To ganger i året tester NAF og Motor rekkevidden og ladehastigheten på elbiler. Testen gjennomføres fast sommer og vinter, og utvides med nye modeller ettersom de kommer på markedet. Bilene kjøres samme rute hver sesong, for å kunne sammenligne resultatene. Bilene kjøres samtidig med like innstillinger. Les hovedsaken her.

MG ZS EV*

Pris på testmodell: 249 900 kr
Batteri: 44,5 kWt
WLTP-rekkevidde: 263 km
WLTP-forbruk: 18,6 kWt/100 km 

Kort om rekkeviddetesten

  • Ved 62 kilometer igjen gir bilen et kort lydsignal og et symbol i instrumentpanelet som er synlig i noen sekunder.
  • Ved 25 kilometer igjen kommer symbolet i instrumentpanelet tilbake, men uten lydvarsel.
  • Ved 24 kilometer igjen er det nytt signal med lyd og symbol, kun synlig noen sekunder.
  • Mellom 24 og 20 kilometer blinker et lite oransje batterisymbol i instrumentpanelet.
  • Mellom 17 og 4 kilometer slutter bilen å vise rekkevidde.
  • Ved rundt seks kilometer restrekkevidde mister bilen brått effekt.

*Testbilen kan avvike noe fra standardmodell.

 

SAMMENLIGN: I grafen over kan du sammenligne vår rekkeviddetest mot bilens oppgitte rekkevidde (WLTP).

Rekkeviddetest av MG ZS EV sommer 2020

Testmodellen var en MG ZS EV med utstyrsnivået Luxury. Den har en batteripakke på 44,5 kWt med en oppgitt rekkevidde på 263 kilometer. Bilen var utstyrt med dekkdimensjon 215/50 R17. Pris på bilen med medfølgende utstyr er 249.900 kroner.

Ved oppstart på Vulkan parkeringshus viste bilen en rekkevidde på 257 kilometer. Etter én kilometer viste forbruket 19,5 kWt per 100 km. Ved Ringebu hadde forbruket sunket til 13,3 kWt per 100 km.

Da instrumentet viste 17 kilometer igjen sluttet bilen å vise rekkevidde. Bilen fortsatte ytterligere 18 kilometer.

MG ZS EV kom hele 308,1 kilometer i testen, og det er 43,1 kilometer mer enn oppgitt WLTP-rekkevidde.

Bilen varsler jevnlig fra rundt 62 kilometer gjenstående rekkevidde med lydvarsel og symbol, eller bare symbol. Men de første varslene forsvinner fort fra skjermen.

Bilen mistet plutselig effekt og stanset. Det var ikke mulig å kjøre en meter til, men girvelgeren lot seg sette i nøytral slike at bilen kunne dyttes eller trilles.

Alt av utstyr, inklusive automatisk fartsholder virket som normalt helt til effekten brått forsvant. Radio, lys og annet virket også etter stansen.

Denne testen er først og fremst en indikasjon på hvordan bilene leverer sammenliknet med den oppgitte rekkevidden (WLTP). Testen ble kjørt av helt vanlige sjåfører i vanlig trafikk. Det er viktig å huske at dette ikke er en vitenskapelig test, men en praktisk test av rekkevidde under faktiske forhold.

Testruta består av bykjøring, landevei og motorvei, i hastigheter mellom 60 km/t og 110 km/t.

Sjåførene ble instruert til å følge trafikken og hastigheten og kjøre normalt, men defensivt – altså ingen unødvendige forbikjøringer. Regenereringen ble brukt aktivt under kjøringen.

Alle bilene ladet til 100 prosent over natten i en garasje. Alle bilene startet kalde, altså ingen forvarming av verken kupé eller batteri. Samtlige kjørte i eco-modus eller tilsvarende og stilte inn klimaanlegget på 20 grader.

Rekkeviddetesten ble gjennomført i nær sagt perfekte forhold, med 20-25 varmegrader og sol.

Du kan få et annet resultat om du prøver selv

Det er viktig å huske at du ganske sikkert kommer til å få et annet rekkevidde-resultat hvis du prøver en tilsvarende test. Forvaming av bilen, rute og topografi, temperatur, lastemengde, dekkstørrelse og ikke minst kjøremønster vil påvirke rekkevidden i betydelig grad.

Vi har også testet lading på MG ZS EV

Vi har også testet ladeeffekten til MG ZS EV under sommerlige forhold. Bilen ble ladetestet på driftsvarmt batteri, etter to timers uavbrutt kjøring, og så ladet fra maks 10 prosent til 90 prosent. Sjekk ut ladetest av MG ZS EV.

Se alle bilene vi har testet!