To ganger i året tester NAF og Motor rekkevidden og ladehastigheten på elbiler. Testen gjennomføres fast sommer og vinter, og utvides med nye modeller ettersom de kommer på markedet. Bilene kjøres samme rute hver sesong, for å kunne sammenligne resultatene. Bilene kjøres samtidig med like innstillinger. Les hovedsaken her.

Peugeot e-2008*

Pris på testmodell: 326 900 kr
Batteri: 50 kWt
WLTP-rekkevidde: 310 km
WLTP-forbruk:  15,6 kWt/100 km

Kort om rekkeviddetesten

  • Ved 26 km igjen av rekkevidde kom varselet “Ladestand lav”
  • Det samme gjentok seg ved 20 km, 14 km, 6 km og 2 km.
  • Ved 0 km igjen gikk bilen i paddemodus med varselet “Batteritilstand kritisk: Ytelse begrenset”
  • Ingen varsling av prosent, bare gjenstående km-intervaller.
  • Med 10 km intervaller ned til 50 gjenstående km. – deretter med 2 km. intervaller

*Testbilen kan avvike noe fra standardmodell.

 

SAMMENLIGN: I grafen over kan du sammenligne vår rekkeviddetest mot bilens oppgitte rekkevidde (WLTP).

Rekkeviddetest av Peugeot e-2008 sommer 2020

Testmodellen vi benyttet i sommertesten var Peugeout e-2008 GT-Line. Den har en batteripakke på 50 kWt med en WLTP-rekkevidde på 340 kilometer. Testmodellen var utstyrt med dekkdimensjon 215/55-18. Testmodellen har en prislapp på 326 900 kr, eks. levering.

Ved oppstart i Oslo viste bilen 240 kilometer rekkevidde. Etter en kilometer hadde bilen et forbruk på 40,6 kWh/100 km. Forbruket sank naturlig nok da vi hadde kjørt en stund og batteriet ble varmt. Ved Ringebu var forbruket 13,5 kWh/100 km. Gjennomsnittsforbruket som ble målt da bilen gikk helt tom for strøm, var på 13,7 kWh/100 km.

Bilen gikk 22 kilometer lenger enn oppgitt rekkevidde (WLTP). Fullstendig tomt for strøm var testbilen da den hadde rullet 332 kilometer. Testsjåføren kjørte bilen 10 kilometer etter at bilen viste at det ikke var rekkevidde igjen.

Varslingene om lite strøm igjen kom fra det var igjen 26 kilometer rekkevidde på bilen. Deretter varslet det med jevne mellomrom til bilen hadde 0 kilometer igjen på måleren. Da gikk bilen over i paddemodus og ytelsene ble begrenset.m før 0: “Ladestand lav” i displayet Det samme gjentok seg ved 20/14/6/ og 2 km.

Peugeoten varsler ikke i batteriprosent, kun i kilometer-intervaller. Frem til du har igjen 50 kilometer varsles det i 10-kilometersintervaller. Deretter med 2-kilometersintervaller.

Det å kjøre bilen strømtom gikk smidig og udramatisk. Bilen mistet gradvis effekt i motor og klimaanlegg ved 0 og utover, før den sluknet.

Av ukjente årsaker var det trøblete å få i gang ladingen på bilen. Muligens kan det skyldes at det ikke var mulig å skru av alt lys i bilen. Bilen sto konstant med litt elektrisitet på til radio o.l. Selv med låst bil sto den og pep og lyste i displayet. Etter mange minutter med låst bil, sluknet alt - og først da kunne tenning og bil slås på normalt igjen. Da var det dårlig visning av gjenværende batterikapasitet. Det var heller ikke mulig å sette bilen i fri og skyve den til siden eller bli tauet av annen bil.

Denne testen er først og fremst en indikasjon på hvordan bilene leverer i forhold til den oppgitte rekkevidden (WLTP). Testen ble kjørt av helt vanlige sjåfører i vanlig trafikk. Det er viktig å huske at dette ikke er en vitenskapelig test, men en praktisk test av rekkevidde under faktiske forhold.

Testruta består av bykjøring, landevei og motorvei, i hastigheter mellom 60 km/t og 110 km/t.

Sjåførene ble instruert til å følge trafikken og hastigheten og kjøre normalt, men defensivt – altså ingen unødvendige forbikjøringer. Regenereringen ble brukt aktivt under kjøringen.

Alle bilene ladet til 100 prosent over natten i en garasje. Alle bilene startet kalde, altså ingen forvarming av verken kupé eller batteri. Samtlige kjørte i eco-modus eller tilsvarende og stilte inn klimaanlegget på 20 grader.

Rekkeviddetesten ble gjennomført i nær sagt perfekte forhold, med 20-25 varmegrader og sol.

Du kan få et annet resultat om du prøver selv

Det er viktig å huske at du ganske sikkert kommer til å få et annet rekkevidde-resultat hvis du prøver en tilsvarende test. Forvaming av bilen, rute og topografi, temperatur, lastemengde, dekkstørrelse og ikke minst kjøremønster vil påvirke rekkevidden i betydelig grad.

Vi har også testet lading på Peugeot e-2008

Vi har også testet ladeeffekten til MPeugeot e-2008 under sommerlige forhold. Bilen ble ladetestet på driftsvarmt batteri, etter to timers uavbrutt kjøring, og så ladet fra maks 10 prosent til 90 prosent. Sjekk ut ladetest av Peugeot e-2008.

Se alle bilene vi har testet!