NAF og Motor har testet rekkevidden på 20 populære elbiler og kjørt dem helt tomme for strøm. Alle bilene ble kjørt uten forvarming, kjøremodus stilt inn på «eco» eller tilsvarende og klimaanlegget på 21 grader. Les hovedsaken her.

Tesla Model S LR *

Pris: fra 805 142 kr
Batteri: 100 kWt
WLTP-rekkevidde: 610 km
Vår rekkevidde: 469,8 km
WLTP-forbruk: 19 kWt/100 km
Vårt forbruk: 20 kWt/100 km

*Testbilen kan avvike noe fra standardmodell.

Kort om rekkeviddetesten*:

  • Ved 20 prosent og 105 kilometer igjen på batteriet varsler bilen om lavt batteri ved at batteriindikatoren blir gul.
  • Ved under 10 prosent og 45 kilometer rekkevidde igjen er det nytt varsel og batteriindikatoren er rød.
  • Ved 0 kilometer igjen startet strømsparing og det ble kaldt i bilen.
  • Bilen gikk 20,7 kilometer etter at det var 0 kilometer igjen.

*Tesla Model S ble testet ned 19 tommers dekk. Testen ble gjort uten forvaming av batteri eller kupé. Det er mulig å forvarme batteri og kupé via bilens app eller kjørecomputer. Forvarming kan bidra til å øke rekkevidden.  

Stor bil, men lavt forbruk

Bilen gikk som forventet lengst i testen. Likevel havnet den et godt stykke under den oppgitte rekkevidden (WLTP). Det kan være flere årsaker til det. Vi kjørte en relativt krevende løype med mye stigning mot slutten. Det var sludd og snøvær hele veien. De siste milene ble kjørt i nysnø. Først fra Hjerkinn til Folldal med ca 5-10 cm snø i veien (30 kilometer på Fv 29). Deretter med ytterligere mer nysnø omlag 10-15 cm fra Folldal til bilen stoppet ved Atnbrua på Fv 27 (40 kilometer). Det ble også kaldere etterhvert med minus 6 som det kaldeste oppe på fjellet.

Hadde det vært mindre snø i veien hadde bilen kommet opp på Venabygdsfjellet, men kanskje ikke helt tilbake til Ringebu.

Forbruket er overraskende lavt for en så stor og tung bil på såpass krevende føre.

Kun fargeendring indikerte lav batterikapasitet

Bilen varslet om lav batteriprosent da det sto igjen 105 kilometer rekkevidde og 20 prosent batteri. Da gikk det fra grønt til gult på batteriindikatoren i dashbordet. Ingen ytterligere varsling utover dette. Ved under 10 prosent batteri (ca 45 km rekkevidde), ble det rødt i batteriindikatoren.

Utover disse relativt rolige og lite dramatiske varslingene, gjorde ikke bilen noen tiltak før den nådde 0 kilometer. Men da ble det full strømsparing etter et par kilometers kjøring og kaldt i bilen.

Bilen er kjørt i Chill Mode, som gjør at bilen aksellerer noe tregere enn i Standard Mode.

Tesla Model S varsel battery very low 01.jpg

SPARETILTAK: Etter 0 kilometer rekkevidde igjen satte Model S inn kraftigere sparetiltak som å redusere varme og ventilasjon.

Illevarslende meldinger

Det første som skjedde etter 0 kilometers rekkevidde igjen, var at det ble kaldt i bilen.

Etter en stund kom det også relativt illevarslende meldinger i bilen. Disse to kom mot slutten før det ble helt tomt:

  • Battery charge level too low
    Charge now – Vehicle may not wake up from sleep.
  • Charge immedietly to ensure vehicle will start, remain responsive and avoid potential battery repair.

Motorkraften ble gradvis dårligere.Vi prøvde å komme opp stigningen mot Venabygdsfjellet ved Sollia (12 prosent stigning), men ga opp fordi vi ikke ville bli stående strømtomme på en smal og svingete vei.

Dermed snudde vi og kjørte litt frem og tilbake ved Atnbrua. Da var det lite kraft igjen i oppoverbakkene. I første runde i en bakke var det 50 km/t med klampen i bånn. I neste runde ble det mindre og mindre kraft med klampen i bånn før bilen stoppet helt midt i bakken ved en sidevei.

Tesla Model S battery charge level too low.jpg

I DVALE: Model S advarte om at ytterligere kjøring ville føre til at bilen ikke ville våkne fra «dvale». 

All strøm ble brukt opp

Etter noe tid ble også spenningen på 12-voltsbatteriet svakere. I starten fungerte nødblinklysene. Men etter en stund mens vi ventet på berging, sluttet de å blinke på den ene siden, så litt senere på den andre siden før det til slutt var bare det ene blinklyset på den ene forskjermen som blinket svakere og svakere før det var helt tomt.

Da fungerte ingenting på bilen, heller ikke dørene. Derfor måtte 12 V-batteriet få en boost ved Superchargeren på Dombås. Da dukket det opp en annen ting, nemlig at ladeporten var låst. Bilberger løste det ved å nullstille bilen.

Feilmeldingen om dårlig 12V-batteri ble værende i bilen resten av testen. Ifølge berger så betydde ikke det at det ikke var strøm på startbatteriet, men at det er en melding som Tesla må nullstille.

 

Slik gjorde vi testen

Denne testen er først og fremst en indikasjon på hvordan bilene leverer i forhold til den oppgitte rekkevidden (WLTP). Testen ble kjørt av helt vanlige sjåfører i vanlig trafikk. Sjåførene ble instruert til å følge trafikken og hastigheten og kjøre normalt, men defensivt – altså ingen unødvendige forbikjøringer.

Alle bilene ladet til 100 prosent over natten i en garasje. Alle bilene startet kalde, altså ingen forvarming av verken kupé eller batteri. Samtlige kjørte i eco-modus eller tilsvarende, hadde klimaanlegget på 21 grader og setevarmen på laveste innstilling. Regenereringen ble brukt aktivt under kjøringen.

Testen startet i tre varmegrader og regn og sludd i Oslo. Jo lenger nord vi kom, dess kjøligere ble det. Streng vinterkulde ble det aldri. På det kaldeste viste termometeret minus seks grader. Vi kjørte i snøvær store deler av testen.

Ruta bestod av bykjøring, landevei og motorvei, i hastigheter mellom 60 km/t og 110 km/t.

MERK: Det er viktig å huske at du ganske sikkert kommer til å få et annet rekkevidde-resultat hvis du prøver en tilsvarende test. Forvaming av bilen, rute og topografi, temperatur, lastemengde, dekkstørrelse og ikke minst kjøremønster vil påvirke rekkevidden i betydelig grad.

Tesla Model S bilberger 4.jpg

BILBERGING: En fullstendig strømtom Tesla Model S dras opp på planet og transporteres til nærmeste Supercharger.

Slik testet vi lading på Tesla Model S

Vi har også testet ladeeffekten til Tesla Model S under vinterlige forhold. Bilen ble ladetestet på driftsvarmt batteri, etter to timers uavbrutt kjøring, og så ladet fra maks 10 prosent til 80 prosent. Sjekk ut ladetest av Tesla Model S Long Range!

Oppgitt WLTP-rekkevidde i filmen er de offisielle tallene. Rekkevidde på testbilene kan avvike noe grunnet utstyrsnivå og dekk. Se tabellen.

Tilbake til hovedsaken.

Tilbake til elbilguiden.