To ganger i året tester NAF og Motor rekkevidden og ladehastigheten på elbiler. Testen gjennomføres fast sommer og vinter, og utvides med nye modeller ettersom de kommer på markedet. Bilene kjøres samme rute hver sesong, for å kunne sammenligne resultatene. Bilene kjøres samtidig med like innstillinger. Les hovedsaken her.

Mini Cooper SE*

Pris på testmodell: 357 000 kr
Batteri: 50 kWt
WLTP-rekkevidde: 320 km
WLTP-forbruk: 14,7 kWt/100 km

Kort om rekkeviddetesten

  • Første varsel om lite strøm kom da bilen varslet om at den ikke kom fram til destinasjonen.
  • Mildt varsel ved 20 prosent batteri igjen og bilen gikk i kjøremodus Green +
  • Varsel om lite rekkevidde ved 20 kilomter rekkevidde og 9 prosent batteri
  • Varsel om lite rekkevidde ved 10 kilomter rekkevidde og 4 prosent batteri.
  • Varsel om lite rekkevidde ved 8 kilomter og 3 prosent batteri.
  • Varsel om lite rekkevidde ved 3 kilomter og 2 prosent batteri.
  • Varsel om lite rekkevidde ved 1 kilomter og 1 prosent batteri.

*Testbilen kan avvike noe fra standardmodell.

 

SAMMENLIGN: I grafen over kan du sammenligne vår rekkeviddetest mot bilens oppgitte rekkevidde (WLTP).

Rekkeviddetest av Mini Cooper SE sommer 2020

Testmodellen vi benyttet i sommertesten var Mini Cooper SE Experience. Den har en batteripakke på 32,6 kWt med en WLTP-rekkevidde på 235 kilometer. Testmodellen var utstyrt med dekk og felg 195/55 R16. Testmodellen har en prislapp på 305 800 kr, inkl. levering.

Mini Cooperen startet fra Oslo med 186 kilometer på telleren. Da testsjåføren startet å kjøre krympet estimert rekkevidde ned til 178 kilometer. Forbruket etter en kilometer var 32,6 kWh/100 km. Forbruket sank etter hvert som vi kjørte og batteriet ble varmt. Ved Ringebu var forbruket 11,3 kWh/100 km. Snittforbruket da bilen stanset og hadde avsluttet rekkeviddetesten var 11,3 kWh/100 km.

Testbilen gikk pene 37 kilometer lengre enn den oppgitte rekkevidden (WLTP). Bilen var fullstendig strømtom etter imponerende 272 kilometer. Bilen viste at den hadde strøm lenge etter at den passerte den oppgitte rekkevidden på 235 kilometer. Først da bilen rundet 267 kjørte kilometer viste batteriindikatoren 0 prosent. Og da fortsatte den i ytterligere fem kilometer.

Bilen varslet først i navigasjonssystemet om at elektrisk rekkevidde er for kort til å nå frem til destinasjonen. Deretter et mildt varsel ved 20 prosent igjen. Da kom det et hvitt faresymbol på dashbordet og meldingen: Rekkevidde-anbefalinger, elektrisk rekkevidde er for kort, kjøremodus blir satt til Green+. Så kom det varsler om lite rekkevidde på løpende bånd på 20 km restrekkevidde (9 % batteri), 10 km restrekkevidde (4 % batteri), 8 km restrekkevidde (3 % batteri), 3 km restrekkevidde (2 % batteri) og 1 km restrekkevidde (1 % batteri). Klimaanlegget slo seg av da det var 3 % batteri igjen.

Testføreren rapporterer at bilen hadde futt i gasspedalen nesten helt til siste slutt og ingen problemer med servo. Etter strømstans ventet testsjåføren litt og startet bilen igjen. Da var det nok strøm til å kjøre til en trygg parkering langs veikanten.

Vår testsjåfør vurderer varslene i bilen som milde sammenliknet med andre biler. Bilens funksjoner fungerer overraskende bra, selv etter 0 prosent er det strøm nok til å parkere bilen ved hurtiglader etter strømstans. Oppleves som relativt trafikksikker ved å kjøre til 0 prosent. Lader raskt opp fra 0 prosent.

Denne testen er først og fremst en indikasjon på hvordan bilene leverer sammenliknet med rekkevidden (WLTP). Testen ble kjørt av helt vanlige sjåfører i vanlig trafikk. Det er viktig å huske at dette ikke er en vitenskapelig test, men en praktisk test av rekkevidde under faktiske forhold.

Testruta består av bykjøring, landevei og motorvei, i hastigheter mellom 60 km/t og 110 km/t.

Sjåførene ble instruert til å følge trafikken og hastigheten og kjøre normalt, men defensivt – altså ingen unødvendige forbikjøringer. Regenereringen ble brukt aktivt under kjøringen.

Alle bilene ladet til 100 prosent over natten i en garasje. Alle bilene startet kalde, altså ingen forvarming av verken kupé eller batteri. Samtlige kjørte i eco-modus eller tilsvarende og stilte inn klimaanlegget på 20 grader.

Rekkeviddetesten ble gjennomført i nær sagt perfekte forhold, med 20-25 varmegrader, vindstille og sol.

Du kan få et annet resultat om du prøver selv

Det er viktig å huske at du ganske sikkert kommer til å få et annet rekkevidde-resultat hvis du prøver en tilsvarende test. Forvaming av bilen, rute og topografi, temperatur, lastemengde, dekkstørrelse og ikke minst kjøremønster vil påvirke rekkevidden i betydelig grad.d

Vi har også testet lading på Mini Cooper SE

Vi har også testet ladeeffekten til Mini Cooper SE under sommerlige forhold. Bilen ble ladetestet på driftsvarmt batteri, etter to timers uavbrutt kjøring, og så ladet fra maks 10 prosent til 80 prosent. Sjekk ut ladetest av Mini Cooper SE.

Se alle bilene vi har testet!