To ganger i året tester NAF og Motor rekkevidden og ladehastigheten på elbiler. Testen gjennomføres fast sommer og vinter, og utvides med nye modeller ettersom de kommer på markedet. Bilene kjøres samme rute hver sesong, for å kunne sammenligne resultatene. Bilene kjøres samtidig med like innstillinger. Les hovedsaken her.

SEAT Mii electric*

Pris: fra 179 000 kr
Batteri: 36,8 kWt
WLTP-rekkevidde: 258 km
WLTP-forbruk: 16 kWt/100 km

Kort om rekkeviddetesten:

  • Mii electric gir temmelig like varsler om at den går tom for strøm både om sommeren og vinteren. Noe variasjon i når varselene inntreffer i forhold til sesong.
  • Ved 40 kilometer rekkevidde igjen lyser ladelampen og bilen går over i eco+. Nå har også aircondition slått seg av.
  • Ved 13 kilometer rekkevidde igjen går bilen over i strømsparemodus.
  • Ved 5 kilometer igjen blir gasspedalen tyngre og det blir vanskeligere å akselerere.
  • Bilen går et par kilometer i «0». Da ble det vanskeligere å få den opp i høyere en 20 km/t.

*Testbilen kan avvike noe fra standardmodell.

 

SAMMENLIGN: I grafen over kan du sammenligne rekkevidden Seat Mii electric fikk i vinter mot rekkeviddetesten i sommer.

Vi har testet både sommer- og vinterrekkevidde!

Det er andre gangen vi gjennomfører denne rekkeviddetesten. Tidligere i år testet vi hvor lang rekkevidde bilene hadde på vinterstid. Nå testet vi hvor langt elbilene kom under optimale elbilforhold, 15 til 20 varmegrader. Felles for begge testene er at bilene ble kjørt helt tomme for strøm, slik at vi kunne måle den faktiske rekkevidden og forbruket på typiske norske veier opp mot bilens oppgitte rekkevidde (WLTP).

Testbilen var av utstyrsnivået Launch Edition med en prislapp på 189 900 kroner. Bilen ble testet med dekkdimensjon 185/16 R14 og WLTP-rekkevidden for testmodellen var 258 kilometer.

Sommerens test ble kjørt under perfekte forhold, med mellom 20 og 25 grader og vindstille. Ved oppstart viste rekkeviddemåleren i bilen 264 kilometer. Etter en kilometers kjøring målte vi et forbruk på 29,7 kWh/100 km. Dette gikk naturlig nok nedover da vi hadde kjørt en stund og batteriet ble varmt. Ved Ringebu målte vi et forbruk på 13,1 kWt/100 km, som er godt under oppgitt WLTP-forbruk på 14,4 – 14,9 kWt/100 km.

Seat Mii kjørte 278,7 kilometer under testen, og det er 20,7 kilometer lenger enn WLTP-rekkevidden. Ved avsluttet rekkeviddetest endte vi på et gjennomsnittsforbruk på 10,3 kWt/100 km.

Seat Mii electric ble testet med 14 tommer dekk. Testen er gjort uten forvarming av bilen. Seat Mii Electric har ikke varmepumpe. Det er mulighet for forvarming av kupé via app eller i bil.

Vinterens test ble startet i tre varmegrader og regn og sludd i Oslo. Jo lenger nord vi kom, dess kjøligere ble det, men streng vinterkulde ble det aldri. På det kaldeste viste termometeret minus seks grader. Vi kjørte i snøvær store deler av testen.

Testmodellen hadde et WLTP-forbruk på 16 kWt/100 km. I vinterens test kjørte e-up! tom for strøm etter 216,6 kilometer.

Opplevelsen av å kjøre Mii tom for strøm var temmelig lik i sommer- og vintertesten. Siden denne bilen var med i vintertesten ble den ikke kjørt helt tom for strøm under sommerens test.

I sommerens test brukte vi appen til Seat Mii Electric og skrev inn destinasjon i appen. Vi fikk derfor ikke opp noen varsler om tom for strøm i bilens display, men appen varslet flere ganger om «Forbruket ditt er for høyt til at du kan nå målet» og “Deaktiver funksjoner som bidrar til høyt forbruk (for eksempel klimaanlegg). Hvis det ikke er mulig, må du lade snarest.»

Ved 40 kilometer rekkevidde igjen lyser ladelampen og bilen går over i eco+. Nå har også aircondition slått seg av. Her varsler også appen om at forbruket er for høyt. Ved 13 kilometer rekkevidde igjen går bilen over i strømsparemodus. Ved 5 kilometer igjen blir gasspedalen tyngre og det blir vanskeligere å akselerere. Går heller ikke i noe særlig høyere hastighet enn 60 km/t. Bilen går et par km i «0» før vi stopper på en ladestasjon. Da ble det vanskeligere å få den opp i høyere en 20 km/t.

SEAT_Mii_electric_display.jpg

PADDEMODUS: Flere varsler og lamper dukket opp mot slutten av rekkeviddetesten av SEAT Mii electric. Her ser du både paddemodus, ladelampe og rekkevidden.

Denne testen er først og fremst en indikasjon på hvordan bilene leverer i forhold til den oppgitte rekkevidden (WLTP). Testen ble kjørt av helt vanlige sjåfører i vanlig trafikk. Det er viktig å huske at dette ikke er en vitenskapelig test, men en praktisk test av rekkevidde under faktiske forhold.

Denne testen gjennomføres sommer og vinter. Testruta er lik begge sesongene og består av bykjøring, landevei og motorvei, i hastigheter mellom 60 km/t og 110 km/t.

Bilene kjørte gjennom Oslo mot Gjøvik. Samtlige biler kjørte over Lygnasæter, med en klatring på 620 meter før de fortsette nordover mot Dombås. Bilene med lengst rekkevidde fortsatte over Hjerkinn og Folldal og nedover til Ringebu. Disse bilene fikk ytterligere en klatring opp til nærmere 1000 høydemeter. Det betyr at bilene med lengst rekkevidde gikk over to fjelloverganger.

Sjåførene er instruert til å følge trafikken og hastigheten og kjøre normalt, men defensivt – altså ingen unødvendige forbikjøringer. Regenereringen brukes aktivt under kjøringen.

Alle bilene ladet til 100 prosent over natten i en garasje. Alle bilene startet kalde, altså ingen forvarming av verken kupé eller batteri. Samtlige kjørte i eco-modus eller tilsvarende.

På vinteren stilles klimaanlegget på 21 grader og setevarmer på laveste nivå. På sommerføre stilles klimaanlegget på 20 grader og vifte på laveste nivå.

Du kan få et annet resultat om du prøver selv

Det er viktig å huske at du ganske sikkert kommer til å få et annet rekkevidde-resultat hvis du prøver en tilsvarende test. Forvarming av bilen, rute og topografi, temperatur, lastemengde, dekkstørrelse og ikke minst kjøremønster vil påvirke rekkevidden i betydelig grad.

 

Vi har også testet lading på Seat Mii electric

Vi har også testet ladeeffekten til Seat Mii electric under sommerlige og vinterlige forhold. Bilen ble ladetestet på driftsvarmt batteri, etter to timers uavbrutt kjøring, og så ladet fra maks 10 prosent til 80 prosent. Sjekk ut ladetest av Mii electric.

Se alle bilene vi har testet!

Oppgitt WLTP-rekkevidde i filmen er de offisielle tallene. Rekkevidde på testbilene kan avvike noe grunnet utstyrsnivå og dekk.