To ganger i året tester NAF og Motor rekkevidden og ladehastigheten på elbiler. Testen gjennomføres fast sommer og vinter, og utvides med nye modeller ettersom de kommer på markedet. Bilene kjøres samme rute hver sesong, for å kunne sammenligne resultatene. Bilene kjøres samtidig med like innstillinger. Les hovedsaken her.

Opel Corsa E*

Pris på testmodell: 384 900 kr
Batteri: 50 kWt
WLTP-rekkevidde: 337 km
WLTP-forbruk: 16,8 kWt/100 km

Kort fortalt om Opel Corsa E:

  • Skal lade til 80 prosent på 30 minutter med CCS-kontakt. 
  • Vi brukte 34 minutter på å lade fra 7 til 80 prosent.

*Testbilen kan avvike noe fra standardmodell.

Slik hurtiglader Opel Corsa E

Opel Corsa E lader med inntil 100 kW på en CCS-lader. Opel selv oppgir at bilen bruker 30 min på å lade fra 0 til 80 prosent.

Vi brukte 34 minutter og 31 sekunder på å lade fra 7 til 80 prosent under sommertesten, altså noe lengre enn produsenten oppgir. 

Ladekurven til Corsa-e er markant delt inn i intervaller. Den starter med 100 kW, for så å falle rundt 25 prosent til 77 kW. Så faller den ytterligere igjen ved 55 % så ved 75 prosent.

Er du på langtur sparer du tid å penger ved å koble ut etter 70 prosent før effekten faller for siste gang. 

 

LADING: Grafen viser hvor lang tid det tok å lade til 80 prosent, og hvor mange kilowatt (kW) bilen lader med underveis i ladeøkten. 

Det er flere faktorer som avgjør hvor raskt (med hvor høy effekt) batteriet lades. Et varmt batteri tar imot mye strøm raskere enn et kaldt batteri. Hvor tomt eller fullt batteriet er når du begynner å lade, spiller også inn.

Ladingen foregår ofte sakte i starten og mot slutten for å skåne batteriet. Du får høyest ladefart når batteriet er rundt halvfullt, litt avhengig av bil. Utetemperaturen kan også ha innvirkning på effekten du får.

Spesielt på grunn av sistnevnte kan det være vanskelig å oppnå effekten produsentene lover på vinteren.

Under sommertesten ladet vi alle bilene under optimale elbilforhold, og det var mellom 15 og 20 varmegrader. Alle bilene ble kjørt i to timer før ladetesten, slik at vi sørget for at alle bilene hadde driftsvarmt batteri før lading.

Under vintertesten ladet vi alle bilene under samme vinterforhold. På testdagen var det mellom 0 og 2 minusgrader, og her sørget vi også for at de hadde driftsvarmt batteri før lading.

Bilene begynte ladingen når de hadde under 10 prosent batteri og ladet til 80 prosent. Alle bilene ble ladet på Ionity.

Vi har også testet rekkevidden til Corsa E

Vi har også testet rekkevidden til Opel Corsa E og kjørt den helt tom for strøm på sommerføre.  Sjekk ut den faktiske rekkevidden til Opel Corsa E.

Se alle bilene vi har testet!