To ganger i året tester NAF og Motor rekkevidden og ladehastigheten på elbiler. Testen gjennomføres fast sommer og vinter, og utvides med nye modeller ettersom de kommer på markedet. Bilene kjøres samme rute hver sesong, for å kunne sammenligne resultatene. Bilene kjøres samtidig med like innstillinger. Les hovedsaken her.

Skoda CITIGOe iV*

Pris: fra 181 900 kr
Batteri: 36,8 kWt
WLTP-rekkevidde: 258 km
WLTP-forbruk: 16 kWt/100 km

Kort fortalt om CITIGOe:

  • Skal lade til 80 prosent på 60 minutter med CCS-kontakt. 
  • På sommeren brukte vi 49 minutter på å lade fra 8 til 80 prosent.
  • På vinteren brukte vi 55 minutter på å lade fra 7 til 80 prosent.

*Testbilen kan avvike noe fra standardmodell.

Slik hurtiglader Skoda CITIGOe iV

Citigo-e lades med CCS-kontakt. Produsenten oppgir at den lader med 40 kW og skal bruke 45 minutter på å lade til 80 prosent ved å bruke en 50kW lader.

Under sommertesten brukte vi 49 minutter på å lade fra 8 til 80 prosent, mens under vintertesteni brukte vi 55 minutter på å lade fra 7 til 80 prosent. 

I sommertesten kom vi noe nærmere oppgitt effekt enn i vinter. Faktisk bærer Citigo-e preg av å slite noe med å lade i vinterkulden. Vi var aldri i nærheten av 40 kW, og registrerte maks 32 kW som høyeste effekt, og det var kun en kort periode. Jevnt over lå vi på 25 til 30 kW.

 

SAMMENLIGN: I grafen over kan du sammenligne våre resultater fra begge testene, og se hvordan bilene lader på sommeren og på vinteren.

Det er flere faktorer som avgjør hvor raskt (med hvor høy effekt) batteriet lades. Et varmt batteri tar imot mye strøm raskere enn et kaldt batteri. Hvor tomt eller fullt batteriet er når du begynner å lade, spiller også inn.

Ladingen foregår ofte sakte i starten og mot slutten for å skåne batteriet. Du får høyest ladefart når batteriet er rundt halvfullt, litt avhengig av bil. Utetemperaturen kan også ha innvirkning på effekten du får.

Spesielt på grunn av sistnevnte kan det være vanskelig å oppnå effekten produsentene lover på vinteren.

Under sommertesten ladet vi alle bilene under optimale elbilforhold, og det var mellom 15 og 20 varmegrader. Alle bilene ble kjørt i to timer før ladetesten, slik at vi sørget for at alle bilene hadde driftsvarmt batteri før lading.

Under vintertesten ladet vi alle bilene under samme vinterforhold. På testdagen var det mellom 0 og 2 minusgrader, og her sørget vi også for at de hadde driftsvarmt batteri før lading.

Bilene begynte ladingen når de hadde under 10 prosent batteri og ladet til 80 prosent. Alle bilene ble ladet på Ionity.

Vi har også testet rekkevidden til CITIGOe

Vi har også testet rekkevidden til Skoda CITIGOe iV og kjørt den helt tom for strøm på sommer- og vinterføre. Bilen ble kjørt uten forvarming og kjøremodus var stilt inn på eco. Sjekk ut den faktiske rekkevidden til Skoda CITIGOe iV.

Se alle bilene vi har testet!