Kort fortalt:

  • Tesla Model 3 er rask, sitter godt på veien og har god innvendig plass.
  • Skjermen i midten viser alt og erstatter knapper og mekaniske funksjoner.
  • Praktisk og reell rekkevidde er godt over 500 kilometer ved rundt 20 grader (stor batteripakke).
  • I november 2018 bekreftet Tesla at bilen får CCS-ladekontakt i Europa, og ikke Teslas proprietære kontakt. SuperChargere i Europa skal bygges om til begge standarder når Model 3 rulles ut.

Tusenvis av nordmenn har satt seg på venteliste for Tesla Model 3. De må vente en stund, siden bilen neppe kommer til Norge før første halvår av 2019, så nær som en liten lukket «signingsrunde» for dem som har satt seg på liste hos Tesla-forhandlere før jul 2018.

Men den som venter på Model 3 venter på noe godt, hvis Tesla får skikk på et par viktige ting. Mer om det senere.

NB! Vi testet Model 3 allerede i februar 2018. Da var det bare utlevert noen få tusen biler til kunder. Siden februar har Tesla gjort flere forbedringer på bilen og strømlinjeformet produksjonen.

Model 3 er helt klart en Tesla i formspråket, men mindre og mer «snerten» enn Model S.

Model 3 overrasker!

NAF har sammen med Bjørn Nyland, kjent som TeslaBjørn på Youtube, klart å skaffe en Model 3 til test. Vi har rett og slett fått låne en bil av en av de første som fikk sin Model 3 i USA. Dette var eneste mulighet, siden det ikke fantes demonstrasjonsbiler så tidlig. 

Elbilguiden - elbiler i Norge

Oversikt over elbiler som finnes i til salgs i Norge eller som kommer i nærmeste fremtid. Siden oppdateres fortløpende.

Og la det være sagt; dette er en bil som overrasker, mest positivt! Nå må andre bilprodusenter virkelig skynde seg om de skal ta opp konkurransen i denne pris- og størrelsesklassen.

Lynrask og lavt tyngdepunkt

Tesla Model 3 er en lynrask bil, og kan egentlig ikke sammenlignes med så mye annet. For hvilke mindre personbiler gjør 0 til 100 på under fem sekunder nærmest uten en lyd? Bilen skyter fart som en rakett på motorveiene rundt San Francisco i California.

Akkurat som storesøsknene Model S og X har Model 3 batteripakken i bunnen av bilen. Tesla vil være litt kulere enn den tradisjonelle bilbransjen og kaller det «skateboard design». Dette gir også på denne bilen et svært lavt tyngdepunkt, noe som gjør at bilen er klistret til veien uansett fart. Vi kjørte også bilen på svært svingete veier langs Stillehavet, og dette er en bil som vil trives godt på snirklete norske veier.

Alt du må vite om elbil

Leie, eie, kjøpe eller lease elbil? Hvordan lader man elbil? Hvilke elbiler finnes i Norge?

Les mer om elbil!

Teknologi

Model S og X vakte, og vekker fortsatt, oppsikt med sin store 17-tommers skjerm plassert i midten. Model 3 er ikke mindre oppsiktsvekkende. Den har nemlig en liggende 15-tommers skjerm plassert i midten på dashbordet. Mens S og X har en mindre skjerm foran rattet i tillegg, er den midtplasserte skjermen den eneste i Model 3. Og Tesla har like godt kvittet seg med stort sett alt av knapper og mekaniske funksjoner. Alle funksjoner styres fra skjermen.

  • Fart, funksjoner for autopilot og et mindre felt avsatt til annen viktig informasjon er samlet til venstre, nærmest føreren.
  • Kart og navigasjon opptar det meste av skjermen forøvrig. Kartet er lynraskt, selv med satelittfoto påslått. Vi har ikke sett noe navigasjonsanlegg som reagerer så raskt på rotering og zooming, og det er så velfungerende at det erstatter alt av papirkart og bøker. Prosessoren som behandler data virker raskere enn på Model S og X, men dette er en subjektiv betraktning.
  • Musikk, radio og telefontilkobling legger seg som et lag oppå kartet når du trenger det.
  • Heller ikke varmeanlegget har noen manuelle ventiler på dashbordet. Vil du overstyre automatikken, flytter du på knapper på skjermen som et dataspill for å styre luften dit du vil. Til og med hanskerommet åpnes med en knapp på skjermen!

