NAF og Motor har testet rekkevidden på 20 populære elbiler og kjørt dem helt tomme for strøm. Alle bilene ble kjørt uten forvarming, kjøremodus stilt inn på «eco» eller tilsvarende og klimaanlegget på 21 grader. Les hovedsaken her.

Nissan LEAF (40 kWt)*

Pris: fra 287 900 kr
Batteri: 40 kWt
WLTP-rekkevidde: 270 km
Vår rekkevidde: 208,9 km
WLTP-forbruk: 20,6 kWt/100 km
Vårt forbruk: 16,5 kWt/100 km

*Testbilen kan avvike noe fra standardmodell.

Kort om rekkeviddetesten*:

  • Første varsel om at bilen måtte lades kom på 9 prosent batteri igjen og gjenværende rekkevidde på 25 kilometer. 
  • Da bilen kom under 20 kilometer rekkevidde begynte temperaturen å synke.
  • Samtidig kom det varsel i navigasjonen om at batterikapasiteten var lav.
  • Nytt varsel om at bilen har lite strøm like før bilen stopper helt.
  • Bilen kjørte 8,8 kilometer etter at den viste at det var 0 prosent batteri igjen.

* Testmodellen hadde utstyrsnivå Tekna og var utstyrt med dekktype 205/55 R16. Rekkeviddetesten ble gjort uten forvarming av batteri eller kupé. Nissan LEAF er utstyrt med varmepumpe. Det er mulig å forvarme kupéen enten via app eller via forhåndsinnstilling manuelt i bilen for å øke rekkevidden.. 

Strømsparing fra 20 kilometer rekkevidde igjen

Da det var 20 kilometer igjen på tanken til LEAFen ble det kaldere i bilen. All varmen forsvant ikke, men det ble merkbart kjøligere.

Samtidig sto det ikke lenger hvor mange kilometer rekkevidde som var igjen. Derimot fortsatte den å vise batteriprosent.

Da det var 0 prosent batteri igjen begynte bilen å gå tregere og en del funksjoner som radio ble dårligere. Lysstyrken i dashbordet svekkes også. 

Ved en rundkjøring stopper bilen opp og rett og slett uler. Det kommer en ulende lyd. Likevel klarer vår testfører å få bilen igang igjen og kjører ytterligere om lag 8 kilometer for bilen stopper helt opp. Da kommer den ulende lyden tilbake og bilen starter ikke mer. 

Nissan LEAF 40 varsel lavt batteri.jpg

Første varsel kommer når det er 9 prosent batteri igjen. Etter ytterligere fem kilometer starter strømsparingen.

Lavt forbruk

Selv om Nissan LEAF 40 kWt ikke nådde oppgitt rekkevidde, hadde den et lavt forbruk. Oppgitt forbruk (WLTP) på bilen er 206 kWt/100 km, mens vår bil på testen endte med et gjennomsnittsforbruk på hyggelige 16,5 kWt/100 km. 

 

Slik gjorde vi rekkeviddetesten

Denne testen er først og fremst en indikasjon på hvordan bilene leverer i forhold til den oppgitte rekkevidden (WLTP). Testen ble kjørt av helt vanlige sjåfører i vanlig trafikk. Sjåførene ble instruert til å følge trafikken og hastigheten og kjøre normalt, men defensivt – altså ingen unødvendige forbikjøringer.

Alle bilene ladet til 100 prosent over natten i en garasje. Alle bilene startet kalde, altså ingen forvarming av verken kupé eller batteri. Samtlige kjørte i eco-modus eller tilsvarende, hadde klimaanlegget på 21 grader og setevarmen på laveste innstilling. Regenereringen ble brukt aktivt under kjøringen.

Testen startet i tre varmegrader og regn og sludd i Oslo. Jo lenger nord vi kom, dess kjøligere ble det. Streng vinterkulde ble det aldri. På det kaldeste viste termometeret minus seks grader. Vi kjørte i snøvær store deler av testen.

Ruta bestod av bykjøring, landevei og motorvei, i hastigheter mellom 60 km/t og 110 km/t.

MERK: Det er viktig å huske at du ganske sikkert kommer til å få et annet rekkevidde-resultat hvis du prøver en tilsvarende test. Forvarming av bilen, rute, topografi, temperatur, lastemengde, dekkstørrelse og ikke minst kjøremønster, vil påvirke rekkevidden i betydelig grad.

Nisssan LEAF 40 strømtom bilberger.jpg

Etter å ha kjørt 8,8 kilometer på overtid var det full stopp for Nissan LEAF. 

Slik testet vi lading på Nissan LEAF 40 kWt

Vi har også testet ladeeffekten til Nissan LEAF under vinterlige forhold. Bilen ble ladet etter minst to timer kjøring slik at den hadde ordentlig driftsvarmt batteri. Bilen skulle ha maksimalt 10 prosent igjen på batteriet ved start av testen og den ble ladet til 80 prosent. Sjekk ut LEAF 40 kWt sin ladetest.

Oppgitt WLTP-rekkevidde i filmen er de offisielle tallene. Rekkevidde på testbilene kan avvike noe grunnet utstyrsnivå og dekk. Se tabellen.

Tilbake til hovedsaken.

Tilbake til elbilguiden.