Dette er bilen som 4000 nordmenn kjøpte usett og uprøvd. En oppgitt rekkevidde på 500 kilometer, kombinert med en gunstig pris, har fristet. Bilen bygges på samme fabrikk som Chevrolet Bolt i USA. Nå er imidlertid merkenavnet Opel solgt til franske PSA Group (i realiteten Peugeot). Siden bilen ikke lenger er en General Motors-bil, er dermed videre produksjon av Ampera-e i USA svært usikker, og mange kunder har opplevd at prisen på bilen har økt med flere titusen kroner.

NAF Veihjelp når du er tom for strøm

Ingen grunn til rekkeviddeangst, du får hjelp også når du har gått tom for strøm. 

Bli medlem i dag

Ampera-e kommer bare i en utgave, med en batteripakken på 60 kWh, som ifølge den europeiske overoptimistiske målemetoden NEDC gir litt over 500 kilometers rekkevidde. Bilen er på størrelse med Opel Corsa utvendig. Sånn sett egner den seg bra for bykjøring. Plassen i bilen er imidlertid på størrelse med en VW Golf. Dette er muliggjort ved at batteriet ligger som en flat pakke i bunnen av bilen og at bensintank, eksosanlegg, motor og girkasse, som finnes på vanlige biler, er fjernet.

Tekniske spesifikasjoner for Opel Ampera-e

Tekniske spesifikasjoner for Opel Ampera-e
Pris (kr) 349 900
Rekkevidde i km (NEDC-test) 520
Bagasjerom (liter) 381
Batterikapasitet (kW) 60
Motor Elmotor 150 kW/204 hk, dreiemoment 360 Nm.
Batteri Lithium ion batteri 60,0 kWh
Strømforbruk 1,36 kWh/mil.
Ladetid hjemme (10 Amp)/hurtiglader 27 timer/60 min.
Hurtiglader Combo/CCS 50 kW
Ombordlader AC 7,2 kW
Drivverk Forhjulstrekk, trinnløst gir
Akselerasjon 0-100 km/t/toppfart 7,3 sek/ 150 km/t
Lengde/bredde/høyde (cm) 4,17/1,77/1,59
Vekt inkl.fører/nyttelast (kg) 1515/428
Registrert for (seter) 5
Hengerfeste/takstativ Nei/Nei
Hengervekt 0
Garanti 5 år/100.000 km.
Batterigaranti 8 år/ 160.000 km
EuroNCAP stjerner (maks. 5) 4

Les mer på Opel Norge

Les test på motor.no