Dashbordet er rensket for knapper, og den store 15 tommers skjermen i midten har alt du trenger av informasjon og funksjoner. Uvant, men vi synes det fungerer.

Fungerer dette? Ja, vi likte det, og det er overraskende lett å venne seg til at alt finnes på skjermen i midten.

Hva er fordelen med å fjerne knapper? Jo, det gjør selvsagt bilen billigere når mekaniske brytere, hendler og ledninger blir erstattet av en funksjon på en skjerm. Men en like stor fordel er at Tesla kan endre på funksjonene til det bedre ved å oppgradere programvaren. En mekanisk knapp som sitter fast i dashbordet kan ikke endres stort. Og Tesla oppgraderer jevnlig bilene sine uten at den trenger å kjøres på verksted. Eieren får bare beskjed på telefonen sin at en ny versjon er tilgjengelig. Så bestemmer eieren om og når den skal installeres. Siden bilen alltid er tilkoblet nett lastet oppdateringene ned enten via mobilnett eller trådløst nett hjemme.

Lær mer i Elbilpodden!

Vi inviterer aktuelle gjester i studio hver 14. dag og snakker om elbil! 

Se og hør alle podcaster

Plass og komfort

Vi trodde bagasjerommet skulle være begrenset i bilen som i fysiske mål er endel mindre enn Model S. Vi tok feil. Riktignok er åpningen til bagasjerommet forholdsvis liten, men selve bagasjerommet er enormt. I bagasjeromsgulvet skjuler en plate ytterligere et rom. Tar man denne bort, kan en svært stor koffert plasseres stående ytterst i bagasjerommet. Slår man ned setene, er varerommet bortimot to meter langt. Det er dessverre ingen luke for ski i midterste baksete. Men langrennsski for en hel skigruppe får plass om en av halvdelene av baksetet felles ned.

Model 3 har i likhet med S og X også et bagasjerom foran, kalt «frunk». Dette er mindre enn på storesøsknene, men rommer fint en stor bag eller liten koffert. Små kroker gjør at handleposene ikke velter. Smart!

Slår man baksetene ned er lasterommet på Model 3 nesten to meter langt, og dessuten nokså flatt. 

Setene virker svært gode, og undertegnede foretrekker forholdsvis myke seter med god sidestøtte. «Vår» Model 3 er fullt utrustet blant annet med elektrisk justerbare skinnseter, men det er ingen grunn til å tro at setene på rimeligere utgaver er noe dårligere.

Plassen i forsetene er enorm, selv for lange personer. Det er bare å strekke ut beina, de nærmest forsvinner inn i fotbrønnen langt fram. En elbil har mye færre komponenter, og dermed blir det plass til blant annet bein.

Bakseteplassen er tilfredsstillende, og tre voksne kan sitte bak på kortere turer. NAFs medarbeider er 1.94 høy, og har god plass til hodet. Høyden er faktisk bedre enn på Model S, der undertegnede stanger i taket bak.

Sitteputene bak er imidlertid ganske flate. Det betyr dårlig støtte under lårene, siden vinkelen på sitteputen er som den er. Alle de tre bakseteplassene har fester for barneseter.

Interiør og funksjoner

Tesla presser grensene for hva vi er vant til. Vi har nevnt skjermen og mangelen på knapper. Og det er bare å venne seg til at det tradisjonelle dørhåndtaket innvendig har gått på skrothaugen også. I stedet åpnes dørene med en knapp i armlenet. Knappen er perfekt plassert der tommelen treffer, og en elektrisk motor åpner låsen og døren på gløtt.

Også utvendig krever dørhåndtaket tilvenning. Trykk med tommelen innerst på håndtaket, og grip tak i resten av håndtaket med resten av hånden.

Vi legger til at framdørene har et mekanisk håndtak for manuell nødåpning av dørene.

Knapen under tommelen åpner døren på gløtt. Tesla har kuttet ut det tradisjonelle dørhåndtaket også.

Også Model 3 har tak av glass, og det gir romfølelse og «stjerneutsikt». Men glasstaket er behandlet slik at det ikke skal bli for varmt. Vi kjørte i 25 varmegrader i California, og verken varme eller lys var påtrengende. Det blir imidlertid spennende å se hvordan glasstaket føles i 20 norske kuldegrader. Vi har heller ikke fått testet varmeapparatet under norske forhold.

