NAF og Motor har testet rekkevidden på 20 populære elbiler og kjørt dem helt tomme for strøm. Alle bilene ble kjørt uten forvarming, kjøremodus stilt inn på «eco» eller tilsvarende og klimaanlegget på 21 grader. Les hovedsaken her.

SEAT Mii electric*

Pris: fra 179 000 kr
Batteri: 36,8 kWt
WLTP-rekkevidde: 258 km
Vår rekkevidde: 226,6 km
WLTP-forbruk: 16 kWt/100 km
Vårt forbruk: 13,2 kWt/100 km

*Testbilen kan avvike noe fra standardmodell.

Kort om rekkeviddetesten:

  • Ved 50 kilometer rekkevidde igjen varsler bilen om lite strøm. Kjører som normal og regenerer godt.
  • Ved 22 kilometer rekkevidde igjen varsler bilen om begrenset komfort og kjøreytelse. Ladelampen lyser og bilen går over i eco+. Nå har også varmeapparatet slått seg av.
  • Ved 11 kilometer rekkvidde igjen varsler bilen om nesten tomt batteri. Bilen går over i skilpaddemodus.
  • Ved 0 km går bilen fortsatt en kilometer til før den mister all kraft og stopper.

*Seat Mii electric ble testet med 14 tommer dekk. Testen er gjort uten forvarming av bilen. Seat Mii Electric har ikke varmepumpe. Det er mulighet for forvarming av kupé via app eller i bil.

Regenererte godt i paddemodus

Da bilen gikk over i skilpaddemodus, ble den tyngre på rattet og akselererte saktere. Men i noen gode nedoverbakker, regenerte den fortsatt godt.

Den siste kilometeren viste bilen 0 kilometer rekkevidde og den ble kjørt med svært redusert hastighet. Bilen stopper kontrollert og rolig.

Vi skrudde på tenningen igjen før bilen skulle opp på bergingsbilen. Da varslet bilen på nytt om at batteriet evar tomt. Det var ingen tvil om at bilen var tom for strøm, men 12-volts batteriet heldigvis ikke var tømt.

Etter å ha bli berget viste bilen plutselig 2 kilometer rekkvidde da vår testfører kom til ladestasjonen. Dermed kunne vi kjøre bilen inn til ladestasjonen  fra bergingsbilen.

Hvis du noen gang skulle gå tom for strøm og er like ved en ladestasjon eller tilgang til strøm, vent litt og start bilen på nytt. Kanskje du er like heldig som oss og kommer deg noen meter til etter at bilen har fått stått en stund.

SEAT_Mii_electric_display.jpg

PADDEMODUS: Flere varsler og lamper dukket opp mot slutten av rekkeviddetesten av SEAT Mii electric. Her ser du både paddemodus, ladelampe og rekkevidden.

Kaldt med eco-modus, men kjører langt

I testen skulle alle stille inn bilene i eco-modus og temperaturen på 21 grader, men vår SEAT Mii ble aldri ordentlig varm. Og det var kaldt hele veien.

Bilen regenerer godt når du bruker regenereringen aktivt, selv etter at bilen gikk i skilpaddemodus.

Ellers er bilen god å kjøre, og selv om bilen er liten er det mye bil for pengene. Bilen overrasker på en positiv måte, og den er ikke bare en liten bybil eller nummer to-bil. Du kan faktisk kjøre den ganske langt!

 

*På papiret kjørte Seat Mii Electric og VW eup! lengre enn Skoda CITIGOe iV . Men i realiteten var det motsatt. Både SEAT Mii og VW e-up! var utstyrt med dekkdimensjon 14 tommer. Dekkdimensjonen påvirker tripptelleren, og gjør at målingen blir feil. Til info ble Skoda CITIGOe iV kjørt på 16 tommer.  

Slik gjorde vi testen

Denne testen er først og fremst en indikasjon på hvordan bilene leverer i forhold til den oppgitte rekkevidden (WLTP). Testen ble kjørt av helt vanlige sjåfører i vanlig trafikk. Sjåførene ble instruert til å følge trafikken og hastigheten og kjøre normalt, men defensivt – altså ingen unødvendige forbikjøringer.

Alle bilene ladet til 100 prosent over natten i en garasje. Alle bilene startet kalde, altså ingen forvarming av verken kupé eller batteri. Samtlige kjørte i eco-modus eller tilsvarende, hadde klimaanlegget på 21 grader og setevarmen på laveste innstilling. Regenereringen ble brukt aktivt under kjøringen.

Testen startet i tre varmegrader og regn og sludd i Oslo. Jo lenger nord vi kom, dess kjøligere ble det. Streng vinterkulde ble det aldri. På det kaldeste viste termometeret minus seks grader. Vi kjørte i snøvær store deler av testen.

Ruta bestod av bykjøring, landevei og motorvei, i hastigheter mellom 60 km/t og 110 km/t.

MERK: Det er viktig å huske at du ganske sikkert kommer til å få et annet rekkevidde-resultat hvis du prøver en tilsvarende test. Forvaming av bilen, rute og topografi, temperatur, lastemengde, dekkstørrelse og ikke minst kjøremønster vil påvirke rekkevidden i betydelig grad.

SEAT_Mii_electric_NAF_veihjelp.jpg

BERGET: NAF Veihjelp fulgte oss tett hele veien, og kjørte oss raskt videre til en hurtiglader. Her er to av de såkalte trillingene på samme bergingsbil, nemlig VW e-up! og Seat Mii. Den tredje trillingen, Skoda CITIGOe, kjørte lenger enn disse to.

Slik testet vil lading på Seat Mii

Vi har også testet ladeeffekten til Seat Mii electric under vinterlige forhold. Bilen ble ladetestet på driftsvarmt batteri, etter to timers uavbrutt kjøring, og så ladet fra maks 10 prosent til 80 prosent. Sjekk ut ladetest av Mii electric.

Oppgitt WLTP-rekkevidde i filmen er de offisielle tallene. Rekkevidde på testbilene kan avvike noe grunnet utstyrsnivå og dekk. Se tabellen.

 

Tilbake til hovedsaken.

Tilbake til elbilguiden.