NAF og Motor har testet rekkevidden på 20 populære elbiler og kjørt dem helt tomme for strøm. Alle bilene ble kjørt uten forvarming, kjøremodus stilt inn på «eco» eller tilsvarende og klimaanlegget på 21 grader. Les hovedsaken her.

Nissan LEAF e+ (62 kWt)*

Pris: fra 356 700 kr
Batteri: 62 kWt
WLTP-rekkevidde: 385 km
Vår rekkevidde: 298,7 km
WLTP-forbruk: 18 kWt/100 km
Vårt forbruk: 18,5 kWt/100 km

*Testbilen kan avvike noe fra standardmodell.

Kort om rekkeviddetesten*:

  • Første varsel da det var igjen 20 kilometer rekkevidde og 6 prosent batterikapasitet.
  • 3 kilometer rekkevidde igjen så blanket batterikapasiteten ut. Da hadde bilen kjørt 287 kilometer.
  • Da bilen passerte 297 kilometer kjørt kom det varsel om «system fault» og det var såvidt liv i gasspedalen.
  • Kort tid etter var det full stopp.

* Testmodellen hadde utstyrsnivå Tekna og var utstyrt med dekk 215/50 R17. Rekkeviddetesten ble gjort uten forvarming av batteri eller kupé. Nissan Leaf er utstyrt med varmepumpe. Det er mulig å forvarme kupeen enten via app eller via forhåndsinnstilling manuelt i bilen.

Nissan LEAF 62 varsel klimakontroll av.jpg

VARSLET: Ved 3 kilometer rekkevidde igjen forsvant batterikapasiteten fra displayet. Da hadde bilen kjørt 287 kilometer.

Kjørte over en mil på overtid 

Nissan LEAF e+ (62 kWt) ga seg ikke så lett selv om batteriet viste 0 prosent. Etter dette kjørte bilen om lag 14 kilometer. Dessverre for vår testsjåfør var det full stopp noen tre meter fra hurtiglader, men det var ikke nærme nok til for ladekabelen til hurtigladere.

Bilen ble plugget med Schuko-kabel til normal-ladepunkt. Bilen ville ikke starte da batteriet var ladet med 10 prosent. Men da batteriet var kommet til 12 prosent, startet bilen og kunne plasseres ved hurtigladeren.

 

Oppførte seg normalt til den gikk tom

I motsetning til i Nissan LEAF 40 kWt opplevde vi ikke strømreduksjon med Leafen med større batteripakke. Bilen fungerte som normalt helt til det var full stopp.

 

Slik gjorde vi rekkeviddetesten

Denne testen er først og fremst en indikasjon på hvordan bilene leverer i forhold til den oppgitte rekkevidden (WLTP). Testen ble kjørt av helt vanlige sjåfører i vanlig trafikk. Sjåførene ble instruert til å følge trafikken og hastigheten og kjøre normalt, men defensivt – altså ingen unødvendige forbikjøringer.

Alle bilene ladet til 100 prosent over natten i en garasje. Alle bilene startet kalde, altså ingen forvarming av verken kupé eller batteri. Samtlige kjørte i eco-modus eller tilsvarende, hadde klimaanlegget på 21 grader og setevarmen på laveste innstilling. Regenereringen ble brukt aktivt under kjøringen.

Testen startet i tre varmegrader og regn og sludd i Oslo. Jo lenger nord vi kom, dess kjøligere ble det. Streng vinterkulde ble det aldri. På det kaldeste viste termometeret minus seks grader. Vi kjørte i snøvær store deler av testen.

Ruta bestod av bykjøring, landevei og motorvei, i hastigheter mellom 60 km/t og 110 km/t.

MERK: Det er viktig å huske at du ganske sikkert kommer til å få et annet rekkevidde-resultat hvis du prøver en tilsvarende test. Forvarming av bilen, rute, topografi, temperatur, lastemengde, dekkstørrelse og ikke minst kjøremønster, vil påvirke rekkevidden i betydelig grad.Nissan LEAF 62 AV nødlading.jpg

STOPPET VED HURTIGLADER: Nissan 62 kWt nådde nesten frem til hurtigladeren på Vinstra. Men bilen måtte nødlades med bilens ladekabel til den startet igjen for å få den nærme nok hurtigladeren.

Slik testet vi lading på Nissan LEAF e+

Vi har også testet ladeeffekten til Nissan LEAF e+ under vinterlige forhold. Bilen ble ladet etter minst to timer kjøring slik at den hadde ordentlig driftsvarmt batteri. Bilen skulle ha maksimalt 10 prosent igjen på batteriet ved start av testen og den ble ladet til 80 prosent. Sjekk ut ladetest av LEAF e+.

Oppgitt WLTP-rekkevidde i filmen er de offisielle tallene. Rekkevidde på testbilene kan avvike noe grunnet utstyrsnivå og dekk. Se tabellen.

Tilbake til hovedsaken.

Tilbake til elbilguiden.