To ganger i året tester NAF og Motor rekkevidden og ladehastigheten på elbiler. Testen gjennomføres fast sommer og vinter, og utvides med nye modeller ettersom de kommer på markedet. Bilene kjøres samme rute hver sesong, for å kunne sammenligne resultatene. Bilene kjøres samtidig med like innstillinger. Les hovedsaken her.

Porsche Taycan 4S*

Pris på testmodell:  1.484.200 kr
Batteri: 79,2 kWt
WLTP-rekkevidde: 407 km
WLTP-forbruk: 21,1 kWt/100 km

Kort om rekkeviddetesten

  • Ved 85 kilometer igjen på rekkeviddemåleren varsler bilen om at du bør følge med på rekkevidden.
  • Andre varsel kom ved 40 kilometer rest, med oppfordring til å lade batteriet umiddelbart.
  • Ved 3 kilometer restdukker endrer den gule varseltrekanten til rød farge.
  • Bilen stanset etter 0 prosent og 0 kilometer. Da varslet bilenom «Batteriets ladetilstand er kritisk. Start på nytt manuelt for å parkere kjøretøyet trafikksikkert».
  • Bilen fikk ved ny start 3 kilometer skjult rekkevidde, som gjorde at den kunne flytte. Den gikk da i maksfart på 50 km/t.

*Testbilen kan avvike noe fra standardmodell.

 

SAMMENLIGN: I grafen over kan du sammenligne vår rekkeviddetest mot bilens oppgitte rekkevidde (WLTP).

Testmodellen var en Porsche Taycan 4S PBP (2020). Den har en batteripakke på 79,2 kWt med en oppgitt rekkevidde på 463 kilometer. Bilen var utstyrt med dekkdimensjon 225/55–275/45 R21. Pris på testmodellen er 1.484.200 kr.

Porsche Taycan 4S har en oppgitt rekkvidde på 407 kilometer, og rullet ut av Vulkan p-hus med 403 kilometer på rekkeviddemåleren. Ved Ringebu, før klatringen opp mot Dombås, lå forbruket på 17,0 kWt/100 kilometer.

Testbilen kjørte opp på fjellet og kjørte helt tom vel oppe på Venabygdsfjellet. Da målte vi forbruket til 17,4 kWt/100km – som da inkluderer mye klatring. Bilen ble startet igjen etter å ha kjørt tom. Bilen hadde da 3 kilometer rekkevidde på «reservetanken». Bilen ble kjørt disse tre kilometerne og regenererte ytterligere 13 kilometer ned fra Venabygdsfjllet til Ringebu, hvor bilen ble satt til hurtiglading.

Det er verdt å merke seg at de ulike varslene dukker opp ved ulike tidspunkt, avhengig av hastigheten du kjører i. Varselet ved 85 kilometer rest på rekkeviddemåleren dukker opp ved 100 kilometer når du kjører på motorveien i 100 km/t.

Som fører har du full kontroll på Porsche Taycan til siste slutt. Selv om bilen varsler om at den begynner å gå tom for strøm, opplevde vi ingen endring i kjøreegenskaper eller noe reduksjon av klimaanlegg.

Det var først da varseltrekanten i instrumentpanelet gikk fra å være gul til rød, ved 3 kilometer igjen på rekkeviddemåleren, at bilen mistet motorkraft.

Da ebbet motorkraften sakte, men sikkert ut. Bilen stoppet helt opp, men ble startet igjen etter ca 40 minutter. Bilen hadde da en «reservetank» på 3 kilometer rekkevidde med maksfart på 50 km/t.

Ved en slik reservetank er det mulig for deg å kjøre inn til siden om du har stoppet på et uheldig sted, eller akkurat ikke kom deg frem til ladeporten.

Denne testen er først og fremst en indikasjon på hvordan bilene leverer i forhold til den oppgitte rekkevidden (WLTP). Testen ble kjørt av helt vanlige sjåfører i vanlig trafikk. Det er viktig å huske at dette ikke er en vitenskapelig test, men en praktisk test av rekkevidde under faktiske forhold.

Testruta består av bykjøring, landevei og motorvei, i hastigheter mellom 60 km/t og 110 km/t.

Sjåførene ble instruert til å følge trafikken og hastigheten og kjøre normalt, men defensivt – altså ingen unødvendige forbikjøringer. Regenereringen ble brukt aktivt under kjøringen.

Alle bilene ladet til 100 prosent over natten i en garasje. Alle bilene startet kalde, altså ingen forvarming av verken kupé eller batteri. Samtlige kjørte i eco-modus eller tilsvarende og stilte inn klimaanlegget på 20 grader.

Rekkeviddetesten ble gjennomført i nær sagt perfekte forhold, med 20-25 varmegrader og sol.

Du kan få et annet resultat om du prøver selv

Det er viktig å huske at du ganske sikkert kommer til å få et annet rekkevidde-resultat hvis du prøver en tilsvarende test. Forvaming av bilen, rute og topografi, temperatur, lastemengde, dekkstørrelse og ikke minst kjøremønster vil påvirke rekkevidden i betydelig grad.

Vi har også testet lading på Porsche Taycan 4S

Vi har også testet ladeeffekten til Porsche Taycan 4S under sommerlige forhold. Bilen ble ladetestet på driftsvarmt batteri, etter to timers uavbrutt kjøring, og så ladet fra maks 10 prosent til 90 prosent. Sjekk ut ladetest av Porsche Taycan 4S.

Se alle bilene vi har testet!