NAF og Motor har testet rekkevidden på 20 populære elbiler og kjørt dem helt tomme for strøm. Alle bilene ble kjørt uten forvarming, kjøremodus stilt inn på «eco» eller tilsvarende og klimaanlegget på 21 grader. Les hovedsaken her.

Skoda CITIGOe iV*

Pris: fra 181 900 kr
Batteri: 36,8 kWt
WLTP-rekkevidde: 258 km
Vår rekkevidde: 220 km
WLTP-forbruk: 16 kWt/100 km
Vårt forbruk: 13,6 kWt/100 km

*Testbilen kan avvike noe fra standardmodell.

Kort om rekkeviddetesten*:

  • Ved 50 kilometer rekkevidde igjen varsler bilen om lavt batteri.
  • Ved 25 kilometer rekkevidde igjen varsler bilen om å lade batteriet og begrensning av komfort. Ladelampen lyser, og bilen går i eco+.
  • Ved 19 kilometer rekkevidde igjen varsler bilen om at batteriet nesten er tomt. Varsler også om begrenset kjøreytelse og ladelampen lyser.
  • Ved 9 kilometer rekkevidde igjen går bilen over i skilpaddemodus.
  • Ved 0 kilometer rekkevidde igjen varsler bilen om at batteriet er tomt, og begrenset hastighet.
  • Vi kjørte 1,7 kilometer etter 0 kilometers visning.

*Testbilen var utstyrt med 16-tommers hjul. Denne testen er gjort uten forvarming av bilen. CITIGOe iV har ikke varmepumpe, men det er mulig å forvarme kupéen via app.

Regenererte godt hele veien

Skoda CITIGOe varslet jevnt og trutt om lite strøm igjen på batteriet (se listen over).Etterhvert som gjenværende rekkevidde ble kortere og kortere, ble strømsparingstiltak satt i gang av bilen. Til slutt gikk bilen i såkalt skilpaddmodus. og varslet om lavt batteri etter 25 kilometer rekkevidde igjen, gikk ned i eco+ og slo av varmeapparatet.

Ved 19 kilometer rekkevidde igjen fikk vi melding om begrenset kjøreytelse og at den begrenset hastigheten til 80 km/t. Da bilen gikk i skilpaddemodus med 9 kilomter rekkevidde igjen ble den tyngre på rattet og fikk begrenset kjøreegenskaper og ytelse. Vi kjørte da av på en mindre vei og fikk ikke testet ytelsen da det var maks 50 km/t på veien.  

Da det var igjen 1 kilometer igjen av rekkevidden, begrenset hastigheten seg sånn at det var vanskelig å komme over 40 km/t. Da bilen hadde 0 km rekkevidde igjen, gikk den saktere og saktere helt til den stoppet helt etter 1,7 km.  

Vi opplevde å kunne kjøre lengre ved bruk av regenerering, selv etter at bilen skrudde på begrensninger i komfort og kjøreytelse.  

Skoda Citigo-e varsel strømtom total rekkevidde.jpg

PADDEMODUS: Flere varsler og lamper dukket opp mot slutten av rekkeviddetesten av Skoda CITIGOe. Her ser du både paddemodus, ladelampe og rekkevidden.

Større hjul enn de andre trillingene

Bilen ble satt i eco-modus ved start og det var kaldt i kupeen med 21 grader på varmeapparatet for vår testsjåfør.

Regenereringen ble brukt aktivt ved nedbremsing, i nedoverbakker og småkjøring. Det ga mye strøm tilbake på batteriet. Selv i høyere hastigheter som 90 km/t, satt bilen godt på veien og var god å kjøre.

Vi kom overraskende langt med Skoda CITIGOe, og selv med de største hjulene av trillingene (VW e-up! og Seat Mii), kom denne bilen lengst i testen. CITIGOe var utstyrt med16 tommers dekk, mens e-up! og Mii hadde 14 tommer.

 

*På papiret kjørte SEAT Mii electric og VW eup! lengre enn Skoda CITIGOe iV . Men i realiteten var det motsatt. Både Seat Mii og VW e-up! var utstyrt med dekkdimensjon 14 tommer. Dekkdimensjonen påvirker tripptelleren, og gjør at målingen blir feil. Til info ble Skoda CITIGOe iV kjørt på 16 tommer.  

Slik gjorde vi testen

Denne testen er først og fremst en indikasjon på hvordan bilene leverer i forhold til den oppgitte rekkevidden (WLTP). Testen ble kjørt av helt vanlige sjåfører i vanlig trafikk. Sjåførene ble instruert til å følge trafikken og hastigheten og kjøre normalt, men defensivt – altså ingen unødvendige forbikjøringer.

Alle bilene ladet til 100 prosent over natten i en garasje. Alle bilene startet kalde, altså ingen forvarming av verken kupé eller batteri. Samtlige kjørte i eco-modus eller tilsvarende, hadde klimaanlegget på 21 grader og setevarmen på laveste innstilling. Regenereringen ble brukt aktivt under kjøringen.

Testen startet i tre varmegrader og regn og sludd i Oslo. Jo lenger nord vi kom, dess kjøligere ble det. Streng vinterkulde ble det aldri. På det kaldeste viste termometeret minus seks grader. Vi kjørte i snøvær store deler av testen.

Ruta bestod av bykjøring, landevei og motorvei, i hastigheter mellom 60 km/t og 110 km/t.

MERK: Det er viktig å huske at du ganske sikkert kommer til å få et annet rekkevidde-resultat hvis du prøver en tilsvarende test. Forvaming av bilen, rute og topografi, temperatur, lastemengde, dekkstørrelse og ikke minst kjøremønster vil påvirke rekkevidden i betydelig grad.

Skoda Citigo-e på bilberger Tretten.jpg

BERGET: NAF Veihjelp fulgte oss tett hele veien, og kjørte oss raskt videre til en hurtiglader. Testsjåføreren mener bilen var god å kjøre, og opplevde den som en solid og tight liten bil.

Slik testet vi lading på Skoda CITIGOe iV

Vi har også testet ladeeffekten til Skoda CITIGOe under vinterlige forhold. Bilen ble ladetestet på driftsvarmt batteri, etter to timers uavbrutt kjøring, og så ladet fra maks 10 prosent til 80 prosent. Sjekk ut ladetest av CITIGOe

Oppgitt WLTP-rekkevidde i filmen er de offisielle tallene. Rekkevidde på testbilene kan avvike noe grunnet utstyrsnivå og dekk. Se tabellen.
 

Tilbake til hovedsaken.

Tilbake til elbilguiden.