To ganger i året tester NAF og Motor rekkevidden og ladehastigheten på elbiler. Testen gjennomføres fast sommer og vinter, og utvides med nye modeller ettersom de kommer på markedet. Bilene kjøres samme rute hver sesong, for å kunne sammenligne resultatene. Bilene kjøres samtidig med like innstillinger. Les hovedsaken her.

Tesla Model 3 LR*

Pris: fra 474 142 kr
Batteri: 100 kWt
WLTP-rekkevidde: 560 km
WLTP-forbruk: 16 kWt/100 km

Kort om rekkeviddetesten:

  • Ved 20 prosent batteri igjen endrer batterisymbolet seg fra grønt til oransje.
  • Ved 5 prosent batteri igjen endrer symbolet seg til rødt. Da kommer det også et varselvindu opp på den store skjermen som forteller at batteriet bør lades nå for å unngå mulig skade på batteriet.
  • Tesla Model 3 LR fortsetter varslene og foreslår også Tesla Superchargere om man er i nærheten av slike.

*Testbilen kan avvike noe fra standardmodell.

 

SAMMENLIGN: I grafen over kan du sammenligne rekkevidden Tesla Model 3 fikk i vinter mot rekkeviddetesten i sommer.

Vi har testet både sommer- og vinterrekkevidde!

Det er andre gangen vi gjennomfører denne rekkeviddetesten. Tidligere i år testet vi hvor lang rekkevidde bilene hadde på vinterstid. Nå testet vi hvor langt elbilene kom under optimale elbilforhold, 15 til 20 varmegrader. Felles for begge testene er at bilene ble kjørt helt tomme for strøm, slik at vi kunne måle den faktiske rekkevidden og forbruket på typiske norske veier opp mot bilens oppgitte rekkevidde (WLTP).

Testbilen er firehjulsdrevet og har Long Range-batteriet, altså det største. Tesla oppgir ikke hvor stort batteriet er i kWt. Bilens dekk var i dimensjonen 245/45 ZR18.

Sommerens test ble kjørt under optimale forhold med en temperatur mellom 20 og 25 grader og vindstille. Vi målte et forbruk på 11,9 kWt/100 km i snitt på hele turen, som inkluderte stigning opp til Dombås og videre til Rondane.

Tesla Model 3 LR kjørte 612 kilometer i sommertesten. Det er 52 kilometer mer enn den oppgitte WLTP-rekkevidden på 560 kilometer. I denne testen ble ikke bilen kjørt langt etter 0 kilometer rekkevidde igjen, og heller ikke kjørt til den stopper av seg selv. Hvis du vil lese hvordan bilen oppfører seg når den kjøres til den stopper selv, les vår vintertest av bilen.

Bilen mister noe kraft i pådraget når det nærmer seg 0 prosent batteri igjen.

Tesla Model 3 LR sløser ikke med varslene når batteriet begynner å bli tomt. Men med 10 prosemnt eller mindre igjen kommer varslene hyppig. Til forskjell fra andre elbiler vet Tesla hvor Teslas ladestasjoner er, og foreslår konkret nærmeste og tryggeste valg både på vinterføre og sommerføre.

Tesla Model 3 LR ble testet med 19 tommers dekk. Testen ble gjort uten forvarming av batteri eller kupé. Det er mulig å forvarme batteri og kupé i Model 3 via bilens app eller kjørecomputer. Forvarming kan bidra til å øke rekkevidden.

Vinterens test ble startet i tre varmegrader og regn og sludd i Oslo. Jo lenger nord vi kom, dess kjøligere ble det, men streng vinterkulde ble det aldri. På det kaldeste viste termometeret minus seks grader. Vi kjørte i snøvær store deler av testen.

Tesla Model 3 LR skal ha et WLTP-forbruk på 16 kWt/ 100 km.   

I vinterens test kjørte Model 3 tom for strøm etter 404,4 kilometer.   

Bilen oppfører seg temmelig likt både på vinterføre og sommerføre når batteriet nærmer seg tomt. 

Det kom ingen varsler om lav rekkevidde før det var 10 prosent batteri igjen.

Etter at varslene om lav batterispenning kom, mistet bilen noe kraft. Men komfortfunksjoner som klimaanlegget forble tilsynelatende upåvirket. Kraften ble jevnlig redusert, og det var vanskelig å få bilen over 50 kilometer i timen. Bilen går likevel bortimot normalt fram til de siste 100 metrene. Da dør den sakte ut i en jevn og rolig stopp.

Etter at bilen stanset helt opp fortsatte klimaanlegget å fungere en liten stund. Etter 30 til 40 minutters venting på bilberger varslet bilen om lav spenning på 12-voltsbatteriet.

Tesla Model 3 varsel charge immidiately.jpg

SNART STRØMTOM: Model 3 er straks tom for driftsstrøm, og varsler tydelig i dashbordet.

Denne testen er først og fremst en indikasjon på hvordan bilene leverer i forhold til den oppgitte rekkevidden (WLTP). Testen ble kjørt av helt vanlige sjåfører i vanlig trafikk. Det er viktig å huske at dette ikke er en vitenskapelig test, men en praktisk test av rekkevidde under faktiske forhold.   

Denne testen gjennomføres sommer og vinter. Testruta er lik begge sesongene og består av bykjøring, landevei og motorvei, i hastigheter mellom 60 km/t og 110 km/t.  

Bilene kjørte gjennom Oslo mot Gjøvik. Samtlige biler kjørte over Lygnasæter, med en klatring på 620 meter før de fortsette nordover mot Dombås. Bilene med lengst rekkevidde fortsatte over Hjerkinn og Folldal og nedover til Ringebu. Disse bilene fikk ytterligere en klatring opp til nærmere 1000 høydemeter. Det betyr at bilene med lengst rekkevidde gikk over to fjelloverganger. 

Sjåførene er instruert til å følge trafikken og hastigheten og kjøre normalt, men defensivt – altså ingen unødvendige forbikjøringer. Regenereringen brukes aktivt under kjøringen.  

Alle bilene ladet til 100 prosent over natten i en garasje. Alle bilene startet kalde, altså ingen forvarming av verken kupé eller batteri. Samtlige kjørte i eco-modus eller tilsvarende.  

På vinteren stilles klimaanlegget på 21 grader og setevarmer på laveste nivå. På sommerføre stilles klimaanleggetpå 20 grader og vifte på laveste nivå. 

 Du kan få et annet resultat om du prøver selv 

Det er viktig å huske at du ganske sikkert kommer til å få et annet rekkevidde-resultat hvis du prøver en tilsvarende test. Forvaming av bilen, rute og topografi, temperatur, lastemengde, dekkstørrelse og ikke minst kjøremønster vil påvirke rekkevidden i betydelig grad.

Vi har også testet lading på Tesla Model 3

Vi har også testet ladeeffekten til Tesla Model 3 under sommerlige og vinterlige forhold. Bilen ble ladetestet på driftsvarmt batteri, etter to timers uavbrutt kjøring, og så ladet fra maks 10 prosent til 80 prosent. Sjekk ut ladetest av Tesla Model 3 Long Range.

Se alle bilene vi har testet!

Oppgitt WLTP-rekkevidde i filmen er de offisielle tallene. Rekkevidde på testbilene kan avvike noe grunnet utstyrsnivå og dekk.