To ganger i året tester NAF og Motor rekkevidden og ladehastigheten på elbiler. Testen gjennomføres fast sommer og vinter, og utvides med nye modeller ettersom de kommer på markedet. Bilene kjøres samme rute hver sesong, for å kunne sammenligne resultatene. Bilene kjøres samtidig med like innstillinger. Les hovedsaken her.

Tesla Model S LR *

Pris: fra 805 142 kr
Batteri: 87 kWt
WLTP-rekkevidde: 610 km
WLTP-forbruk: 19 kWt/100 km

Kort om rekkeviddetesten:

  • Ved rundt 20 prosent batteri igjen endrer batterisymbolet seg fra grønt til oransje.
  • Ved 7 prosent batteri og 43 kilometer igjen endrer symbolet seg til rødt. Da kommer det også et varselvindu opp på den store skjermen som forteller at batteriet bør lades nå for å unngå mulig skade på batteriet.
  • Tesla Model S LR fortsetter varslene og foreslår også Tesla Superchargere om man er i nærheten av slike.

*Testbilen kan avvike noe fra standardmodell.

 

SAMMENLIGN: I grafen over kan du sammenligne rekkevidden Tesla Model S fikk i vinter mot rekkeviddetesten i sommer.

Vi har testet både sommer- og vinterrekkevidde!

Det er andre gangen vi gjennomfører denne rekkeviddetesten. Tidligere i år testet vi hvor lang rekkevidde bilene hadde på vinterstid. Nå testet vi hvor langt elbilene kom under optimale elbilforhold, nemlig mellom 15 og 20 varmegrader. Felles for begge testene er at bilene ble kjørt helt tomme for strøm, slik at vi kunne måle den faktiske rekkevidden og forbruket på typiske norske veier opp mot bilens oppgitte rekkevidde (WLTP).

Testbilen er firehjulsdrevet og har Long Range-batteriet, altså det største. Tesla oppgir ikke hvor stort batteriet er i kWt. Bilen var utstyrt med dekk i  dimensjonen 245/45 R19.

Sommerens test ble kjørt under optimale forhold med en temperatur mellom 20 og 25 grader og vindstille. Vi målte et forbruk på 14,1 kWt/100 km i snitt på hele turen, som inkluderte stigning opp til Dombås og videre til Rondane, ned igjen og opp mot Dombås igjen.

Tesla Model S LR kjørte 645,3 kilometer i sommertesten. Det er 35,3 kilometer mer enn den oppgitte WLTP-rekkevidden på 610 kilometer. I denne testen ble bilen kjørt om lag 10 kilometer over 0 prosent batteri igjen, men ikke kjørt til den stoppet av seg selv. Hvis du vil lese hvordan bilen oppfører seg når den kjøres til den stopper selv, les vår vintertest av bilen.

Bilen mister noe kraft i pådraget når det nærmer seg 0 prosent batteri igjen.

Tesla Model S LR sløser ikke med varslene når batteriet begynner å bli tomt. Men med 10 prosent eller mindre igjen kommer varslene hyppig. Til forskjell fra andre elbiler vet Tesla hvor Teslas ladestasjoner er, og foreslår konkret nærmeste og tryggeste valg både på vinterføre og sommerføre.

Tesla Model S ble testet ned 19 tommers dekk. Testen ble gjort uten forvaming av batteri eller kupé. Det er mulig å forvarme batteri og kupé via bilens app eller kjørecomputer. Forvarming kan bidra til å øke rekkevidden.

Vinterens test ble startet i tre varmegrader og regn og sludd i Oslo. Jo lenger nord vi kom, dess kjøligere ble det, men streng vinterkulde ble det aldri. På det kaldeste viste termometeret minus seks grader. Vi kjørte i snøvær store deler av testen.

Bilen gikk som forventet lengst i testen. Likevel havnet den et godt stykke under den oppgitte rekkevidden (WLTP). Det kan være flere årsaker til det. Vi kjørte en relativt krevende løype med mye stigning mot slutten. Det var sludd og snøvær hele veien. De siste milene ble kjørt i nysnø. Først fra Hjerkinn til Folldal med ca 5-10 cm snø i veien (30 kilometer på Fv 29). Deretter med ytterligere mer nysnø omlag 10-15 cm fra Folldal til bilen stoppet ved Atnbrua på Fv 27 (40 kilometer). Det ble også kaldere etterhvert med minus 6 som det kaldeste oppe på fjellet.

