To ganger i året tester NAF og Motor rekkevidden og ladehastigheten på elbiler. Testen gjennomføres fast sommer og vinter, og utvides med nye modeller ettersom de kommer på markedet. Bilene kjøres samme rute hver sesong, for å kunne sammenligne resultatene. Bilene kjøres samtidig med like innstillinger. Les hovedsaken her.

SEAT Mii electric*

Pris: fra 179 000 kr
Batteri: 36,8 kWt
WLTP-rekkevidde: 258 km
WLTP-forbruk: 16 kWt/100 km

Kort fortalt om Mii electric:

  • Skal lade til 80 prosent på 60 minutter med CCS-kontakt. 
  • På sommeren brukte vi nesten 61 minutter på å lade til 5 til 80 prosent.
  • På vinteren brukte vi 55 minutter på å lade fra 9 til 80 prosent.

*Testbilen kan avvike noe fra standardmodell.

Slik hurtiglader SEAT Mii electric

Seat Mii electric lader på CCS-kabel og skal lade med 40 kW og bruke 45 minutter på å lade fra 0 til 80 prosent ved å bruke en 50 kW lader.

Under sommertesten brukte vi 60 minutter og 58 sekunder  på å lade fra 5 til 80 prosent, mens under vintertesteni brukte vi 55 minutter på å lade fra 9 til 80 prosent.

Vi får merkelige utslag både på sommer og vinteren når det gjelder de trillingene fra VAG. På vinteren bæer de  preg av å slite med å bli driftsvarme og komme seg  opp i effekt. I vinter var vi  aldri i nærheten av 40 kW, og registrerte maks 32 kW som høyeste effekt, og det var kun en kort periode. Jevnt over lå vi på 25 til 30 kW.

Nå på sommeren kommer i nærmere oppgitt effekt, men den faller merkbart ved 40 prosent og halvveres. Denne reduksjonen i effekten kommer tidligere enn i vinter, og spørsmålet er om batteriet skånes for overoppheting. 

 

SAMMENLIGN: I grafen over kan du sammenligne våre resultater fra begge testene, og se hvordan bilene lader på sommeren og på vinteren.

Det er flere faktorer som avgjør hvor raskt (med hvor høy effekt) batteriet lades. Et varmt batteri tar imot mye strøm raskere enn et kaldt batteri. Hvor tomt eller fullt batteriet er når du begynner å lade, spiller også inn.

Ladingen foregår ofte sakte i starten og mot slutten for å skåne batteriet. Du får høyest ladefart når batteriet er rundt halvfullt, litt avhengig av bil. Utetemperaturen kan også ha innvirkning på effekten du får.

Spesielt på grunn av sistnevnte kan det være vanskelig å oppnå effekten produsentene lover på vinteren.

Under sommertesten ladet vi alle bilene under optimale elbilforhold, og det var mellom 15 og 20 varmegrader. Alle bilene ble kjørt i to timer før ladetesten, slik at vi sørget for at alle bilene hadde driftsvarmt batteri før lading.

Under vintertesten ladet vi alle bilene under samme vinterforhold. På testdagen var det mellom 0 og 2 minusgrader, og her sørget vi også for at de hadde driftsvarmt batteri før lading.

Bilene begynte ladingen når de hadde under 10 prosent batteri og ladet til 80 prosent. Alle bilene ble ladet på Ionity.

Vi har også testet rekkevidden til Seat Mii electric

Vi har også testet rekkevidden til Mii electric og kjørt den helt tom for strøm på sommer- og vinterføre. Sjekk ut den faktiske rekkevidden til Seat Mii electric.

Se alle bilene vi har testet!