NAF og Motor har testet ladehastigheten på 20 populære elbiler under vinterlige forhold. Les hovedsaken her.

Opel Ampera-e*

Pris: 367 900 kr
Batteri: 60 kWt
WLTP-rekkevidde: 423 km
Vår rekkevidde: 296,9 km
WLTP-forbruk: 16,5 kWt/100 km
Vårt forbruk: 20 kWt/100 km

*Testbilen kan avvike noe fra standardmodell.

Kort fortalt om Ampera-e:

  • Lader med CCS-kontakt. 
  • Opel oppgir at Ampera-e skal lade 150 km på 30 minutter
  • Oppnådde 79 kilometer på 30 minutter i vår ladetest.

Hvor raskt lades batteriet?

Det er flere faktorer som avgjør hvor raskt (med hvor høy effekt) batteriet lades. Et varmt batteri tar imot mye strøm raskere enn et kaldt batteri, og hvor tomt eller fullt batteriet er når du begynner å lade.

Ladingen foregår ofte sakte i begynnelsen og mot slutten for å skåne batteriet. Du får høyest ladefart når batteriet er rundt halvfullt, litt avhengig av bil.

Utetemperaturen kan også ha innvirkning på effekten du får. Spesielt på grunn av sistnevnte kan det være vanskelig å oppnå effekten produsentene lover på vinteren.

Opel Ampera-e lading Thor Egil.jpg

LADEKØ: Testsjåfør Thor-Egil Braadland på plass ved ladestasjonen etter å ha kjørt bilen helt tom for strøm, og må ta til takke med 22 kW ladepunkt til ladekøen er mindre.

Slik lader Opel Ampera-e

Opela Ampera-e lader med CCS-kabel og skal kunne lade med 50 kW.

Selv oppgir Opel at du kan lade 150 kilometer på 30 minutter. De skriver heller lite om effekt eller hvor lang tid du bruker på å hurtiglade til 80 prosent.

Vi brukte 90 minutter på å lade fra 2 til 80 prosent.

Når vi ser på forbruket Ampera-e hadde under rekkeviddetesten vår, fikk vi 79 kilometer på 30 minutter. 

Ampera-e bruker hele 45 minutter på å komme seg opp i målt makseffekt på 51 kW, før den faller ganske raskt til rundt 40 kW. Den holder rundt 40 kW en stund før effekten igjen reduseres ved omtrent 60 prosent fulladet batteri - etter ca 65 minutter.

Skal du på langtur kan det være mest effektivt å koble fra etter rundt 60 prosent lading, når effekten faller for andre gang.

 

Grafen viser hvor lang tid det tok å lade til 80 prosent, og hvor mange kilowatt (kW) bilen lader med underveis i ladeøkten.

Slik gjorde vi ladetesten

Vi har ladet alle bilene under samme vinterforhold. På testdagen var det mellom 0 og -2 grader.

Alle bilene ble kjørt samme rute, fra Hafjell til Dal. De kjørte to timer, store deler av turen ble gjort på motovei i høye hastigheter for å sikre diftsvarmt batteri før lading. Bilene begynte ladingen når de hadde under 10 prosent batteri og ladet til 80prosent. Alle bilene ble ladet på Ionity.

Ampera-e er også rekkeviddetestet

Vi har også testet rekkevidden til Opel Ampera-e og kjørt den helt tom for strøm. Bilen ble kjørt uten forvarming, kjøremodus var stilt inn på eco og klimaanlegget var på 21 grader. Sjekk ut den faktiske rekkevidde til Ampera-e.

Tilbake til hovedsaken.

Tilbake til elbilguiden.