NAF og Motor har testet ladehastigheten på 20 populære elbiler under vinterlige forhold. Les hovedsaken her.

Nissan LEAF (40 kWt)*

Pris: fra 287 900 kr
Batteri: 40 kWt
WLTP-rekkevidde: 270 km
Vår rekkevidde: 208,9 km
WLTP-forbruk: 20,6 kWt/100 km
Vårt forbruk: 16,5 kWt/100 km

*Testbilen kan avvike noe fra standardmodell.

Kort fortalt om LEAF:

  • Lader med CHAdeMO-kontakt. 
  • Skal bruke 60 minutter på å lade til 80 prosent.
  • Vi brukte 40 minutter fra 9-79 prosent.

Hvor raskt lades batteriet?

Det er flere faktorer som avgjør hvor raskt (med hvor høy effekt) batteriet lades. Et varmt batteri tar imot mye strøm raskere enn et kaldt batteri, og hvor tomt eller fullt batteriet er når du begynner å lade.

Ladingen foregår ofte sakte i begynnelsen og mot slutten for å skåne batteriet. Du får høyest ladefart når batteriet er rundt halvfullt, litt avhengig av bil.

Utetemperaturen kan også ha innvirkning på effekten du får. Spesielt på grunn av sistnevnte kan det være vanskelig å oppnå effekten produsentene lover på vinteren.

Nissan LEAF 40 ved ladestasjonen.jpg

LADEKØ: Nissan LEAF ble stående i ladekø med de andre mindre bilene i testen etter å ha kjørt helt batteritom.

Slik lader Nissan LEAF (40 kWt)

Alle Nissan sine modeller lader med CHAdeMO-kontakt.

Nissan Leaf 40 kWt kan lade med 50 kW og skal bruke 60 minutter på å lade til 80 prosent. Vi brukte 40 minutter på å lade fra 9 til 79 prosent. 

Bilen lader jevnt og stabilt i starten, men effekten faller brått etter 30 minutter. Lader du et sted der du betaler pr minutt, kan det være lønnsomt å koble ut ved dette effektfallet.

 

Grafen viser hvor lang tid det tok å lade til 80 prosent, og hvor mange kilowatt (kW) bilen lader med underveis i ladeøkten.

Slik ble testen gjort 

Vi har ladet alle bilene under samme vinterforhold. På testdagen var det mellom 0 og -2 grader.

Alle bilene ble kjørt samme rute, fra Hafjell til Dal. De kjørte to timer, store deler av turen ble gjort på motovei i høye hastigheter for å sikre diftsvarmt batteri før lading.

Bilene begynte ladingen først da de hadde under 10 prosent batteri og ladet til 80 prosent. Begge Nissan LEAF-modellene ble ladet på Fortum Charge and Drive, mens de andre bilene i testen ble ladet på Ionity. 

LEAF er også rekkeviddetestet

Vi har også testet rekkevidden til Nissan LEAF og kjørt den helt tom for strøm. Bilen ble kjørt uten forvarming, kjøremodus var stilt inn på eco og klimaanlegget var på 21 grader. Sjekk ut den faktiske rekkevidden til LEAF.

Tilbake til hovedsaken.

Tilbake til elbilguiden.