NAF og Motor har testet ladehastigheten på 20 populære elbiler under vinterlige forhold. Les hovedsaken her.

Tesla Model S LR *

Pris: fra 805 142 kr
Batteri: 100 kWt
WLTP-rekkevidde: 610 km
Vår rekkevidde: 469,8 km
WLTP-forbruk: 19 kWt/100 km
Vårt forbruk: 20 kWt/100 km

*Testbilen kan avvike noe fra standardmodell.

Kort fortalt om Model S LR:

  • Lader med CCS-kontakt. 
  • Skal lade med inntil 150 kW. 
  • Vi noterte maks 120 kW.

Hvor raskt lades batteriet?

Det er flere faktorer som avgjør hvor raskt (med hvor høy effekt) batteriet lades. Et varmt batteri tar imot mye strøm raskere enn et kaldt batteri, og hvor tomt eller fullt batteriet er når du begynner å lade. 

Ladingen foregår ofte sakte i begynnelsen og mot slutten for å skåne batteriet. Du får høyest ladefart når batteriet er rundt halvfullt, litt avhengig av bil. Utetemperaturen kan også ha innvirkning på effekten du får.

Spesielt på grunn av sistnevnte kan det være vanskelig å oppnå effekten produsentene lover på vinteren.

DOBBEL LADING: Tesla Model S LR på Superchargeren på Dombås etter å ha blitt kjørt tom. Bilen trengte også en rask lading av 12-voltsbatteriet før hurtigladingen virket. Et deksel i varerommet foran må løsnes for å komme til dette batteriet.

Slik hurtiglader Model S LR

Tesla Model S kan lade på Tesla sine egne Superchargere eller med adapter til CCS. Ved bruk av adapter kan du oppleve noe lavere effekt enn på Teslas supercharger. 

Tesla Model S ble ladet på Tesla Supercharger på Nebbenes. Før avreise stilte vi inn destinasjonen, for å sikre optimal driftstemperatur på batteriet før lading. Vi ladet på egen stolpe, uten noen ved siden av. 

Tesla oppgir selv at Model S kan lade med inntil 150 kW. 

Vi brukte 56 minutter på å lade fra 8 til 80 prosent, og selv om det ikke fremkommer av grafen noterte vi høyeste ladeeffekten som 120 kW. 

Under lading av Tesla Model S var det stor pågang på Nebbenes Supercharger, som vi tror er grunnen til at vi fikk lav effekt i starten av ladingen. Den registrerte toppeffekten som ble registrert i ladeskjemaet var på 105 kW om lag halveis i ladeøkten etter 30 minutter.

Testsjåføren så en toppeffekt på 120 kW mellom registreringene etter 25 minutter og 30 minutter. Samtidig som mange reiste fra Superchargeren økte effekten fra 72 kW til 120 kW før den gikk noe ned igjen.  I dette tilfellet tror vi selve Superchargeren ble hindringen i denne testen. 

 

Grafen viser hvor lang tid det tok å lade til 80 prosent, og hvor mange kilowatt (kW) bilen lader med underveis i ladeøkten.

Slik gjorde vi ladetesten

Vi har ladet alle bilene under samme vinterforhold. På testdagen var det mellom 0 og -2 grader. 

Alle bilene ble kjørt samme rute, fra Hafjell til Dal. De kjørte to timer, store deler av turen ble gjort på motovei i høye hastigheter for å sikre diftsvarmt batteri før lading. Bilene begynte ladingen når de hadde under 10 prosent batteri og ladet til 80 prosent. Alle bilene ble ladet på Ionity. 

Model S er også rekkeviddetestet

Vi har også testet rekkevidden til Tesla Model S LR og kjørt den helt tom for strøm. Bilen ble kjørt uten forvarming, kjøremodus var stilt inn på "eco" og klimaanlegget var på 21 grader. Sjekk ut den faktiske rekkevidden til Model S LR.

Tilbake til hovedsaken.

Tilbake til elbilguiden.