To ganger i året tester NAF og Motor rekkevidden og ladehastigheten på elbiler. Testen gjennomføres fast sommer og vinter, og utvides med nye modeller ettersom de kommer på markedet. Bilene kjøres samme rute hver sesong, for å kunne sammenligne resultatene. Bilene kjøres samtidig med like innstillinger. Les hovedsaken her.

Mini Cooper SE*

Pris på testmodell: 357 000 kr
Batteri: 50 kWt
WLTP-rekkevidde: 320 km
WLTP-forbruk: 14,7 kWt/100 km

Kort fortalt om Mini Cooper SE:

  • Skal lade til 80 prosent på 29 minutter med CCS-kontakt. 
  • Vi brukte 30 minutter på å lade fra 7 til 80 prosent.

*Testbilen kan avvike noe fra standardmodell.

Slik hurtiglader Mini Cooper SE

Mini Cooper SE lader med 50 kW på en CCS-lader. Mini selv oppgir at bilen bruker 29 min på å lade fra 0 til 80 prosent når du lader på en hurtiglader som gir 50 kW.

Vi brukte 39 min på å lade fra 9 til 80 prosent under sommertesten.

Akkurat som BMW  i3 holder Mini Cooper relativt godt trøkk under hele lade økten. Den  holder seg innenfor 42 og 49 kW hele økten.

 

Det er flere faktorer som avgjør hvor raskt (med hvor høy effekt) batteriet lades. Et varmt batteri tar imot mye strøm raskere enn et kaldt batteri. Hvor tomt eller fullt batteriet er når du begynner å lade, spiller også inn.

Ladingen foregår ofte sakte i starten og mot slutten for å skåne batteriet. Du får høyest ladefart når batteriet er rundt halvfullt, litt avhengig av bil. Utetemperaturen kan også ha innvirkning på effekten du får.

Spesielt på grunn av sistnevnte kan det være vanskelig å oppnå effekten produsentene lover på vinteren.

Under sommertesten ladet vi alle bilene under optimale elbilforhold, og det var mellom 15 og 20 varmegrader. Alle bilene ble kjørt i to timer før ladetesten, slik at vi sørget for at alle bilene hadde driftsvarmt batteri før lading.

Under vintertesten ladet vi alle bilene under samme vinterforhold. På testdagen var det mellom 0 og 2 minusgrader, og her sørget vi også for at de hadde driftsvarmt batteri før lading.

Bilene begynte ladingen når de hadde under 10 prosent batteri og ladet til 80 prosent. Alle bilene ble ladet på Ionity.

Vi har også testet rekkevidden til Mini Cooper SE

Vi har også testet rekkevidden til Mini Cooper SE og kjørt den helt tom for strøm på sommerføre. Sjekk ut den faktiske rekkevidden til Mini Cooper SE.

Se alle bilene vi har testet!