NAF og Motor har testet rekkevidden på 20 populære elbiler og kjørt dem helt tomme for strøm. Alle bilene ble kjørt uten forvarming, kjøremodus stilt inn på «eco» eller tilsvarende og klimaanlegget på 21 grader. Les hovedsaken her.

Tesla Model 3 LR*

Pris: fra 474 142 kr
Batteri: 100 kWt
WLTP-rekkevidde: 560 km
Vår rekkevidde: 404,4 km
WLTP-forbruk: 16 kWt/100 km
Vårt forbruk: 18,5 kWt/100 km

*Testbilen kan avvike noe fra standardmodell.

Kort om rekkeviddetesten*:

  • Ved 20 prosent batteri og 97 kilometer rekkevidde blir batterisymbolet gult.
  • Ved 10 prosent varsler bilen «Battery Low»
  • Ved 2 prosent batteri og 10 kilometer igjen kommer nytt varsel og at man snart er for langt unna kjente ladepunkter. Tilsvarende varsel ved 0 prosent strøm og 1 kilometer rekkevidde.
  • Bilen stoppet helt på 404,4 med varselet «Battery too low»

*Tesla Model 3 LR ble testet med 19 tommers dekk. Testen ble gjort uten forvaming av batteri eller kupé. Det er mulig å forvarme batteri og kupé i Model 3 via bilens app eller kjørecomputer. Forvarming kan bidra til å øke rekkevidden.  

Varslet sent, men gikk langt

Ikke uventet gikk Tesla Model 3 LR langt, og også denne bilen måtte inn på tyngre vinterveier for å tømmes helt. Men det kom ingen varsler om lav rekkevidde før det var 10 prosent batteri igjen.

Etter at varslene om lav batterispenning kom, mistet bilen noe kraft. Men komfortfunksjoner som klimaanlegget forble tilsynelatende upåvirket. Kraften ble jevnlig redusert, og det var vanskelig å få bilen over 50 kilometer i timen. Bilen går likevel bortimot normalt fram til de siste 100 metrene. Da dør den sakte ut i en jevn og rolig stopp.

Tesla Model 3 varsel charge immidiately.jpg

SNART STRØMTOM: Model 3 er straks tom for driftsstrøm, og varsler tydelig i dashbordet.

Udramatisk stans med Model 3

Etter at bilen stanset helt opp fortsatte klimaanlegget å fungere en liten stund. Etter 30 til 40 minutters venting på bilberger varslet bilen om lav spenning på 12-voltsbatteriet.

Opplevelsen med Model 3 er temmelig lik den vi gjorde under sommertesten av Model 3 sommeren 2019.

Bilen ble fraktet til en 50 kW ladestasjon fra Fortum i Folldal, der bilen ladet uten problemer. Etter å ha ladet noe, fortsatte vi til Tesla Supercharger på Dombås for høyere ladefart.

 

Slik gjorde vi testen

Denne testen er først og fremst en indikasjon på hvordan bilene leverer i forhold til den oppgitte rekkevidden (WLTP). Testen ble kjørt av helt vanlige sjåfører i vanlig trafikk. Sjåførene ble instruert til å følge trafikken og hastigheten og kjøre normalt, men defensivt – altså ingen unødvendige forbikjøringer.

Alle bilene ladet til 100 prosent over natten i en garasje. Alle bilene startet kalde, altså ingen forvarming av verken kupé eller batteri. Samtlige kjørte i eco-modus eller tilsvarende, hadde klimaanlegget på 21 grader og setevarmen på laveste innstilling. Regenereringen ble brukt aktivt under kjøringen.

Testen startet i tre varmegrader og regn og sludd i Oslo. Jo lenger nord vi kom, dess kjøligere ble det. Streng vinterkulde ble det aldri. På det kaldeste viste termometeret minus seks grader. Vi kjørte i snøvær store deler av testen.

Ruta bestod av bykjøring, landevei og motorvei, i hastigheter mellom 60 km/t og 110 km/t.

MERK: Det er viktig å huske at du ganske sikkert kommer til å få et annet rekkevidde-resultat hvis du prøver en tilsvarende test. Forvaming av bilen, rute og topografi, temperatur, lastemengde, dekkstørrelse og ikke minst kjøremønster vil påvirke rekkevidden i betydelig grad.

Tesla Model 3 strømtom Hanne.jpg

VENTET PÅ NAF-HJELP: Tesla Model 3 ble fraktet til en 50 kW ladestasjon fra Fortum i Folldal, der bilen ladet uten problemer. Etter å ha ladet noe, fortsatte vi til Tesla Supercharger på Dombås for høyere ladefart.

Slik testet vi lading på Tesla Model 3

Vi har også testet ladeeffekten til Tesla Model 3 under vinterlige forhold. Bilen ble ladetestet på driftsvarmt batteri, etter to timers uavbrutt kjøring, og så ladet fra maks 10 prosent til 80 prosent. Sjekk ut ladetest av Tesla Model 3 Long Range!

Oppgitt WLTP-rekkevidde i filmen er de offisielle tallene. Rekkevidde på testbilene kan avvike noe grunnet utstyrsnivå og dekk. Se tabellen.

Tilbake til hovedsaken.

Tilbake til elbilguiden.