To ganger i året tester NAF og Motor rekkevidden og ladehastigheten på elbiler. Testen gjennomføres fast sommer og vinter, og utvides med nye modeller ettersom de kommer på markedet. Bilene kjøres samme rute hver sesong, for å kunne sammenligne resultatene. Bilene kjøres samtidig med like innstillinger. Les hovedsaken her.

Nissan e-NV 200 Evalia*

Pris på testmodell: 359 740 kr
Batteri: 40 kWt
WLTP-rekkevidde: 200 km
WLTP-forbruk: 25,9 kWt/100 km

Kort om rekkeviddetesten

  • Da bilen viste 30 kilometer rekkevidde igjen kom det et lydvarsel, samt at symbolet for rekkevidde i instrumentpanelet blinket.
  • Etter at de tre gjenværende strekene som indikerer rekkevidde forsvant, gikk bilen ytterligere 30,9 kilometer. I tillegg kom det, ironisk nok, et symbol som ligner en bensinpumpe i instrumentpanelet.

*Testbilen kan avvike noe fra standardmodell.

 

SAMMENLIGN: I grafen over kan du sammenligne vår rekkeviddetest mot bilens oppgitte rekkevidde (WLTP).

Rekkeviddetest av Nissan e-NV200 Evalia sommer 2020

Testmodellen var en Nissan e-NV200 Evalia. Bilen er en elektrifisert utgave av tidligere NV200 og leveres både som varebil og inntil syv seter. NV200 kjører for øvrig som taxi i New York.

Vår testmodell hadde høyeste utstyrsnivå og koster 359.740 kroner. Bilen var utstyrt med dekk og felger i dimensjonene 185/65 R15.

Bilen har et batteri på 40 kWt, og den offisielle rekkevidden etter WLTP-standarden er 200 kilometer

Den offisielle rekkevidden skulle tilsynelatende treffe ganske godt siden vi ved 97,8 kjørte kilometer skulle ha 53% batteri igjen.

Men bilen går altså mer enn 200 kilometer, og etter 276,9 kjørte kilometer var det til slutt stopp for den høyreiste personbilen.

Gjennomsnittsforbruket under testen lå på 13,7 kWt/100 km, noe som er ganske beskjedent for en høy bil.

Etter hvert som bilen begynner å gå tom slår sparetiltakene inn.

Blant annet skrudde klimaanlegget seg av, noe som gjorde kjøringen til en svært varm opplevelse.

Nissan e-NV200 sperrer også på 100 km/t når batteriet begynner å gå tomt.

Denne testen er først og fremst en indikasjon på hvordan bilene leverer i forhold til den oppgitte rekkevidden (WLTP). Testen ble kjørt av helt vanlige sjåfører i vanlig trafikk. Det er viktig å huske at dette ikke er en vitenskapelig test, men en praktisk test av rekkevidde under faktiske forhold.

Testruta består av bykjøring, landevei og motorvei, i hastigheter mellom 60 km/t og 110 km/t.

Sjåførene ble instruert til å følge trafikken og hastigheten og kjøre normalt, men defensivt – altså ingen unødvendige forbikjøringer. Regenereringen ble brukt aktivt under kjøringen.

Alle bilene ladet til 100 prosent over natten i en garasje. Alle bilene startet kalde, altså ingen forvarming av verken kupé eller batteri. Samtlige kjørte i eco-modus eller tilsvarende og stilte inn klimaanlegget på 20 grader.

Rekkeviddetesten ble gjennomført i nær sagt perfekte forhold, med 20-25 varmegrader og sol.

Du kan få et annet resultat om du prøver selv

Det er viktig å huske at du ganske sikkert kommer til å få et annet rekkevidde-resultat hvis du prøver en tilsvarende test. Forvaming av bilen, rute og topografi, temperatur, lastemengde, dekkstørrelse og ikke minst kjøremønster vil påvirke rekkevidden i betydelig grad.

Vi har også testet lading på e-NV200 Evalia

Vi har også testet ladeeffekten til Nissan e-NV200 Evalia under sommerlige forhold. Bilen ble ladetestet på driftsvarmt batteri, etter to timers uavbrutt kjøring, og så ladet fra maks 10 prosent til 90 prosent. Sjekk ut ladetest av Nissan e-NV200 Evalia.

Se alle bilene vi har testet!