To ganger i året tester NAF og Motor rekkevidden og ladehastigheten på elbiler. Testen gjennomføres fast sommer og vinter, og utvides med nye modeller ettersom de kommer på markedet. Bilene kjøres samme rute hver sesong, for å kunne sammenligne resultatene. Bilene kjøres samtidig med like innstillinger. Les hovedsaken her.

Skoda CITIGOe iV*

Pris: fra 181 900 kr
Batteri: 36,8 kWt
WLTP-rekkevidde: 258 km
WLTP-forbruk: 16 kWt/100 km

Kort om rekkeviddetesten:

  • Skoda Citigo gir like varsler om at den går tom for strøm både om sommeren og vinteren.
  • Ved 50 kilometer rekkevidde igjen varsler bilen om lavt batteri.
  • Ved 25 kilometer rekkevidde igjen varsler bilen om å lade batteriet og begrensning av komfort. Ladelampen lyser, og bilen går i eco+.
  • Ved 19 kilometer rekkevidde igjen varsler bilen om at batteriet nesten er tomt. Varsler også om begrenset kjøreytelse og ladelampen lyser.
  • Ved 9 kilometer rekkevidde igjen går bilen over i skilpaddemodus.
  • Ved 0 kilometer rekkevidde igjen varsler bilen om at batteriet er tomt, og begrenset hastighet.

*Testbilen kan avvike noe fra standardmodell.

 

SAMMENLIGN: I grafen over kan du sammenligne rekkevidden Hyyndai Kona electric fikk i vinter mot rekkeviddetesten i sommer.

Vi har testet både sommer- og vinterrekkevidde!

Det er andre gangen vi gjennomfører denne rekkeviddetesten. Tidligere i år testet vi hvor lang rekkevidde bilene hadde på vinterstid. Nå testet vi hvor langt elbilene kom under optimale elbilforhold, 15 til 20 varmegrader. Felles for begge testene er at bilene ble kjørt helt tomme for strøm, slik at vi kunne måle den faktiske rekkevidden og forbruket på typiske norske veier opp mot bilens oppgitte rekkevidde (WLTP).

Testbilen var av utstyrsnivået Style med en prislapp på 199 900 kroner, inkl. frakt. Bilen ble testet med dekkdimensjon 185/50 R16 og WLTP-rekkevidden for testmodellen var 258 kilometer.

Sommerens test ble kjørt under perfekte forhold, med mellom 20 og 25 grader og vindstille. Ved oppstart viste rekkeviddemåleren i bilen 269 kilometer. Etter en kilometers kjøring målte vi et forbruk på 44,6 kWh/100 km. Dette gikk naturlig nok nedover da vi hadde kjørt en stund og batteriet ble varmt. Ved Ringebu målte vi et forbruk på 10 kWt/100 km, som er godt under oppgitt WLTP-foxrbruk på 14,8 kWt/100 km.

Skoda Citigo E iV kjørte 280 kilometer under testen, og det er 22 kilometer lenger enn WLTP-rekkevidden. Ved avsluttet rekkeviddetest fikk vi ikke opp gjennomsnittsforbruket i bilen kun kWh/100km. Forbruket lå på mellom 10 og 12 kWh på turen.

Testbilen var utstyrt med 16-tommers hjul. Denne testen er gjort uten forvarming av bilen. CITIGOe iV har ikke varmepumpe, men det er mulig å forvarme kupéen via app.

Vinterens test ble startet i tre varmegrader og regn og sludd i Oslo. Jo lenger nord vi kom, dess kjøligere ble det, men streng vinterkulde ble det aldri. På det kaldeste viste termometeret minus seks grader. Vi kjørte i snøvær store deler av testen.

Skoda CITIGOe iV skal ha et forbruk på 16 kWt/100 km. I vinterens test kjørte Citigo tom for strøm etter 220 kilometer.

Opplevelsen av å kjøre CITIGOe iV tom for strøm var lik i sommer- og vintertesten. Siden denne bilen var med i vintertesten ble den ikke kjørt helt tom for strøm under sommerens test.

Første varsel kom da det var 50 kilometer rekkevidde igjen. Bilen varslet om lavt batteri. Ved 25 kilometer rekkevidde igjen varsler bilen om å lade batteriet og begrensning av komfort. Ladelampen lyser og bilen går i eco+. Ved 19 kilometer rekkevidde igjen varsler bilen om at batteriet nesten er tomt. Varsler også om begrenset kjøreytelse og ladelampen lyser. Ved 9 kilometer rekkevidde igjen går bilen over i skilpaddemodus. Ved 0 kilometer rekkevidde igjen varsler bilen om at batteriet er tomt, og begrenset hastighet.

Skoda Citigo-e varsel strømtom total rekkevidde.jpg

PADDEMODUS: Flere varsler og lamper dukket opp mot slutten av rekkeviddetesten av Skoda CITIGOe. Her ser du både paddemodus, ladelampe og rekkevidden.

Denne testen er først og fremst en indikasjon på hvordan bilene leverer i forhold til den oppgitte rekkevidden (WLTP). Testen ble kjørt av helt vanlige sjåfører i vanlig trafikk. Det er viktig å huske at dette ikke er en vitenskapelig test, men en praktisk test av rekkevidde under faktiske forhold.   

Denne testen gjennomføres sommer og vinter. Testruta er lik begge sesongene og består av bykjøring, landevei og motorvei, i hastigheter mellom 60 km/t og 110 km/t.  

Bilene kjørte gjennom Oslo mot Gjøvik. Samtlige biler kjørte over Lygnasæter, med en klatring på 620 meter før de fortsette nordover mot Dombås. Bilene med lengst rekkevidde fortsatte over Hjerkinn og Folldal og nedover til Ringebu. Disse bilene fikk ytterligere en klatring opp til nærmere 1000 høydemeter. Det betyr at bilene med lengst rekkevidde gikk over to fjelloverganger. 

Sjåførene er instruert til å følge trafikken og hastigheten og kjøre normalt, men defensivt – altså ingen unødvendige forbikjøringer. Regenereringen brukes aktivt under kjøringen.  

Alle bilene ladet til 100 prosent over natten i en garasje. Alle bilene startet kalde, altså ingen forvarming av verken kupé eller batteri. Samtlige kjørte i eco-modus eller tilsvarende.  

På vinteren stilles klimaanlegget på 21 grader og setevarmer på laveste nivå. På sommerføre stilles klimaanlegget på 20 grader og vifte på laveste nivå. 

Du kan få et annet resultat om du prøver selv  

Det er viktig å huske at du ganske sikkert kommer til å få et annet rekkevidde-resultat hvis du prøver en tilsvarende test. Forvaming av bilen, rute og topografi, temperatur, lastemengde, dekkstørrelse og ikke minst kjøremønster vil påvirke rekkevidden i betydelig grad.

 

Vi har også testet lading på Skoda CITIGOe iV

Vi har også testet ladeeffekten til Skoda CITIGOe under sommerlige og vinterlige forhold. Bilen ble ladetestet på driftsvarmt batteri, etter to timers uavbrutt kjøring, og så ladet fra maks 10 prosent til 80 prosent. Sjekk ut ladetest av CITIGOe.

Se alle bilene vi har testet!

Oppgitt WLTP-rekkevidde i filmen er de offisielle tallene. Rekkevidde på testbilene kan avvike noe grunnet utstyrsnivå og dekk.