To ganger i året tester NAF og Motor rekkevidden og ladehastigheten på elbiler. Testen gjennomføres fast sommer og vinter, og utvides med nye modeller ettersom de kommer på markedet. Bilene kjøres samme rute hver sesong, for å kunne sammenligne resultatene. Bilene kjøres samtidig med like innstillinger. Les hovedsaken her.

Nissan LEAF (40 kWt)*

Pris: fra 287 900 kr
Batteri: 40 kWt
WLTP-rekkevidde: 270 km
WLTP-forbruk: 20,6 kWt/100 km

Kort om rekkeviddetesten:

  • Ved 9 prosent batteri igjen viser bilen «Charge now».
  • Ved 3 prosent batteri igjen hadde bilen kjørt 274 kilometer.
  • Bilen gikk 20 kilometer etter at den viste 0 prosent batteri igjen.

*Testbilen kan avvike noe fra standardmodell.

 

SAMMENLIGN: I grafen over kan du sammenligne rekkevidden Nissan LEAF 40 kWt fikk i vinter mot rekkeviddetesten i sommer.

Vi har testet både sommer- og vinterrekkevidde!

Det er andre gangen vi gjennomfører denne rekkeviddetesten. Tidligere i år testet vi hvor lang rekkevidde bilene hadde på vinterstid. Nå testet vi hvor langt elbilene kom under optimale elbilforhold, 15 til 20 varmegrader. Felles for begge testene er at bilene ble kjørt helt tomme for strøm, slik at vi kunne måle den faktiske rekkevidden og forbruket på typiske norske veier opp mot bilens oppgitte rekkevidde (WLTP).

Testbilen var med utstyrsnivået N-Connecta og har en prislapp på 310 500 kroner. Bilen var utstyrt med dekkdimensjon 215/50 R17 og WLTP-rekkevidden for testmodellen var 270 kilometer

Sommerens test ble kjørt under perfekte forhold, med mellom 20 og 25 grader og vindstille. Ved oppstart viste rekkeviddemåleren i bilen 273 kilometer. Etter en kilometer målte vi et forbruk på 37 kWt/100 km. Dette sank naturlig nok etterhvert som vi kjørte. Ved Ringebu målte vi et forbruk på 12 kWt/100 km, som er godt under oppgitt WLTP-forbruk på 20,6 kWt/100 km.   

LEAF kjørte 305,3 kilometer under testen, og det er 35,3 kilometer lenger enn WLTP-rekkevidden.  Ved avsluttet rekkeviddetest endte vi på et gjennomsnittsforbruk på 11,9 kWt/100 km.    

Testmodellen hadde utstyrsnivå Tekna og var utstyrt med dekktype 205/55 R16. Rekkeviddetesten ble gjort uten forvarming av batteri eller kupé. Nissan LEAF er utstyrt med varmepumpe. Det er mulig å forvarme kupéen enten via app eller via forhåndsinnstilling manuelt i bilen for å øke rekkevidden.

I vinterens test ble startet i tre varmegrader og regn og sludd i Oslo. Jo lenger nord vi kom, dess kjøligere ble det, men streng vinterkulde ble det aldri. På det kaldeste viste termometeret minus seks grader. Vi kjørte i snøvær store deler av testen.

Nissan LEAF 40 kWt kjørte 208,9 kilometer i vintertesten, og det er noe under WLTP-rekkevidden på 270 kilometer.

Varslene som kom i bilen var like som i vinter, men kom på annen rekkevidde igjen på bilen. Dette er sesongvariasjoner. Bilen ble ikke kjørt helt tom for strøm på sommertesten. 

Slik gikk det i vinter da vi kjørte bilen helt tom
Da det var 20 kilometer igjen på tanken til LEAFen ble det kaldere i bilen. All varmen forsvant ikke, men det ble merkbart kjøligere.

Samtidig sto det ikke lenger hvor mange kilometer rekkevidde som var igjen. Derimot fortsatte den å vise batteriprosent.

Da det var 0 prosent batteri igjen begynte bilen å gå tregere og en del funksjoner som radio ble dårligere. Lysstyrken i dashbordet svekkes også.

Ved en rundkjøring stoppet bilen opp og det kommer en ulende lyd. Likevel klarer vår testfører å få bilen i gang igjen og kjører ytterligere om lag 8 kilometer før bilen stopper helt opp. Da kommer den ulende lyden tilbake og bilen starter ikke mer.

Nissan LEAF 40 varsel lavt batteri.jpg

Første varsel kommer når det er 9 prosent batteri igjen. Etter ytterligere fem kilometer starter strømsparingen.

Denne testen er først og fremst en indikasjon på hvordan bilene leverer i forhold til den oppgitte rekkevidden (WLTP). Testen ble kjørt av helt vanlige sjåfører i vanlig trafikk. Det er viktig å huske at dette ikke er en vitenskapelig test, men en praktisk test av rekkevidde under faktiske forhold.   

Denne testen gjennomføres sommer og vinter. Testruta er lik begge sesongene og består av bykjøring, landevei og motorvei, i hastigheter mellom 60 km/t og 110 km/t.  

Bilene kjørte gjennom Oslo mot Gjøvik. Samtlige biler kjørte over Lygnasæter, med en klatring på 620 meter før de fortsette nordover mot Dombås. Bilene med lengst rekkevidde fortsatte over Hjerkinn og Folldal og nedover til Ringebu. Disse bilene fikk ytterligere en klatring opp til nærmere 1000 høydemeter. Det betyr at bilene med lengst rekkevidde gikk over to fjelloverganger. 

Sjåførene er instruert til å følge trafikken og hastigheten og kjøre normalt, men defensivt – altså ingen unødvendige forbikjøringer. Regenereringen brukes aktivt under kjøringen.  

Alle bilene ladet til 100 prosent over natten i en garasje. Alle bilene startet kalde, altså ingen forvarming av verken kupé eller batteri. Samtlige kjørte i eco-modus eller tilsvarende.  

På vinteren stilles klimaanlegget på 21 grader og setevarmer på laveste nivå. På sommerføre stilles klimaanlegget på 20 grader og vifte på laveste nivå. 

Du kan få et annet resultat om du prøver selv  

Det er viktig å huske at du ganske sikkert kommer til å få et annet rekkevidde-resultat hvis du prøver en tilsvarende test. Forvaming av bilen, rute og topografi, temperatur, lastemengde, dekkstørrelse og ikke minst kjøremønster vil påvirke rekkevidden i betydelig grad.

Slik testet vi lading på Nissan LEAF 40 kWt

Vi har også testet ladeeffekten til Nissan LEAF under sommerlige og vinterlige forhold. Bilen ble ladet etter minst to timer kjøring slik at den hadde ordentlig driftsvarmt batteri. Bilen skulle ha maksimalt 10 prosent igjen på batteriet ved start av testen og den ble ladet til 80 prosent. Sjekk ut LEAF 40 kWt sin ladetest.

Oppgitt WLTP-rekkevidde i filmen er de offisielle tallene. Rekkevidde på testbilene kan avvike noe grunnet utstyrsnivå og dekk.