Dette er bilen som 4000 nordmenn kjøpte usett og uprøvd. En oppgitt rekkevidde på 500 kilometer, kombinert med en gunstig pris, har fristet. Bilen bygges på samme fabrikk som Chevrolet Bolt i USA. Nå er imidlertid merkenavnet Opel solgt til franske PSA Group (i realiteten Peugeot). Siden bilen ikke lenger er en General Motors-bil, er dermed videre produksjon av Ampera-e i USA svært usikker, og mange kunder har opplevd at prisen på bilen har økt med flere titusen kroner.

Ampera-e kommer bare i en utgave, med en batteripakken på 60 kWh, som ifølge den mer nøyaktige målemetoden WLTP gir 423 kilometers rekkevidde.

Bilen er på størrelse med Opel Corsa utvendig. Sånn sett egner den seg bra for bykjøring.

Plassen i bilen er imidlertid på størrelse med en VW Golf. Dette er muliggjort ved at batteriet ligger som en flat pakke i bunnen av bilen og at bensintank, eksosanlegg, motor og girkasse, som finnes på vanlige biler, er fjernet.

Test av Ampera-e  2020

Opel Ampera-e er testet av NAF og Motor i en stor test av elbiler. 20 elbiler ble kjørt fullstendig tomme for strøm på norske veier, på både sommer- og vinterføre. Vi har også testet hurtiglading.

Sjekk ut Norges største elbiltest eller gå direkte til:

Tekniske spesifikasjoner for Opel Ampera-e

Tekniske spesifikasjoner for Opel Ampera-e
Pris (kr) 335 900
Rekkevidde i km (NEDC-standard) 520
Rekkevidde i km (WLTP-standard) 423
Bagasjerom (liter) 381
Batterikapasitet (kWh) 60
Motor Elmotor 150 kW/204 hk, dreiemoment 360 Nm.
Batteri Lithium ion batteri 60,0 kWh brutto/58,0 kWh netto
Strømforbruk 1,36 kWh/mil.
Hurtiglader Combo/CCS 50 kW
Ombordlader AC 7,2 kW
Drivverk Forhjulstrekk, trinnløst gir
Akselerasjon 0-100 km/t/toppfart 7,3 sek/ 150 km/t
Lengde/bredde/høyde (cm) 4,17/1,77/1,59
Vekt inkl.fører/nyttelast (kg) 1515/428
Registrert for (seter) 5
Hengerfeste/takstativ Nei/Nei
Hengervekt 0
Garanti 5 år/100.000 km.
Batterigaranti 8 år/ 160.000 km
EuroNCAP stjerner (maks. 5) 4

Les mer på Opel Norge

Les test på motor.no