To ganger i året tester NAF og Motor rekkevidden og ladehastigheten på elbiler. Testen gjennomføres fast sommer og vinter, og utvides med nye modeller ettersom de kommer på markedet. Bilene kjøres samme rute hver sesong, for å kunne sammenligne resultatene. Bilene kjøres samtidig med like innstillinger. Les hovedsaken her.

Peugeot e-208*

Pris på testmodell: 314 900 kr
Batteri: 50 kWt
WLTP-rekkevidde: 340 km
WLTP-forbruk: 14,7 kWt/100 km

Kort om rekkeviddetesten

  • Ved 32 kilometer rekkevidde igjen, varsel om lav ladestand.
  • Samme varsel kom ved 22 kilometer, 14 kilometer, 6 kilometer og 2 kilometer rekkevidde igjen.
  • Ved 0 kilometer rekkvidde igjen kom varselet “Batteriladestand kritisk: Ytelse begrenset”.

*Testbilen kan avvike noe fra standardmodell.

 

SAMMENLIGN: I grafen over kan du sammenligne vår rekkeviddetest mot bilens oppgitte rekkevidde (WLTP).

Rekkeviddetest av Peugeot e-208 sommer 2020

Testmodellen vi benyttet i sommertesten var Peugeout e-208 GT. Den har en batteripakke på 50 kWt med en WLTP-rekkevidde på 310 kilometer. Testmodellen var utstyrt med dekkdimensjon 205/45-17. Testmodellen har en prislapp på 314 900 kr, eks. levering.

Da vi begynte å kjøre fra Oslo viste bilen at det var 260 kilometer rekkevidde igjen. Etter en kilometer var forbruket på bilen 50 kWh/100 km. Forbruket sank naturlig nok da vi hadde kjørt en stund og batteriet ble varmt. Ved Ringebu var forbruket 13,5 kWh/100 km. Gjennomsnittsforbruket som ble målt da bilen gikk helt tom for strøm, var på 13,4 kWh/100 km.

Bilen gikk 6 kilometer lenger enn oppgitt rekkevidde (WLTP). Da bilen gikk fullstendig tom for strøm hadde den kjørt 346 kilometer.

Første varsel om at bilen hadde lite strøm, kom da det var 32 kilometer rekkevidde igjen. Da forsøkte kartet i navigasjonen å gi råd og veiledning til nærmeste ladestasjon. Videre varslet bilen om lav ladestand da det var igjen 22 km rekkevidde, 14 km rekkevidde, 6 km rekkevidde igjen og 2 km rekkevidde igjen. Bilen viste 0 kilometer rekkevidde igjen da triptelleren viste 326 kjørte kilometer. Da kom varselet: “Batteriladestand kritisk: Ytelse begrenset”. Testsjåføren kjørte ytterligere 20 kilometer etter dette varselet.

Klimaanlegg fungerte hele tiden. Først etter 0 kilometer i rekkevidde merket testsjåføren endring i ytelse, særlig på akselerasjonen. Deretter var det nesten ingen endring, før etter 18 kilometer. Da gikk det saktere og saktere med maks på 12-13 km/t til bilen stoppet helt opp. Det var altså 20 kilometer etter varsel om at bilen var tom.

Bilen ble tauet i en såkalt brille etter bergingsbilen. Derfor ble den satt i nøytral med tenningen på. Dette fordi tenningen må være på for at bilen kan stå i nøytral. Når vi kom frem til ladestasjonen varslet den mange feilmeldinger knyttet til ESP/bremser og ville ikke ta lading. Etter å ha koblet fra 12-voltsbatteriet, ble bilen “nullstilt” og tok lading.

Denne testen er først og fremst en indikasjon på hvordan bilene leverer i forhold til den oppgitte rekkevidden (WLTP). Testen ble kjørt av helt vanlige sjåfører i vanlig trafikk. Det er viktig å huske at dette ikke er en vitenskapelig test, men en praktisk test av rekkevidde under faktiske forhold.

Testruta består av bykjøring, landevei og motorvei, i hastigheter mellom 60 km/t og 110 km/t.

Sjåførene ble instruert til å følge trafikken og hastigheten og kjøre normalt, men defensivt – altså ingen unødvendige forbikjøringer. Regenereringen ble brukt aktivt under kjøringen.

Alle bilene ladet til 100 prosent over natten i en garasje. Alle bilene startet kalde, altså ingen forvarming av verken kupé eller batteri. Samtlige kjørte i eco-modus eller tilsvarende og stilte inn klimaanlegget på 20 grader.

Rekkeviddetesten ble gjennomført i nær sagt perfekte forhold, med 20-25 varmegrader og sol.

Du kan få et annet resultat om du prøver selv

Det er viktig å huske at du ganske sikkert kommer til å få et annet rekkevidde-resultat hvis du prøver en tilsvarende test. Forvaming av bilen, rute og topografi, temperatur, lastemengde, dekkstørrelse og ikke minst kjøremønster vil påvirke rekkevidden i betydelig grad.

Vi har også testet lading på Peugeot e-208

Vi har også testet ladeeffekten til Peugeot e-208 under sommerlige forhold. Bilen ble ladetestet på driftsvarmt batteri, etter to timers uavbrutt kjøring, og så ladet fra maks 10 prosent til 90 prosent. Sjekk ut ladetest av Peugeot e-208.

Se alle bilene vi har testet!