NAF og Motor har testet ladehastigheten på 20 populære elbiler under vinterlige forhold. Les hovedsaken her.

Skoda CITIGOe iV*

Pris: fra 181 900 kr
Batteri: 36,8 kWt
WLTP-rekkevidde: 258 km
Vår rekkevidde: 220 km
WLTP-forbruk: 16 kWt/100 km
Vårt forbruk: 13,6 kWt/100 km

*Testbilen kan avvike noe fra standardmodell.

Kort fortalt om CITIGOe:

  • Lader med CCS-kontakt. 
  • Skal bruk 60 minutter på å lade til 0 til 80 prosent.
  • Vi brukte 55 minutter på 7 til 80 prosent. 

Hvor raskt lades batteriet?

Det er flere faktorer som avgjør hvor raskt (med hvor høy effekt) batteriet lades. Et varmt batteri tar imot mye strøm raskere enn et kaldt batteri, og hvor tomt eller fullt batteriet er når du begynner å lade. 

Ladingen foregår ofte sakte i begynnelsen og mot slutten for å skåne batteriet. Du får høyest ladefart når batteriet er rundt halvfullt, litt avhengig av bil. Utetemperaturen kan også ha innvirkning på effekten du får.

Spesielt på grunn av sistnevnte kan det være vanskelig å oppnå effekten produsentene lover på vinteren.

Skoda Citigo-e lading Dal.jpg

LADER PÅ ALLE STASJONER: Selv om Skoda CITIGOe ikke ta imot mer enn 40 kW, kan den fortsatt lades på hvilken som helst hurtiglader med CCS-kontakt.

Slik hurtiglader Skoda CITIGOe

Citigo-e lades med CCS-kontakt.

Produsenten oppgir at den lader med 40 kW og skal bruke 45 minutter på å lade til 80 prosent ved å bruke en 50kW lader.

Vi brukte 55 minutter på å lade fra 7 til 80 prosent. 

Faktisk bærer trillingene preg av å slite noe med å lade i vinterkulden. Vi var aldri i nærheten av 40 kW, og registrerte maks 32 kW som høyeste effekt, og det var kun en kort periode. Jevnt over lå vi på 25-30 kW.

 

Grafen viser hvor lang tid det tok å lade til 80 prosent, og hvor mange kilowatt (kW) bilen lader med underveis i ladeøkten.

Slik gjorde vi ladetesten

Vi har ladet alle bilene under samme vinterforhold. På testdagen var det mellom 0 og -2 grader. 

Alle bilene ble kjørt samme rute, fra Hafjell til Dal. De kjørte to timer, store deler av turen ble gjort på motovei i høye hastigheter for å sikre diftsvarmt batteri før lading. Bilene begynte ladingen når de hadde under 10 prosent batteri og ladet til 80 prosent. Alle bilene ble ladet på Ionity. 

CITIGOe er også rekkeviddetestet

Vi har også testet rekkevidden til Skoda CITIGOe og kjørt den helt tom for strøm. Bilen ble kjørt uten forvarming, kjøremodus var stilt inn på eco og klimaanlegget var på 21 grader. Sjekk ut den faktiske rekkevidden til CITIGO.

Tilbake til hovedsaken.

Tilbake til elbilguiden.