NAF og Motor har testet ladehastigheten på 20 populære elbiler under vinterlige forhold. Les hovedsaken her.

SEAT Mii electric*

Pris: fra 179 000 kr
Batteri: 36,8 kWt
WLTP-rekkevidde: 258 km
Vår rekkevidde: 226,6 km
WLTP-forbruk: 16 kWt/100 km
Vårt forbruk: 13,2 kWt/100 km

*Testbilen kan avvike noe fra standardmodell.

Kort fortalt om Mii electric:

  • Lader med CCS-kontakt. 
  • Skal bruke 60 minutter på å lade til 0 til 80 prosent.
  • Vi brukte 55 minutter på å lade fra 9 til 80 prosent.

Hvor raskt lades batteriet?

Det er flere faktorer som avgjør hvor raskt (med hvor høy effekt) batteriet lades. Et varmt batteri tar imot mye strøm raskere enn et kaldt batteri, og hvor tomt eller fullt batteriet er når du begynner å lade. 

Ladingen foregår ofte sakte i begynnelsen og mot slutten for å skåne batteriet. Du får høyest ladefart når batteriet er rundt halvfullt, litt avhengig av bil. Utetemperaturen kan også ha innvirkning på effekten du får.

Spesielt på grunn av sistnevnte kan det være vanskelig å oppnå effekten produsentene lover på vinteren.

SEAT_Mii_electric_ladestasjon_bak.jpg

LADER PÅ ALLE STASJONER: Selv om SEAT Mii electric ikke ta imot mer enn 40 kW, kan den fortsatt lades på hvilken som helst hurtiglader med CCS-kontakt.

Slik hurtiglader SEAT Mii electric

Seat Mii electric lader på CCS-kabel og skal lade med 40 kW og bruke 45 minutter på å lade fra 0 til 80 prosent ved å bruke en 50 kW lader.

Vi brukte 55 minutter på å lade fra 9 til 80 prosent.

Faktisk bærer trillingene fra VAG preg av å slite med å lade i vinterkulden. Vi var aldri i nærheten av 40 kW, og registrerte maks 32 kW som høyeste effekt, og det var kun en kort periode. Jevnt over lå vi på 25 til 30 kW.

 

Grafen viser hvor lang tid det tok å lade til 80 prosent, og hvor mange kilowatt (kW) bilen lader med underveis i ladeøkten.

Slik gjorde vi ladetesten

Vi har ladet alle bilene under samme vinterforhold. På testdagen var det mellom 0 og -2 grader. 

Alle bilene ble kjørt samme rute, fra Hafjell til Dal. De kjørte to timer, store deler av turen ble gjort på motovei i høye hastigheter for å sikre diftsvarmt batteri før lading. Bilene begynte ladingen når de hadde under 10 prosent batteri og ladet til 80 prosent. Alle bilene ble ladet på Ionity. 

Mii electric er også rekkeviddetestet

Vi har også testet rekkevidden til SEAT Mii electric og kjørt den helt tom for strøm. Bilen ble kjørt uten forvarming, kjøremodus var stilt inn på eco og klimaanlegget var på 21 grader. Sjekk ut den faktiske rekkevidden til Mii electric.

Tilbake til hovedsaken.

Tilbake til elbilguiden.