To ganger i året tester NAF og Motor rekkevidden og ladehastigheten på elbiler. Testen gjennomføres fast sommer og vinter, og utvides med nye modeller ettersom de kommer på markedet. Bilene kjøres samme rute hver sesong, for å kunne sammenligne resultatene. Bilene kjøres samtidig med like innstillinger. Les hovedsaken her.

MG ZS EV*

Pris på testmodell: 249 900 kr
Batteri: 44,5 kWt
WLTP-rekkevidde: 263 km
WLTP-forbruk: 18,6 kWt/100 km 

Kort fortalt om MG ZS EV:

  • Skal lade til 80 prosent på 40 minutter med CCS-kontakt. 
  • Vi brukte 39 minutter på å lade fra 2 til 80 prosent. 

*Testbilen kan avvike noe fra standardmodell.

Slik hurtiglader MG ZS EV

MG ZS lader med 40 kW på en CCS-lader. MG selv oppgir at bilen bruker 40 min på å lade fra 0 til 80 prosent når du lader på en hurtiglader som gir 150 kW.

Vi brukte 39 min på å lade fra 2 til 80 prosent under sommertesten.

MG'en starter å lade med 84 kW, for så å sakte men sikkert redusere effekten gjennom ladestoppet. Det er ikke noe sted under ladingen at effekten faller brått, men ved rundt 50 prosent er effekten halvvert til rundt 46 kW. 

Vi har ennå ikke testet hvordan MG lader på vintertid. Vi oppdaterer denne testen i i januar 2021. 

 

LADING: Grafen viser hvor lang tid det tok å lade til 80 prosent, og hvor mange kilowatt (kW) bilen lader med underveis i ladeøkten. 

Det er flere faktorer som avgjør hvor raskt (med hvor høy effekt) batteriet lades. Et varmt batteri tar imot mye strøm raskere enn et kaldt batteri. Hvor tomt eller fullt batteriet er når du begynner å lade, spiller også inn.

Ladingen foregår ofte sakte i starten og mot slutten for å skåne batteriet. Du får høyest ladefart når batteriet er rundt halvfullt, litt avhengig av bil. Utetemperaturen kan også ha innvirkning på effekten du får.

Spesielt på grunn av sistnevnte kan det være vanskelig å oppnå effekten produsentene lover på vinteren.

Under sommertesten ladet vi alle bilene under optimale elbilforhold, og det var mellom 15 og 20 varmegrader. Alle bilene ble kjørt i to timer før ladetesten, slik at vi sørget for at alle bilene hadde driftsvarmt batteri før lading.

Bilene begynte ladingen når de hadde under 10 prosent batteri og ladet til 80 prosent. Alle bilene ble ladet på Ionity eller lignene ladestasjon som tilbyr effekt over 50 kW. 

Vi har også testet rekkevidden til MG ZS EV

Vi har også testet rekkevidden til MG ZS EV og kjørt den helt tom for strøm på sommerføre. Sjekk ut den faktiske rekkevidden til MG ZS EV.

Se alle bilene vi har testet!