NAF og Motor har testet ladehastigheten på 20 populære elbiler under vinterlige forhold. Les hovedsaken her.

Tesla Model X LR *

Pris: fra 860 142 kr
Batteri: 100 kWt
WLTP-rekkevidde: 507 km
Vår rekkevidde: 419,6 km
WLTP-forbruk: 22,6 kWt/100 km
Vårt forbruk: 21,7 kWt/100 km

*Testbilen kan avvike noe fra standardmodell.

Kort fortalt om Model X LR:

  • Lader på Teslas eget Supercharge-nettverk, eller med adapter 
  • Skal oppnå inntil 150 kW.
  • Vi brukte 50 minutter på å lade fra 9 til 80 prosent.

Hvor raskt lades batteriet?

Det er flere faktorer som avgjør hvor raskt (med hvor høy effekt) batteriet lades. Et varmt batteri tar imot mye strøm raskere enn et kaldt batteri, og hvor tomt eller fullt batteriet er når du begynner å lade. 

Ladingen foregår ofte sakte i begynnelsen og mot slutten for å skåne batteriet. Du får høyest ladefart når batteriet er rundt halvfullt, litt avhengig av bil. Utetemperaturen kan også ha innvirkning på effekten du får.

Spesielt på grunn av sistnevnte kan det være vanskelig å oppnå effekten produsentene lover på vinteren.

Tesla Model X SuperCharger.jpg

SUPERCHARGING UTEN KRØLL: Driftsbatteriet var tomt og 12-voltsbatteriet trenbtte en boost, men Model X ladet uten problemer etter å ha kjørt fullstendig tom.

Slik hurtiglader Model X LR

Tesla Model X kan lade på Tesla sine egne Superchargere eller med adapter til CCS. Ved bruk av adapter kan du oppleve noe lavere effekt enn på Teslas supercharger. 

Vi gjennomførete ladetesten på Nebbenes Supercharger. Vi sørget for batterikondisjonering ved å plotte inn ladestoppet i navigasjonen på forhånd. Bilen ble ladet på egen stoloe, 

Model X fikk en redusert effekt ca 10 minutter uti ladingen, grunnet stor pågang på stasjonen. Det var mange som kom og koblet seg til underveis i testen, og da registrerte testføreren en merkbar reduksjon i effekten. 

Vi strakk oss langt for at bilen og ikke infrastrukturen skulle være begrensningen under ladetesten av Model X. Men vi møtte på problemet med begrensning i effekten bilen ladet med i selve infrastrukturen til Tesla.

 

Grafen viser hvor lang tid det tok å lade til 80 prosent, og hvor mange kilowatt (kW) bilen lader med underveis i ladeøkten.

Slik gjorde vi ladetesten

Vi har ladet alle bilene under samme vinterforhold. På testdagen var det mellom 0 og -2 grader. 

Alle bilene ble kjørt samme rute, fra Hafjell til Dal. De kjørte to timer, store deler av turen ble gjort på motovei i høye hastigheter for å sikre diftsvarmt batteri før lading. Bilene begynte ladingen når de hadde under 10 prosent batteri og ladet til 80 prosent. Alle bilene ble ladet på Ionity. 

Model X er også rekkeviddetestet

Vi har også testet rekkevidden til Tesla Model X LR og kjørt den helt tom for strøm. Bilen ble kjørt uten forvarming, kjøremodus var stilt inn på eco og klimaanlegget var på 21 grader. Sjekk ut den faktiske rekkevidden til Model X LR.

Tilbake til hovedsaken.

Tilbake til elbilguiden.