To ganger i året tester NAF og Motor rekkevidden og ladehastigheten på elbiler. Testen gjennomføres fast sommer og vinter, og utvides med nye modeller ettersom de kommer på markedet. Bilene kjøres samme rute hver sesong, for å kunne sammenligne resultatene. Bilene kjøres samtidig med like innstillinger. Les hovedsaken her.

Opel Ampera-e*

Pris: 367 900 kr
Batteri: 60 kWt
WLTP-rekkevidde: 423 km
WLTP-forbruk: 16,5 kWt/100 km

Kort fortalt om Ampera-e:

  • Opel Ampera-e varsler noenlunde likt om lite batteri på både vinter og sommer.
  • Etter 441 kilometer og 15 % batterikapasitet blir batterisøylen oransje i stedet for grønn.
  • Ved 10 prosent batteri igjen varsler bilen om at batteriet må lades.
  • Ved 5 prosent batteri igjen begynner den siste søylen på batteristolpen å blinke, og bilen varslet også om at fremdriften var i ferd med å svekkes.

*Testbilen kan avvike noe fra standardmodell.

 

SAMMENLIGN: I grafen over kan du sammenligne rekkevidden Opel Ampera-e fikk i vinter mot rekkeviddetesten i sommer.

Vi har testet både sommer- og vinterrekkevidde!

Det er andre gangen vi gjennomfører denne rekkeviddetesten. Tidligere i år testet vi hvor lang rekkevidde bilene hadde på vinterstid. Nå testet vi hvor langt elbilene kom under optimale elbilforhold, i temperaturer mellom 15 og 20 varmegrader. Felles for begge testene er at bilene ble kjørt helt tomme for strøm, slik at vi kunne måle den faktiske rekkevidden og forbruket på typiske norske veier opp mot bilens oppgitte rekkevidde (WLTP).

Vår testmodell var en Opel Ampera-e Premium med en prislapp på 335 900 kroner. Bilen ble testet med dekkdimensjon 215/50 R17 og WLTP-rekkevidden var 423 kilometer.

Sommerens test ble kjørt under optimale forhold med mellom 20 og 25 varmegrader og vindstille. Forbruket etter én kilkometer og kaldt batteri var 18,1 kWt/100 km, men dette sank raskt. Ved Ringebu målte vi et forbruk på 11,5 kWt/100 km, og det gjennomsnittlige forbruket under hele testen var endte på det samme, som er godt under oppgitt WLTP-forbruk på 16,5 kWt/100 km.

Vi endte på hele 512,1 kilometer totalt, og dette er 89 kilometer mer enn WLTP-standarden.

Vintertesten 2020 ga en reduksjon i rekkevidden på rundt 30 prosent for Opel Ampera-e. Det var i det øvre sjiktet av bilene i testen.

Vinterens test ble startet i tre varmegrader og regn og sludd i Oslo. Jo lenger nord vi kom, dess kjøligere ble det, men streng vinterkulde ble det aldri. På det kaldeste viste termometeret minus seks grader. Vi kjørte i snøvær store deler av testen.

Ruten på vintertesten og sommertesten er den samme.

Forbruket på Opel Ampera-e på vinterføre lå på 20 kWt/100 km som er betraktelig høyere enn oppgitt forbruk på 16,5 kWt/100 km.

Ampera-e varslet på samme måte om lite strøm i sommer som den gjorde i vinter.
Under sommertesten ble bilen kjørt til under 5 prosent batterikapasitet igjen, og da begynte bilen å miste effekt. Det betyr at farten og kraften synker.

Under vintertesten ble bilen kjørt så tom for strøm at den stoppet av seg selv. Dette skjedde nokså udramatisk; bilen mistet stadig mer effekt til den stanset helt.

Opel Ampera-e lading Thor Egil.jpg

LADEKØ: Testsjåfør Thor-Egil Braadland på plass ved ladestasjonen etter å ha kjørt bilen helt tom for strøm.

Denne testen er først og fremst en indikasjon på hvordan bilene leverer i forhold til den oppgitte rekkevidden (WLTP). Testen ble kjørt av helt vanlige sjåfører i vanlig trafikk. Det er viktig å huske at dette ikke er en vitenskapelig test, men en praktisk test av rekkevidde under faktiske forhold.

Denne testen gjennomføres sommer og vinter. Testruta er lik begge sesongene og består av bykjøring, landevei og motorvei, i hastigheter mellom 60 km/t og 110 km/t.

Bilene kjørte gjennom Oslo mot Gjøvik. Samtlige biler kjørte over Lygnasæter, med en klatring på 620 meter før de fortsette nordover mot Dombås. Bilene med lengst rekkevidde fortsatte over Hjerkinn og Folldal og nedover til Ringebu. Disse bilene fikk ytterligere en klatring opp til nærmere 1000 høydemeter. Det betyr at bilene med lengst rekkevidde gikk over to fjelloverganger.

Sjåførene er instruert til å følge trafikken og hastigheten og kjøre normalt, men defensivt – altså ingen unødvendige forbikjøringer. Regenereringen brukes aktivt under kjøringen.

Alle bilene ladet til 100 prosent over natten i en garasje. Alle bilene startet kalde, altså ingen forvarming av verken kupé eller batteri. Samtlige kjørte i eco-modus eller tilsvarende.

På vinteren stilles klimaanlegget på 21 grader og setevarmer på laveste nivå. På sommerføre stilles klimaanleggetpå 20 grader og vifte på laveste nivå.

Du kan få et annet resultat om du prøver selv

Det er viktig å huske at du ganske sikkert kommer til å få et annet rekkevidde-resultat hvis du prøver en tilsvarende test. Forvaming av bilen, rute og topografi, temperatur, lastemengde, dekkstørrelse og ikke minst kjøremønster vil påvirke rekkevidden i betydelig grad.

Vi har også testet lading på OpelAmpera-e

Vi har også testet ladeeffekten til Opel Ampera-e electric under sommerlige og vinterlige forhold. Bilen ble ladetestet på driftsvarmt batteri, etter to timers uavbrutt kjøring, og så ladet fra maks 10 prosent til 80 prosent. Sjekk ut ladetest av  Opel Ampera-e

Se alle bilene vi har testet!