Materialvalget i Model 3 er godt, og spesielt liker vi fraværet av hardplast. Paneler og dashbord er kledd med materialer som er myke. Vi er usikre på om dette omfatter både rimelige utgaver av Model 3.

Autopilot

Vi var blant de første som fikk testet Teslas autopilot på Model 3. Dette var på testtidspunktet nemlig en helt fersk oppdatering av programvaren.

Bilen har som nyere Model S og X åtte kameraer, 12 sensorer og en radar som analyserer og leser veien. Ikke alle kameraene er i bruk ennå, og det er ventet at fremtidige oppdateringer av autopiloten skal gi enda bedre funksjoner.

Men autopilot, eller «Auto Steer» som Tesla kaller det, fungerer bra selvom den fortsatt er i en betaversjon. Den aktiveres ved å trykke ned høyre hendel på siden av rattet to ganger. Dette er annerledes enn på S og X.

På amerikanske motorveier med høy trafikk og ti felter takler autopiloten de fleste forhold. Faktisk kjørte vi rundt 200 kilometer i ett strekk uten å røre rattet. Feltskifte går som en drøm. Det er bare å sette på retningsviseren, så skifter bilen felt om det er klart. (I Norge må man dytte litt i rattet for å skifte felt automatisk. Andre lover gjør at dette ikke er nødvendig på Teslas autopilot i USA.)

Rekkevidde

Så langt har det vært få kvalifiserte målinger av reell rekkevidde på Model 3. Derfor har vi samarbeidet med Bjørn Nyland, som har svært god kunnskap om beregning av forbruk og rekkevidde på elbiler. Når vi nå omtaler rekkevidde på vår test av Model 3 er det altså reell rekkevidde. Ikke rekkevidde oppgitt etter mer eller mindre optimistiske standarder som NEDC, EPA eller WLTP.

Vårt mål var å nå 500 kilometer på én lading av Model 3. Vi ladet batteriet til 99% på en Tesla Supercharger i byen Dublin i California. Batteriet stanset ladingen på 99%. Deretter kjørte vi ut på Interstaten og kjørte i 90 kilometer i timen. Veiene er riktignok gode i USA, men vi holdt «norsk» fart og ikke fartsgrensen 65 mph, som er nesten 105 km/t. Vi hadde tildels kraftig vind på turen, og vi hadde heller ikke de originale aerodynamiske felgene som følger med bilen. Noen kilometer ble kjørt i byer og tettsteder. Temperaturen var mellom 15 og 22 grader.

Nederst til venstre er antall reelle kilometer vi rakk på én lading. Snittforbruket havnet på 140 wattimer per kilometer, noe som er veldig bra!

Vi presset batteriet ned til tre prosent før vi av sikkerhetsårsaker ga oss og rullet inn på superladeren. Da hadde vi kjørt 500,6 kilometer, med et snittforbruk på 140 wattimer per kilometer. Bjørn Nyland har regnet på at vi nok ville klart 520 kilometer ved å tyne batteriet enda mer og ved enda bedre værforhold.

Skal man omsette våre tall i den utgående målestandarden NEDC, ville det blitt mye over 600 kilometer.

Hvor stort er batteriet?

Tesla kaster ikke bare ut knapper og brytere. De dropper også å oppgi eksakt størrelse på batteriet på Model 3. I stedet bruker de mer folkelige begreper som «Standard Range» og «Long Range», noe som selvsagt frustrerer nerdene. Vår rekkeviddetest er med det største «Long Range»-batteriet.

Bjørn Nylands flittige beregninger med kalkulatoren er overraskende og avslører imidlertid en Tesla-hemmelighet. Batteriet er antakelig på rundt 76-78 kWt, med en tilgjengelig kapasitet på 72 kWt. Det er endel større enn det som tidligere er anslått.

Oppdatert: Model 3 skal ved lansering i Norge kommer med batterier «Standard Range» (50 kWh), «Mid range (62 kWh) og «Long Range» (75 kWh). Bjørn Nylands egne beregninger på vår testmodell var altså temmelig riktige.

Vi har også testet ladehastighet, og trodde en stund at den var begrenset til 70 kW. Men på superladeren i San Mateo fikk vi på et tidspunkt 91 kW ved 35 prosent lading. Ladingen sank til 78 kW ved 48 prosent. Men altså ganske høy ladehastighet på en bestemt prosent.

