To ganger i året tester NAF og Motor rekkevidden og ladehastigheten på elbiler. Testen gjennomføres fast sommer og vinter, og utvides med nye modeller ettersom de kommer på markedet. Bilene kjøres samme rute hver sesong, for å kunne sammenligne resultatene. Bilene kjøres samtidig med like innstillinger. Les hovedsaken her.

Opel Corsa E*

Pris på testmodell: 384 900 kr
Batteri: 50 kWt
WLTP-rekkevidde: 337 km
WLTP-forbruk: 16,8 kWt/100 km

Kort om rekkeviddetesten

  • Første varsel kom med 12,5 prosent batteri igjen og 32 kilometer.
  • Fikk opp ladestasjoner i navigasjonssystemet.
  • Varslet hver fjerde kilometer om “Ladestand lav”.
  • Ved 0 kilometer igjen kom varselet “Batteritilstand kritisk: Ytelse begrenset”

*Testbilen kan avvike noe fra standardmodell.

 

SAMMENLIGN: I grafen over kan du sammenligne vår rekkeviddetest mot bilens oppgitte rekkevidde (WLTP).

Rekkeviddetest av Opel Corsa E sommer 2020

Testmodellen vi benyttet i sommertesten var Opel Corsa-e Elegance. Den har en batteripakke på 50 kWt med en WLTP-rekkevidde på 337 kilometer. Testmodellen var utstyrt med dekkdimensjon 205/45R17. Testmodellen har en prislapp på 284 900 kr, eks. levering.

Opel Corsa-e startet fra Oslo med 330 kilometer på telleren. Etter en kilometer hadde bilen et forbruk på 44,1 kWh/100 km. Forbruket sank naturlig nok da vi hadde kjørt en stund og batteriet ble varmt. Ved Ringebu var forbruket 12,4 kWh/100 km. Snittforbruket på bilen etter at den hadde klart klatringen opp til Dovrefjell og var helt strømtom ved Dovregubbens hall, var 12,9 kWh/100 km.

Bilen gikk 21 kilometer lenger enn den oppgitte rekkevidden (WLTP). Bilen var fullstendig tom for strøm etter imponerende 358 kilometer. Da hadde testsjåføren kjørt 16 kilometer etter at batteriindikatoren viste 0 %. Det betyr at batteriet ikke var tømt før bilen hadde kjørt oppgitt rekkevidde på 337 kilometer.

Varslingene kom udramatisk fra det var 12,5 prosent batteri igjen. Da fikk testføreren beskjed om at ladestanden var lav og fikk opp ladestasjoner innen rekkevidde i navigasjonen. Først da det var 0 kilometer igjen kom det opp et varsel om at ytelsen ble begrenset. Da hadde bilen akkurat kommet seg opp fra Dombås til Dovrefjell.

Ytelsene ble begrenset som følgende: Først fikk testsjåføren kjørt i maks 80 km/t uten særlig kraft. Gikk videre ned til maks 65 km/t om lag 3 kilometer før full stopp, og de siste 100 meterne gikk bilen i 20 km/t.

Testsjåføren stoppet ved Dovregubbens hall og rakk akkurat ikke fram til en lader som var der. Bilen fikk vi ikke satt i fri slik at den kunne trilles de 15 meterne bort til laderen. Etter flere forsøk på å få liv i bilen igjen uten at “tenningen” reagerte, våknet bilen til liv etter en halv time slik at testsjåføren fikk trillet de siste meterne bort til laderen.

Denne testen er først og fremst en indikasjon på hvordan bilene leverer i forhold til den oppgitte rekkevidden (WLTP). Testen ble kjørt av helt vanlige sjåfører i vanlig trafikk. Det er viktig å huske at dette ikke er en vitenskapelig test, men en praktisk test av rekkevidde under faktiske forhold.

Testruta består av bykjøring, landevei og motorvei, i hastigheter mellom 60 km/t og 110 km/t.

Sjåførene ble instruert til å følge trafikken og hastigheten og kjøre normalt, men defensivt – altså ingen unødvendige forbikjøringer. Regenereringen ble brukt aktivt under kjøringen.

Alle bilene ladet til 100 prosent over natten i en garasje. Alle bilene startet kalde, altså ingen forvarming av verken kupé eller batteri. Samtlige kjørte i eco-modus eller tilsvarende og stilte inn klimaanlegget på 20 grader.

Rekkeviddetesten ble gjennomført i nær sagt perfekte forhold, med 20-25 varmegrader, vindstille og sol.

Du kan få et annet resultat om du prøver selv

Det er viktig å huske at du ganske sikkert kommer til å få et annet rekkevidde-resultat hvis du prøver en tilsvarende test. Forvaming av bilen, rute og topografi, temperatur, lastemengde, dekkstørrelse og ikke minst kjøremønster vil påvirke rekkevidden i betydelig grad.

Vi har også testet lading på Opel Corsa E

Vi har også testet ladeeffekten til Opel Corsa E under sommerlige forhold. Bilen ble ladetestet på driftsvarmt batteri, etter to timers uavbrutt kjøring, og så ladet fra maks 10 prosent til 90 prosent. Sjekk ut ladetest av Opel Corsa e.

Se alle bilene vi har testet!