To ganger i året tester NAF og Motor rekkevidden og ladehastigheten på elbiler. Testen gjennomføres fast sommer og vinter, og utvides med nye modeller ettersom de kommer på markedet. Bilene kjøres samme rute hver sesong, for å kunne sammenligne resultatene. Bilene kjøres samtidig med like innstillinger. Les hovedsaken her.

Nissan LEAF e+ (62 kWt)*

Pris: fra 356 700 kr
Batteri: 62 kWt
WLTP-rekkevidde: 385 km
WLTP-forbruk: 18 kWt/100 km

Kort fortalt om LEAF e+:

  • Skal lade til 80 prosent på 35 minutter med CHAdeMO-kontakt. 
  • På sommeren brukte vi 46 minutter på å lade fra 1 til 80 prosent.  
  • På vinteren brukte vi 70 minutter på å lade fra 8 til 82 prosent uten lynlader.

*Testbilen kan avvike noe fra standardmodell.

Slik lader Nissan LEAF e+ (62 kWt)

Alle Nissan sine modeller lader med CHAdeMO-kontakt.

Den siste generasjon LEAF e+, med 62 kWt-batteri er klargjort for lading med inntil 100 kW. Nissan Leaf 62 e+ skal bruke 35 minutter på å lade fra 20 til 80 prosent.

Under sommertesten brukte vi 46 minutter på å lade fra 1 til 80 prosent, og kunne for første gang teste lading med høyere effekt enn 50 kW. 

Til sammenligning brukte vi 70 minutter på å lade fra 8 til 82 prosent under vinterens test da vi ladet på en 50 kW-lader. 

Vi ladet Nissan LEAF e+ på Eon på Dombås. Her fikk vi 70 kW fra første øyeblikk, og ladet med 60 kW frem til rundt 40 prosent da begynte effekten å dale sakte. Vi avsluttet med 37 kW på 80 prosent. 

 

SAMMENLIGN: I grafen over kan du sammenligne våre resultater fra begge testene, og se hvordan bilene lader på sommeren og på vinteren.

Det er flere faktorer som avgjør hvor raskt (med hvor høy effekt) batteriet lades. Et varmt batteri tar imot mye strøm raskere enn et kaldt batteri. Hvor tomt eller fullt batteriet er når du begynner å lade, spiller også inn.

Ladingen foregår ofte sakte i starten og mot slutten for å skåne batteriet. Du får høyest ladefart når batteriet er rundt halvfullt, litt avhengig av bil. Utetemperaturen kan også ha innvirkning på effekten du får.

Spesielt på grunn av sistnevnte kan det være vanskelig å oppnå effekten produsentene lover på vinteren.

Under sommertesten ladet vi alle bilene under optimale elbilforhold, og det var mellom 15 og 20 varmegrader. Alle bilene ble kjørt i to timer før ladetesten, slik at vi sørget for at alle bilene hadde driftsvarmt batteri før lading.

Under vintertesten ladet vi alle bilene under samme vinterforhold. På testdagen var det mellom 0 og 2 minusgrader, og her sørget vi også for at de hadde driftsvarmt batteri før lading.

Bilene begynte ladingen når de hadde under 10 prosent batteri og ladet til 80 prosent. I vinter ble bilene fra Nissan ladet på Grønn Kontakt på Dal, på 50 kW hurtiglader. I sommerens test ble Leaf e+ testet på Eon by Clever på Dombås. 

Vi har også testet rekkevidden til LEAF e+

Vi har også testet rekkevidden til Nissan LEAF e+ og kjørt den helt tom for strøm på sommer- og vinterføre. Sjekk ut den faktiske rekkevidden til LEAF e+.

Se alle bilene vi har testet!