To ganger i året tester NAF og Motor rekkevidden og ladehastigheten på elbiler. Testen gjennomføres fast sommer og vinter, og utvides med nye modeller ettersom de kommer på markedet. Bilene kjøres samme rute hver sesong, for å kunne sammenligne resultatene. Bilene kjøres samtidig med like innstillinger. Les hovedsaken her.

Nissan e-NV 200 Evalia*

Pris på testmodell: 359 740 kr
Batteri: 40 kWt
WLTP-rekkevidde: 200 km
WLTP-forbruk: 25,9 kWt/100 km

Kort fortalt om Nissan e-NV 200:

  • Skal lade til 80 prosent på 42 minutter med CHAdeMO-kontakt. 
  • Vi brukte 57 minutter på å lade fra 5 til 80 prosent.

*Testbilen kan avvike noe fra standardmodell.

Slik hurtiglader Nissan e-NV 200

Nissan e-NV 200 lader med 40 kW på en CCS-lader. Nissan selv oppgir at bilen bruker 42 min på å lade fra 0 til 80 prosent når du lader på en hurtiglader som gir 50 kW.

Vi brukte 57 min på å lade fra 5 til 80 prosent under sommertesten.

Vi fikk ikke opp informasjon om effekten bilen mottar under lading. Det betyr at vi har regnet oss frem til effekten vi har ladet med basert på kilometeranslaget og kilowatt-timene mottatt. 

Tross en noe vinglete start holdt effekten jevnt over nesten hele ladesesjonen, mog avslutter ved 80 prosent på 24 kW.

 

LADING: Grafen viser hvor lang tid det tok å lade til 80 prosent, og hvor mange kilowatt (kW) bilen lader med underveis i ladeøkten. 

Det er flere faktorer som avgjør hvor raskt (med hvor høy effekt) batteriet lades. Et varmt batteri tar imot mye strøm raskere enn et kaldt batteri. Hvor tomt eller fullt batteriet er når du begynner å lade, spiller også inn.

Ladingen foregår ofte sakte i starten og mot slutten for å skåne batteriet. Du får høyest ladefart når batteriet er rundt halvfullt, litt avhengig av bil. Utetemperaturen kan også ha innvirkning på effekten du får.

Spesielt på grunn av sistnevnte kan det være vanskelig å oppnå effekten produsentene lover på vinteren.

Under sommertesten ladet vi alle bilene under optimale elbilforhold, og det var mellom 15 og 20 varmegrader. Alle bilene ble kjørt i to timer før ladetesten, slik at vi sørget for at alle bilene hadde driftsvarmt batteri før lading.

Bilene begynte ladingen når de hadde under 10 prosent batteri og ladet til 80 prosent. Nesten alle bilene ble ladet på Ionity. Bilene fra Nissan som lader med CHAdeMo ble ladet på Grønn Kontakt - Dal. 

Vi har også testet rekkevidden til Nissan e-NV 200

Vi har også testet rekkevidden til Nissan e-NV 200 og kjørt den helt tom for strøm på sommerføre. Sjekk ut den faktiske rekkevidden til e-NV 200.

Se alle bilene vi har testet!