NAF og Motor har testet ladehastigheten på 20 populære elbiler under vinterlige forhold. Les hovedsaken her.

Tesla Model 3 LR*

Pris: fra 474 142 kr
Batteri: 100 kWt
WLTP-rekkevidde: 560 km
Vår rekkevidde: 404,4 km
WLTP-forbruk: 16 kWt/100 km
Vårt forbruk: 18,5 kWt/100 km

*Testbilen kan avvike noe fra standardmodell.

Kort fortalt om Model 3 LR:

  • Lader med CCS-kontakt. 
  • Kan lade med opptil 200 kW
  • Vi registrerte 186 kW som høyeste effekt. 

Hvor raskt lades batteriet?

Det er flere faktorer som avgjør hvor raskt (med hvor høy effekt) batteriet lades. Et varmt batteri tar imot mye strøm raskere enn et kaldt batteri, og hvor tomt eller fullt batteriet er når du begynner å lade. 

Ladingen foregår ofte sakte i begynnelsen og mot slutten for å skåne batteriet. Du får høyest ladefart når batteriet er rundt halvfullt, litt avhengig av bil. Utetemperaturen kan også ha innvirkning på effekten du får.

Spesielt på grunn av sistnevnte kan det være vanskelig å oppnå effekten produsentene lover på vinteren.

Hurtiglading Dal Hanne Model 3.jpg

LADER RASKT PÅ IONITY: Tesla Model 3 kan lades med CCS-kabel, som betyr at den kan lade på alle ladere med den ladestandarden. I motsetning til Model S og X, skal ikke Model 3 få redusert ladeeffekten når den lades andre steder enn Teslas eget nettverk. 

Slik hurtiglader Model 3 LR

Tesla Model 3 ble ladet på Ionity og ikke på Tesla Supercharger, for å gi bilen optimale forhold.

For å sikre at batteriet var driftsvarmt og kondisjonert stilte vi inn Superchargeren på Nebbenes som destinasjon. Selve ladetesten ble foretatt på Ionity på Dal, som kun er 5 minutter kjøretur unna. 

Model 3 starter ladeøkten på et særdeles høy effekt. Vi har trolig hatt høyeste avlesing på 186 kW som kom etter 5 minutter.

Model 3 lader veldig effektiv i de første 20 minuttene. De to i testen som lader med høyest effekt er Model 3 og Audi e-tron Quattro 55. 

 

Grafen viser hvor lang tid det tok å lade til 80 prosent, og hvor mange kilowatt (kW) bilen lader med underveis i ladeøkten.

Slik gjorde vi ladetesten

Vi har ladet alle bilene under samme vinterforhold. På testdagen var det mellom 0 og -2 grader. 

Alle bilene ble kjørt samme rute, fra Hafjell til Dal. De kjørte to timer, store deler av turen ble gjort på motovei i høye hastigheter for å sikre diftsvarmt batteri før lading. Bilene begynte ladingen når de hadde under 10 prosent batteri og ladet til 80 prosent. Alle bilene ble ladet på Ionity. 

Model 3 er også rekkeviddetestet

Vi har også testet rekkevidden til Tesla Model 3 LR og kjørt den helt tom for strøm. Bilen ble kjørt uten forvarming, kjøremodus var stilt inn på "eco" og klimaanlegget var på 21 grader. Sjekk ut den faktiske rekkevidden til Model 3 LR.

Tilbake til hovedsaken.

Tilbake til elbilguiden.