To ganger i året tester NAF og Motor rekkevidden og ladehastigheten på elbiler. Testen gjennomføres fast sommer og vinter, og utvides med nye modeller ettersom de kommer på markedet. Bilene kjøres samme rute hver sesong, for å kunne sammenligne resultatene. Bilene kjøres samtidig med like innstillinger. Les hovedsaken her.

Tesla Model 3 LR*

Pris: fra 474 142 kr
Batteri: 65 kWt
WLTP-rekkevidde: 560 km
WLTP-forbruk: 16 kWt/100 km

Kort fortalt om Model 3 LR:

  • Skal lade til 80 prosent på 30 minutter med CCS-kontakt. 
  • Vi brukte 29 minutter på å lade fra 8 til 80 prosent. 

*Testbilen kan avvike noe fra standardmodell.

Slik hurtiglader Model 3 LR

Tesla Model 3 kan lade på Tesla sitt eget Superchager-nettverk eller en hvilken som helst hurtiglader med CCS-plugg. Model 3 kan lade med inntil 250 kW gitt rette forhold.

Av Tesla sitt eget nettverk er det kun en Supercharger-lokasjon som i skrivende stund har tilrettelagt for V3-lading, som tilbyr 250 kW. Flere steder er under utbygging. 

Vi har testet hvordan Model 3 lader på samtlige ladestasjoner. Altså Dombås Supercharger, Liertoppen Supercharger (V3) og Ionity på Dal. 

Ladekurven er relativt like , men med noe ulik toppeffekt. Toppeffekten har vi registrert på Supercharger V3, hvor bilen ladet med 246 kW på det meste. 

På Dombås Supercharger registrerte vi 135 kW som hølyeste effekt. 

På Ionty Dal registrerte vi 170 kW som høyeste effekt. Vi plottet inn Nebbenes Supercharger i navigasjonene som destinasjon for kondisjonerng av batteriet før lading. 

Hvis vi tar utgangpunkt i den raskeste ladingen brukte vi 28 minutter og 53 sekunder på å lade fra 7 til 80 prosent på Liertoppen Supercharger. 

I vinter brukte vi 35 minutter på å lade fra 3 til 82 prosent på Ionity Dal. (bilen ble kun teste på Ionity i vinter). 

 

SAMMENLIGN: I grafen over kan du sammenligne våre resultater fra begge testene, og se hvordan bilene lader på sommeren og på vinteren.

Det er flere faktorer som avgjør hvor raskt (med hvor høy effekt) batteriet lades. Et varmt batteri tar imot mye strøm raskere enn et kaldt batteri. Hvor tomt eller fullt batteriet er når du begynner å lade, spiller også inn.

Ladingen foregår ofte sakte i starten og mot slutten for å skåne batteriet. Du får høyest ladefart når batteriet er rundt halvfullt, litt avhengig av bil. Utetemperaturen kan også ha innvirkning på effekten du får.

Spesielt på grunn av sistnevnte kan det være vanskelig å oppnå effekten produsentene lover på vinteren.

Under sommertesten ladet vi alle bilene under optimale elbilforhold, og det var mellom 15 og 20 varmegrader. Alle bilene ble kjørt i to timer før ladetesten, slik at vi sørget for at alle bilene hadde driftsvarmt batteri før lading.

Under vintertesten ladet vi alle bilene under samme vinterforhold. På testdagen var det mellom 0 og 2 minusgrader, og her sørget vi også for at de hadde driftsvarmt batteri før lading.

Bilene begynte ladingen når de hadde under 10 prosent batteri og ladet til 80 prosent. Alle bilene ble ladet på Ionity.

Vi har også testet rekkevidden til Model 3

Vi har også testet rekkevidden til Tesla Model 3 og kjørt den helt tom for strøm på sommer- og vinterføre. Sjekk ut den faktiske rekkevidden til Tesla Model 3.