NAF og Motor har testet rekkevidden på 20 populære elbiler og kjørt dem helt tomme for strøm. Alle bilene ble kjørt uten forvarming, kjøremodus stilt inn på «eco» eller tilsvarende og klimaanlegget på 21 grader. Les hovedsaken her.

Opel Ampera-e*

Pris: 367 900 kr
Batteri: 60 kWt
WLTP-rekkevidde: 423 km
Vår rekkevidde: 296,9 km
WLTP-forbruk: 16,5 kWt/100 km
Vårt forbruk: 20 kWt/100 km

*Testbilen kan avvike noe fra standardmodell.

Kort om rekkeviddetesten*:

  • 35 kilometer rekkevidde igjen kom det en varsellyd og beskjed om å lade.
  • 25 kilometer rekkevidde igjen kom et nytt varsel. Beskjed om at framdriften var redusert, uten at det var merkbart i landeveishastighet.
  • 20 kilometer rekkevidde igjen: Sluttet å si hvor mye det var igjen på batteriet. Står bare lav.
  • Om lag 5 kilometer rekkevidde igjen: Spørsmål om å skru på strømsparing.
  • Med om lag 1 kilometer igjen begynte bilen å kjøre gradvis saktere før den langsomt stoppet å rulle.

* Testmodellen hadde utstyrsnivå Premium, og var utstyrt med dekkdimensjon 215/50R17. Rekkeviddetesten ble gjort uten forvarming av batteri eller kupé. Opel Ampera-e har ikke varmepumpe. Det er mulig å forvarme kupéen via bilens kjørecomputer. 

Langt unna oppgitt rekkevidde

Elbilen fra Opel har en oppgitt rekkevidde (WLTP) på 423 kilometer. I vår test gikk bilen 296,9 kilometer. Det er gir en rekkeviddereduksjon på 30 prosent og den ligger i det øvre skjiktet når det gjelder rekkevidde-tap. 

Gjennomsnittsforbruket lå naturlig nok derfor høyere enn det oppgitte. I produktinformasjonen til Opel Ampera-e oppgis det et forbruk på 16,5 kWt/100 kilometer, mens vi på vår test fikk et snittforbruk på 20 kWt/100 kilometer. Bilen hadde altså samme snittforbruket på testen som den langt større bilen Tesla Model S.

Da bilen nærmet seg tomt batteri gikk den inn i sparemodus og begynte å gå saktere. Fra 50 km/t begynte den å gradvis saktere til den langsomt stoppet å rulle. 

Opel Ampera-e redusert fremdrift.jpg

REDUSERT: Da batteriet nærmest seg å bli strømtomt ble fremdriften redusert.

Detaljert kjørecomputer med mye informasjon

Opel Ampera-e er ustyrt med en en kjørecomputer som gir god og detaljert informasjon om blant annet hvor du har tjent rekkevidde og hvor du har tapt rekkevidde.

Siden mesteparten av testen ble kjørt i landeveishastighet, fikk vår testbil 60 kilometer med rekkevidde på kjøreteknikk. Men tapet var større enn det vi tjente inn på defensiv kjøring: 

  • 70 kilometer rekkevidde gikk tapt på klimaanlegget.
  • 50 kilometer gikk tapt på grunn av utetemperaturen.
  • 30 kilometer gikk tapt på grunn av terrenget.

 

Slik gjorde vi rekkeviddetesten

Denne testen er først og fremst en indikasjon på hvordan bilene leverer i forhold til den oppgitte rekkevidden (WLTP). Testen ble kjørt av helt vanlige sjåfører i vanlig trafikk. Sjåførene ble instruert til å følge trafikken og hastigheten og kjøre normalt, men defensivt – altså ingen unødvendige forbikjøringer.

Alle bilene ladet til 100 prosent over natten i en garasje. Alle bilene startet kalde, altså ingen forvarming av verken kupé eller batteri. Samtlige kjørte i eco-modus eller tilsvarende, hadde klimaanlegget på 21 grader og setevarmen på laveste innstilling. Regenereringen ble brukt aktivt under kjøringen.

Testen startet i tre varmegrader og regn og sludd i Oslo. Jo lenger nord vi kom, dess kjøligere ble det. Streng vinterkulde ble det aldri. På det kaldeste viste termometeret minus seks grader. Vi kjørte i snøvær store deler av testen.

Ruta bestod av bykjøring, landevei og motorvei, i hastigheter mellom 60 km/t og 110 km/t.

MERK: Det er viktig å huske at du ganske sikkert kommer til å få et annet rekkevidde-resultat hvis du prøver en tilsvarende test. Forvarming av bilen, rute, topografi, temperatur, lastemengde, dekkstørrelse og ikke minst kjøremønster, vil påvirke rekkevidden i betydelig grad.

Opel Ampera-e strømtom varseltrekan.jpg

SAKTERE MOT SLUTTEN: Opel Ampera-e begynte å gradvis saktere da det var igjen 1 kilometer rekkevidde igjen. Til slutt rullet den langsomt og vår testsjåfør kunne foreta en kontrollert stopp i Otta sentrum.

Slik testet vi lading på Opel Ampera-e

Vi har også testet ladeeffekten til Opel Ampera-e under vinterlige forhold. Bilen ble ladet etter minst to timer kjøring slik at den hadde ordentlig driftsvarmt batteri. Bilen skulle ha maksimalt 10 prosent igjen på batteriet ved start av testen og den ble ladet til 80 prosent. Sjekk ut ladetest av Ampera-e.

Oppgitt WLTP-rekkevidde i filmen er de offisielle tallene. Rekkevidde på testbilene kan avvike noe grunnet utstyrsnivå og dekk. Se tabellen.

Tilbake til hovedsaken.

Tilbake til elbilguiden.