynte motorkraften å forsvinne, og til slutt bare ebbet det ut.

Bilen ble kjørt av E6 da det var 11 kilometer rest, av riksveien da den var på 2 kilometer rest, og gikk deretter på forstadsvei med 50-grense utenfor Otta. Etter 3 kilometer med 0 prosent kjørte vi inn på en stor parkeringsplass, og kjørte der i åttetall til bilen var helt tom.

EQC-11-km-rest-02.jpg

VARSLER GODT: Mercedes-Benz EQC varslet flere ganger underveis, og regenererte godt hele veien.

Varsler om lavere hastighet

EQC har en kraftindikator i speedometeret som viser hvor mye ytelse og effekt du har tilgang til. Denne viste statig mindre og mindre tilgjengelig effekt fra det ble varslet om kun 50 kilometer rekkevidde igjen. Tross varselet opplevdes bilen som normal å kjøre.

Bilen opplevdes altså fin å kjøre helt til siste kilometer, trolig på grunn av at vi holdt oss i lave hastigheter mot slutten av testen. Bare på den aller, aller siste kilometeren (da det hadde stått 0 prosent rest i 4 kilometer allerede) begynner motorkraften å forsvinne, og til slutt bare ebbet det ut.

Bilen ble så stående en times tid, før vi startet den opp igjen. Da lot den seg kjøre de 200 meterene til hurtiglader-stolpen.

 

Slik gjorde vi testen

Denne testen er først og fremst en indikasjon på hvordan bilene leverer i forhold til den oppgitte rekkevidden (WLTP). Testen ble kjørt av helt vanlige sjåfører i vanlig trafikk. Sjåførene ble instruert til å følge trafikken og hastigheten og kjøre normalt, men defensivt – altså ingen unødvendige forbikjøringer.

Alle bilene ladet til 100 prosent over natten i en garasje. Alle bilene startet kalde, altså ingen forvarming av verken kupé eller batteri. Samtlige kjørte i eco-modus eller tilsvarende, hadde klimaanlegget på 21 grader og setevarmen på laveste innstilling. Regenereringen ble brukt aktivt under kjøringen.

Testen startet i tre varmegrader og regn og sludd i Oslo. Jo lenger nord vi kom, dess kjøligere ble det. Streng vinterkulde ble det aldri. På det kaldeste viste termometeret minus seks grader. Vi kjørte i snøvær store deler av testen.

Ruta bestod av bykjøring, landevei og motorvei, i hastigheter mellom 60 km/t og 110 km/t.

MERK: Det er viktig å huske at du ganske sikkert kommer til å få et annet rekkevidde-resultat hvis du prøver en tilsvarende test. Forvaming av bilen, rute og topografi, temperatur, lastemengde, dekkstørrelse og ikke minst kjøremønster vil påvirke rekkevidden i betydelig grad.

Mercedes EQC hurtiglader Otta.jpg

STOPPET VED HURTIGLADER: Bilen ble så stående en times tid, før den ble startet startet opp igjen. Da lot den seg kjøre de 200 meterene til hurtiglader-stolpen.

Bilen er også ladetestet

Vi har også testet ladeeffekten til Mercedes-Benz EQC under vinterlige forhold. Bilen ble ladetestet på driftsvarmt batteri, etter to timers uavbrutt kjøring, og så ladet fra maks 10 prosent til 80 prosent. Sjekk ut EQC sin ladetest.

Oppgitt WLTP-rekkevidde i filmen er de offisielle tallene. Rekkevidde på testbilene kan avvike noe grunnet utstyrsnivå og dekk. Se tabellen.
 

Tilbake til hovedsaken.

Tilbake til elbilguiden.