To ganger i året tester NAF og Motor rekkevidden og ladehastigheten på elbiler. Testen gjennomføres fast sommer og vinter, og utvides med nye modeller ettersom de kommer på markedet. Bilene kjøres samme rute hver sesong, for å kunne sammenligne resultatene. Bilene kjøres samtidig med like innstillinger. Les hovedsaken her.

Nissan LEAF e+ (62 kWt)*

Pris: fra 356 700 kr
Batteri: 62 kWt
WLTP-rekkevidde: 385 km
WLTP-forbruk: 18 kWt/100 km

Kort om rekkeviddetesten:

  • Ved 20 kilometer rekkevidde /6 prosent batterikapasitet kommer første varsel om lite strøm.
  • Ved 3 kilometer forsvant rekkeviddemåleren, og vi kjørte i blinde.

*Testbilen kan avvike noe fra standardmodell.

 

SAMMENLIGN: I grafen over kan du sammenligne rekkevidden Nissan Leaf e+ fikk i vinter mot rekkeviddetesten i sommer.

Vi har testet både sommer- og vinterrekkevidde!

Det er andre gangen vi gjennomfører denne rekkeviddetesten. Tidligere i år testet vi hvor lang rekkevidde bilene hadde på vinterstid. Nå testet vi hvor langt elbilene kom under optimale elbilforhold, 15 til 20 varmegrader. Felles for begge testene er at bilene ble kjørt helt tomme for strøm, slik at vi kunne måle den faktiske rekkevidden og forbruket på typiske norske veier opp mot bilens oppgitte rekkevidde (WLTP).

Testmodellen hadde utstyrsnivå E+Tekna med en prislapp på 394.900 kr. Den var utstyrt med 215/50 R17 dekk og felg.

Vi har gjennomført et par rekkeviddetester av Nissan Leaf e+ (batteripakke på 62 kWt) og det som er gjennomgående er at den ikke gir seg så lett selv om batteriet viste 0 prosent.

En sommer kjørte vi om lag 14 kilometer etter at batteriet viste 0%. Dessverre for vår testsjåfør var det da full stopp kun tre meter fra hurtigladeren, men det var ikke nærme nok til for ladekabelen til hurtigladere.

Sommeren 2020 kjørte vi ut fra Oslo i strålende sol, 20 varmegrader og null vind. Rekkeviddemåleren viste 415 kilometer, så vi var spente på hvor rett “gjettometeret” skulle få.

Forbruket lå på 13,5 kWt/100km halvveis gjennom testen, før klatringen til Dombås. Inkluderer vi klatringen til Dombås og småkjøring i og rundt Dombås endte forbruket i denne testen på 13,7 kWt/100km.

Testbilen trillet inn til lading hos Eon på Dombås med 0% på batteriet. Basert på tidligere tester kunne vi nok kjørt enda noen kilometer til, men vi valgte å koble bilen til laderen.

Da hadde bilen kjørt 396,8 kilometer.

*Testmodellen hadde utstyrsnivå Tekna og var utstyrt med 215/50 R17 dekk og felg. Rekkeviddetesten ble gjort uten forvarming av batteri eller kupé. Nissan Leaf er utstyrt med varmepumpe. Det er mulig å forvarme kupeen enten via app eller via forhåndsinnstilling manuelt i bilen.

Vintertesten ble gjennomfør i gjennomsnittlig norsk vinterføre. Regn og sludd i Oslo og 0 grader. Jo lengre nord vi kjørte, jo flere kuldegrader registrerte vi.

Forbruket i testen ble målt til 18,5 kWt/100km, som kun er rett over oppgitt WLTP-forbruket.

Vi kjørte rekkeviddetesten uten forvarming av batteriet, som gjør at rekkevidden vil bli noe kortere enn om vi hadde forvarmet bil og kupé.

I vår test kjørte vi 298,7 kilometer før vi stoppet helt. Da hadde vi kjørt 86 kilometer kortere enn oppgitt rekkevidde.

Vi har kun testet å kjøre Nissan Leaf e+ tom for strøm utenfor motorvei. Det vil si at vi hver gang har havnet på veier med hastighet på 60 km/t.

Testmodellen opplevdes helt normal å kjøre helt til siste kilometer. Det kan han med hastigheten å gjøre, ettersom de siste kilometerne ble kjørt mellom 50 og 60 km/t.

Hver rekkeviddetest har bilen varslet om «system fault» og du vil da oppleve at det så vidt er liv i gasspedalen.

Ved to anledninger har vi opplevd at Leaf e+ ikke ville starte lading med en gang den var koblet til hurtigladeren. Ved både under sommer- og vintertesten måttet starte lading på AC-lader (normallader) for så å koble over til DC-lader (hurtiglader)

Nissan LEAF 62 varsel klimakontroll av.jpg

VARSLET: Ved 3 kilometer rekkevidde igjen forsvant batterikapasiteten fra displayet. Da hadde bilen kjørt 287 kilometer.

Denne testen er først og fremst en indikasjon på hvordan bilene leverer i forhold til den oppgitte rekkevidden (WLTP). Testen ble kjørt av helt vanlige sjåfører i vanlig trafikk. Det er viktig å huske at dette ikke er en vitenskapelig test, men en praktisk test av rekkevidde under faktiske forhold.   

Denne testen gjennomføres sommer og vinter. Testruta er lik begge sesongene og består av bykjøring, landevei og motorvei, i hastigheter mellom 60 km/t og 110 km/t.  

Bilene kjørte gjennom Oslo mot Gjøvik. Samtlige biler kjørte over Lygnasæter, med en klatring på 620 meter før de fortsette nordover mot Dombås. Bilene med lengst rekkevidde fortsatte over Hjerkinn og Folldal og nedover til Ringebu. Disse bilene fikk ytterligere en klatring opp til nærmere 1000 høydemeter. Det betyr at bilene med lengst rekkevidde gikk over to fjelloverganger. 

Sjåførene er instruert til å følge trafikken og hastigheten og kjøre normalt, men defensivt – altså ingen unødvendige forbikjøringer. Regenereringen brukes aktivt under kjøringen.  

Alle bilene ladet til 100 prosent over natten i en garasje. Alle bilene startet kalde, altså ingen forvarming av verken kupé eller batteri. Samtlige kjørte i eco-modus eller tilsvarende.  

På vinteren stilles klimaanlegget på 21 grader og setevarmer på laveste nivå. På sommerføre stilles klimaanlegget på 20 grader og vifte på laveste nivå. 

Du kan få et annet resultat om du prøver selv  

Det er viktig å huske at du ganske sikkert kommer til å få et annet rekkevidde-resultat hvis du prøver en tilsvarende test. Forvaming av bilen, rute og topografi, temperatur, lastemengde, dekkstørrelse og ikke minst kjøremønster vil påvirke rekkevidden i betydelig grad. 

 

Vi har også testet lading på Nissan LEAF e+

Vi har også testet ladeeffekten til Nissan LEAF e+ under sommerlige og vinterlige forhold. Bilen ble ladet etter minst to timer kjøring slik at den hadde ordentlig driftsvarmt batteri. Bilen skulle ha maksimalt 10 prosent igjen på batteriet ved start av testen og den ble ladet til 80 prosent. Sjekk ut ladetest av LEAF e+.

Oppgitt WLTP-rekkevidde i filmen er de offisielle tallene. Rekkevidde på testbilene kan avvike noe grunnet utstyrsnivå og dekk.