Sono Sion ble utviklet ved hjelp av crowdfunding, det betyr at det er donasjoner fra enkeltpersoner som har stått for finansieringen av prototypene. Med et batteri på 35 kWh og en rekkevidde på 255 km(WLTP) så er Sion definitivt en interessant tilkomst til den voksende elbilparken her i landet.

Sion inneholder en rekke interessante finesser og funksjoner. I tillegg til solcellepanelene som i følge Sono kan lade opp til 34 km om dagen, så er Sono lagt opp slik at den ved hjelp av toretnings-lading lett kan brukes som et transportabelt aggregat via både en vanlig schuko kontakt eller type 2. Sion har også integrert mose(!) i dashbordet, som i følge produsenten skal opprettholde luftkvaliteten ved å blant annet filtrere ut opp til 20 prosent av partiklene i luften som tas inn i bilen. 

Sion forventes å være på veien i 2019 og må bestilles direkte fra nettsiden til Sono, hvor det i skrivende stund er blitt bestilt opp mot 10.000 eksemplarer av modellen. 

*Modellen er ennå ikke tilgjengelig på det norske markedet så prisen er estimert.

Tekniske spesifikasjoner for Sono Sion

Tekniske spesifikasjoner for Sono Sion
Pris (kr) 200 000
Rekkevidde i km (WLTP-standard) 255
Bagasjerom (liter) 650
Batterikapasitet (kWh) 35
Motor Elmotor 120 kw - 290 NM dreiemoment
Batteri Lithium ion batteri 35 kWh
Strømforbruk 1,84 kWh / mil
Ladetid hjemme (10 Amp)/hurtiglader 3 t 45 min / 35 min
Hurtiglader CCS 50 kW DC
Ombordlader 11 kW AC
Drivverk Forhjulstrekk, trinnløst gir
Akselerasjon 0-100 km/t/toppfart 9 sek / 140 km/t
Lengde/bredde/høyde (cm) 4,29/1,83/1,67
Vekt inkl.fører/nyttelast (kg) 1400
Registrert for (seter) 5
Hengerfeste/takstativ ja/nei
Hengervekt 750