To ganger i året tester NAF og Motor rekkevidden og ladehastigheten på elbiler. Testen gjennomføres fast sommer og vinter, og utvides med nye modeller ettersom de kommer på markedet. Bilene kjøres samme rute hver sesong, for å kunne sammenligne resultatene. Bilene kjøres samtidig med like innstillinger. Les hovedsaken her.

Tesla Model S LR *

Pris: fra 805 142 kr
Batteri: 100 kWt
WLTP-rekkevidde: 610 km
WLTP-forbruk: 19 kWt/100 km

Kort fortalt om Model S LR:

  • Lader på eget supercharge-nettverk eller med adapter.
  • Skal oppnå inntil 150 kW.
  • Vi brukte 56 minutter på å lade fra 8 til 80 prosent på Supercharger i vinter.
  • Vi brukte 44 minutter på å lade fra 3 til 80 på Supercharger i sommer.
  • Vi brukte 45 minutter på å lade fra 6 til 80 på Ionity i sommer. 

*Testbilen kan avvike noe fra standardmodell.

Slik hurtiglader Model S LR

Tesla Model S kan lade på Tesla sine egne Superchargere eller med adapter til CCS. Ved bruk av adapter kan du oppleve noe lavere effekt enn på Teslas supercharger. 

Akkurat hvor mye effekttapet er ville vi måle under sommerens ladetest. Vi ladet på  Nebbenes Supercharger  og Ionity Dal, som ligger såpass kost unna hverandre at det fungerer godt å plotte inn destinasjonen på forhold for kondisjonering av batteriet fior begge ladestedene. 

Men la oss først ta for oss forskjellen mellom sommer og vinter på Suercharger. Under sommertesten brukte vi 44 minutter på å lade fra 3 til 80 prosent, mens under vintertesten brukte vi 56 minutter på å lade fra 8 til 80 prosent. Selv om det ikke fremkommer av grafen noterte vi høyeste ladeeffekten som 120 kW. Tesla oppgir selv at Model S kan lade med inntil 150 kW. 

Så forskjellen mellom Supercharger og Ionity. Vi brukte 44.minutter 59 sekunder på å lade fra 3 til 80 prosent på Supercharger. Vi brukte 45 minutter og 35 sekunder på plade fra 6 til 80 prosent på Ionity. 

Vi oppnådde høyere toppeffekt på Supercharger og holdt effekten lengre sammenlignet med på Ionity. 

I vinter hadde vi noen ekstra utfordringer. Tesla Model S ble ladet på Tesla Supercharger på Nebbenes i vinter. Før avreise stilte vi inn destinasjonen, for å sikre optimal driftstemperatur på batteriet før lading. Vi ladet på egen stolpe, uten noen ved siden av. 

Under lading av Tesla Model S i vinter var det stor pågang på Nebbenes Supercharger, som vi tror er grunnen til at vi fikk lav effekt i starten av ladingen. Den registrerte toppeffekten som ble registrert i ladeskjemaet var på 105 kW om lag halveis i ladeøkten etter 30 minutter.

Testsjåføren så en toppeffekt på 120 kW mellom registreringene etter 25 minutter og 30 minutter. Samtidig som mange reiste fra Superchargeren økte effekten fra 72 kW til 120 kW før den gikk noe ned igjen.  I dette tilfellet tror vi selve Superchargeren ble hindringen i denne testen. 

 

SAMMENLIGN: I grafen over kan du sammenligne våre resultater fra begge testene, og se hvordan bilene lader på sommeren og på vinteren.

Det er flere faktorer som avgjør hvor raskt (med hvor høy effekt) batteriet lades. Et varmt batteri tar imot mye strøm raskere enn et kaldt batteri. Hvor tomt eller fullt batteriet er når du begynner å lade, spiller også inn.

Ladingen foregår ofte sakte i starten og mot slutten for å skåne batteriet. Du får høyest ladefart når batteriet er rundt halvfullt, litt avhengig av bil. Utetemperaturen kan også ha innvirkning på effekten du får.

Spesielt på grunn av sistnevnte kan det være vanskelig å oppnå effekten produsentene lover på vinteren.

Under sommertesten ladet vi alle bilene under optimale elbilforhold, og det var mellom 15 og 20 varmegrader. Alle bilene ble kjørt i to timer før ladetesten, slik at vi sørget for at alle bilene hadde driftsvarmt batteri før lading.

Under vintertesten ladet vi alle bilene under samme vinterforhold. På testdagen var det mellom 0 og 2 minusgrader, og her sørget vi også for at de hadde driftsvarmt batteri før lading.

Bilene begynte ladingen når de hadde under 10 prosent batteri og ladet til 80 prosent. Alle bilene ble ladet på Ionity.

Vi har også testet rekkevidden til Tesla Model S

Vi har også testet rekkevidden til Model S og kjørt den helt tom for strøm på sommer- og vinterføre. Sjekk ut den faktiske rekkevidden til Tesla Model S.

Se alle bilene vi har testet!