To ganger i året tester NAF og Motor rekkevidden og ladehastigheten på elbiler. Testen gjennomføres fast sommer og vinter, og utvides med nye modeller ettersom de kommer på markedet. Bilene kjøres samme rute hver sesong, for å kunne sammenligne resultatene. Bilene kjøres samtidig med like innstillinger. Les hovedsaken her.

Nissan LEAF (40 kWt)*

Pris: fra 287 900 kr
Batteri: 40 kWt
WLTP-rekkevidde: 270 km
WLTP-forbruk: 20,6 kWt/100 km

Kort fortalt om LEAF:

  • Skal lade til 80 prosent på 60 minutter med CHAdeMO-kontakt. 
  • På sommeren brukte vi 54 minutter på å lade fra 7 til 80 prosent.
  • På vinteren brukte vi 40 minutter på å lade fra 9 til 79 prosent.

*Testbilen kan avvike noe fra standardmodell.

Slik lader Nissan LEAF (40 kWt)

Alle Nissan sine modeller lader med CHAdeMO-kontakt. Nissan LEAF 40 kWt kan lade med 50 kW og skal bruke 60 minutter på å lade til 80 prosent. 

Under sommertesten brukte vi 54 minutter på å lade fra 7 til 80 prosent, mens under vintertesten brukte vi 40 minutter på å lade fra 9 til 79 prosent. 

Og nei, vi har ikke skrevet feil og blandet vinter og sommertesten. Derimot opplevde vi Nissan LEAF sitt store ankepunkt, nemlig såkalt "rapidgate". 

Nissan omtaler dette på sine nettsider i liten skrift hvor de skriver: "Nissan Leaf utstyrt med sikringstiltak for å beskytte batteriet under gjentatte hurtigladinger på kort tid. Ladetiden ved gjentatte hurtigladinger kan øke hvis batteritemperaturen aktiverer teknologien som beskytter batteriet."

Vi hadde allerede fulladet bilen en gang tidligere på dagen, da med full effekt. Under ladetesten derimot registrerte  vi derfor kun 30 kW, et typisk tegn på at bilen struper effekten for å skåne batteriet mot overopphetning. 

Det betyr et langt og tregt ladestopp. 

På vinteren derimot, eller ved første ladestopp, lader bilen jevnt og stabilt i starten, men effekten faller brått etter 30 minutter. Lader du et sted der du betaler pr minutt, kan det være lønnsomt å koble ut ved dette effektfallet.

 

SAMMENLIGN: I grafen over kan du sammenligne våre resultater fra begge testene, og se hvordan bilene lader på sommeren og på vinteren.

Det er flere faktorer som avgjør hvor raskt (med hvor høy effekt) batteriet lades. Et varmt batteri tar imot mye strøm raskere enn et kaldt batteri. Hvor tomt eller fullt batteriet er når du begynner å lade, spiller også inn.

Ladingen foregår ofte sakte i starten og mot slutten for å skåne batteriet. Du får høyest ladefart når batteriet er rundt halvfullt, litt avhengig av bil. Utetemperaturen kan også ha innvirkning på effekten du får.

Spesielt på grunn av sistnevnte kan det være vanskelig å oppnå effekten produsentene lover på vinteren.

Under sommertesten ladet vi alle bilene under optimale elbilforhold, og det var mellom 15 og 20 varmegrader. Alle bilene ble kjørt i to timer før ladetesten, slik at vi sørget for at alle bilene hadde driftsvarmt batteri før lading.

Under vintertesten ladet vi alle bilene under samme vinterforhold. På testdagen var det mellom 0 og 2 minusgrader, og her sørget vi også for at de hadde driftsvarmt batteri før lading.

Bilene begynte ladingen når de hadde under 10 prosent batteri og ladet til 80 prosent. Modellene til Nissan Leaf ble testet på Grønn Kontakt på Dal. Effekten (kW) ble lest av i bilens instrumentpanel. 

Vi har også testet rekkevidden til Nissan LEAF

Vi har også testet rekkevidden til LEAF og kjørt den helt tom for strøm på sommer- og vinterføre. Sjekk ut den faktiske rekkevidden til Nissan LEAF.

Se alle bilene vi har testet!