Hadde det vært mindre snø i veien hadde bilen kommet opp på Venabygdsfjellet, men kanskje ikke helt tilbake til Ringebu.

Forbruket er overraskende lavt for en så stor og tung bil på såpass krevende føre.

Tesla Model S LR ble kjørt 449,8 kilometer i vinterens test, og den hadde et gjennomsnittspfrbruk på 19 kWt/100 km.

Varslene på bilen er ganske like på både sommer- og vinterføre. I sommertesten ble den ikke kjørt til den stoppet. Så de mest illevarlsende varslingene kom ikke opp da.

I vinter varslet bilen om lav batteriprosent da det sto igjen 105 kilometer rekkevidde og 20 prosent batteri. Da gikk det fra grønt til gult på batteriindikatoren i dashbordet. Ingen ytterligere varsling utover dette. Ved under 10 prosent batteri (ca 45 km rekkevidde), ble det rødt i batteriindikatoren.

Utover disse relativt rolige og lite dramatiske varslingene, gjorde ikke bilen noen tiltak før den nådde 0 kilometer. Men da ble det full strømsparing etter et par kilometers kjøring og kaldt i bilen.

Etter en stund kom det også relativt illevarslende meldinger i bilen. Disse to kom mot slutten før det ble helt tomt:

  • Battery charge level too low
    Charge now – Vehicle may not wake up from sleep.
  • Charge immedietly to ensure vehicle will start, remain responsive and avoid potential battery repair.

Motorkraften ble gradvis dårligere til bilen mistet all kraft og stoppet. 

Tesla Model S varsel battery very low 01.jpg

SPARETILTAK: Etter 0 kilometer rekkevidde igjen satte Model S inn kraftigere sparetiltak som å redusere varme og ventilasjon.

Tesla Model S battery charge level too low.jpg

I DVALE: Model S advarte om at ytterligere kjøring ville føre til at bilen ikke ville våkne fra «dvale». 

Denne testen er først og fremst en indikasjon på hvordan bilene leverer i forhold til den oppgitte rekkevidden (WLTP). Testen ble kjørt av helt vanlige sjåfører i vanlig trafikk. Det er viktig å huske at dette ikke er en vitenskapelig test, men en praktisk test av rekkevidde under faktiske forhold.   

Denne testen gjennomføres sommer og vinter. Testruta er lik begge sesongene og består av bykjøring, landevei og motorvei, i hastigheter mellom 60 km/t og 110 km/t.  

Bilene kjørte gjennom Oslo mot Gjøvik. Samtlige biler kjørte over Lygnasæter, med en klatring på 620 meter før de fortsette nordover mot Dombås. Bilene med lengst rekkevidde fortsatte over Hjerkinn og Folldal og nedover til Ringebu. Disse bilene fikk ytterligere en klatring opp til nærmere 1000 høydemeter. Det betyr at bilene med lengst rekkevidde gikk over to fjelloverganger. 

Sjåførene er instruert til å følge trafikken og hastigheten og kjøre normalt, men defensivt – altså ingen unødvendige forbikjøringer. Regenereringen brukes aktivt under kjøringen.  

Alle bilene ladet til 100 prosent over natten i en garasje. Alle bilene startet kalde, altså ingen forvarming av verken kupé eller batteri. Samtlige kjørte i eco-modus eller tilsvarende.  

På vinteren stilles klimaanlegget på 21 grader og setevarmer på laveste nivå. På sommerføre stilles klimaanleggetpå 20 grader og vifte på laveste nivå. 

Du kan få et annet resultat om du prøver selv  

Det er viktig å huske at du ganske sikkert kommer til å få et annet rekkevidde-resultat hvis du prøver en tilsvarende test. Forvaming av bilen, rute og topografi, temperatur, lastemengde, dekkstørrelse og ikke minst kjøremønster vil påvirke rekkevidden i betydelig grad.

 

Vi har også testet lading på Tesla Model S

Vi har også testet ladeeffekten til Tesla Model S under sommerlige og vinterlige forhold. Bilen ble ladetestet på driftsvarmt batteri, etter to timers uavbrutt kjøring, og så ladet fra maks 10 prosent til 80 prosent. Sjekk ut ladetest av Tesla Model S Long Range!

Se alle bilene vi har testet!

Oppgitt WLTP-rekkevidde i filmen er de offisielle tallene. Rekkevidde på testbilene kan avvike noe grunnet utstyrsnivå og dekk.