Hengerfeste, firehjulstrekk og takstativ

Model 3 kommer også med firehjulstrekk, samt i en sportslig P-utgave. Det er usikkert hvilke varianter som blir lansert først i Norge. 

Tesla i Norge har tidligere opplyst at hengerfeste ikke er aktuelt på Model 3. Bjørn Nyland mener hengerfeste likevel kan komme. Dermed blir det «den som venter får se».

Takstativ er populært på Model S, der det er spesielle slisser i taket tilpasset stativer. Vi finner ikke noe tilsvarende på Model 3. Men det er risset inn symboler og piler i glasstaket der det kan være aktuelt med takstativ. Likevel; mulige fester for takstativ er bare spekulasjoner.

Finish og kvalitet

Kort fortalt; finishen er stedvis dårlig. Kvaliteten på materialene er tilsynelatende god.

Tesla har dårlig tid, med hundre tusener som venter på Model 3 og bare noen få tusen utleverte biler da vi testet i februar. Fabrikkfasilitetene var heller ikke helt klare per februar 2018. Vår testbil hadde skjemmende finish på lakken enkelte steder, riktignok på steder som ikke synes så godt. Eieren opplyser at Tesla har skiftet ut deler av interiøret på grunn av dårlig tilpassing og ulyder. Også den store skjermen er byttet ut to ganger.

Få hjelp av NAFs team av bilbergere, advokater og bileksperter du også!

Bli medlem i dag

Er det grunn til å bekymre seg? Neppe. Tesla har for vane å sende ut biler som ikke nødvendigvis er helt perfekte helt i starten. Men produsenten er forholdsvis rause med å fikse på det kundene klager på, og dessuten er nok produksjonen adskillig mer på skinner når de første bilene kommer til Norge.

Siden februar er det gjort store forbedringer blant annet på finish, noe blogger og brukeropplevelser på Youtube viser. Dermed er det neppe lenger noen grunn til å bekymre seg over dette.

Selve materialkvaliteten ombord er god. Ingen billig hardplast, men i stedet mykt og litt ettergivende materiale.

Pris og leveringstid

Eieren av vår testbil betalte 63.000 dollar for sin topp utrustede Model 3 i desember. Det er i underkant av 500.000 kroner. Tesla hevder selv at billigste utgave vil koste 35.000 dollar før amerikanske avgiftslettelser. Det er litt over 270.000 kroner, og nesten for godt til å være sant. Om avgiftspolitikken blir som den er nå under lansering, kan faktisk bilen koste rundt 300.000.

Men det er grunn til å tro at de fleste nordmenn både vil ha større batteri og endel utstyr. Siden februar er det også kommet flere varianter, blant annet med firehjulstrek og performanceutgave.

Vi har snakket med nordmenn som har reservert Model 3. De fikk i februar et brev fra Tesla, dårlig oversatt fra engelsk, om at bilen dessverre ikke vil bli levert før tidlig i 2019. I november 2018 ble imidlertid reservasjonsholderne invitert i all hast til en «sneak peak» av bilen, riktignok en amerikansk utstyr utgave.

Artige detaljer på Model 3

  • Bommer du på å lukke lokkene i midtkonsollen, kommer det en vennlig og diskret beskjed på skjermen hvordan du skal gjøre det riktig.
  • I bagasjerommet foran er det to kroker slik at handleposer kan hektes fast så de ikke velter under transport.
  • Model 3 har ingen bilnøkkel eller fjernkontroll. Du bruker appen på telefonen, og den kommuniserer via Bluetooth og åpner bilen når du nærmer deg eller låser den når du er langt nok unna. Bilen leveres også med et nøkkelkort som ser ut som et bankkort. Dette kan brukes i stedet for appen, for eksempel for gjester eller verkstedet. Legg kortet mot B-stolpen, og bilen låser seg opp eller igjen. Legg kortet på midtkonsollen, og bilen skrur seg på og er klar til kjøring. Oppdatering: Tesla lanserte høsten 2018 en tradisjonell fjernkontroll til Model 3, i samme designspråk som fjernmkontrollene til Model S og Model X.
  • Ladeluken åpnes automatisk ved bruk av Teslas ladekabler, slik som på S og X. Men luken svinger oppover og en liten Tesla-logo lyser når bilen lader