To ganger i året tester NAF og Motor rekkevidden og ladehastigheten på elbiler. Testen gjennomføres fast sommer og vinter, og utvides med nye modeller ettersom de kommer på markedet. Bilene kjøres samme rute hver sesong, for å kunne sammenligne resultatene. Bilene kjøres samtidig med like innstillinger. Les hovedsaken her.

Tesla Model X LR *

Pris: fra 860 142 kr
Batteri: 100 kWt
WLTP-rekkevidde: 507 km
WLTP-forbruk: 22,6 kWt/100 km

Kort fortalt om Model X LR:

  • Lader på Teslas eget Supercharge-nettverk, eller med adapter 
  • Skal oppnå inntil 150 kW.
  • Vi brukte 50 minutter på å lade fra 9 til 80 prosent på Supercharger i vinter.
  • Vi brukte 52 minutter på å lade fra 7 til 80 på Supercharger i sommer. 
  • Vi brukte 49 minutter på å lade fra 8 til 75 på Ionity i sommer. 

*Testbilen kan avvike noe fra standardmodell.

Slik hurtiglader Model X LR

Tesla Model X kan lade på Tesla sine egne Superchargere eller med adapter til CCS. Ved bruk av adapter kan du oppleve noe lavere effekt enn på Teslas supercharger. 

Akkurat hvor mye effekt du eventuelt mister med å lade med adapter ville vi teste i sommerens ladetest. 

Vi gjennomførete ladetesten på Vinstra Supercharger og Ionity på Dal. Vi sørget for batterikondisjonering ved å plotte inn ladestoppet i navigasjonen på forhånd. Bilen ble ladet på egen stolpe på Vinstra Supercharger.  Før ladingen på Ionity plottet vi inn Nebbenes som destinasjon. 

Vi brukte 49 minutter på å lade fra 8 til 80 prosent på Ionity. Til sammenligning brukte vi 52 minutter på å lade fra 7 til 80 prosent på Supercharger på Vinstra. 

Vi når en høyere toppeffekt på Tesla sitt eget ladenettverk. Vi registrerte 140 kW mot 129 kW his Ionity. 

I begge tilfellene ble effekten redusert ved rundt 30 %. 

Under vintertesten brukte vi 50 minutter på å lade fra 9 til 80 prosent. I vinter holdt  effekten seg høyere over en lengre periode sammenlignet under sommerens to tester. 

 

SAMMENLIGN: I grafen over kan du sammenligne våre resultater fra begge testene, og se hvordan bilene lader på sommeren og på vinteren.

Det er flere faktorer som avgjør hvor raskt (med hvor høy effekt) batteriet lades. Et varmt batteri tar imot mye strøm raskere enn et kaldt batteri. Hvor tomt eller fullt batteriet er når du begynner å lade, spiller også inn.

Ladingen foregår ofte sakte i starten og mot slutten for å skåne batteriet. Du får høyest ladefart når batteriet er rundt halvfullt, litt avhengig av bil. Utetemperaturen kan også ha innvirkning på effekten du får.

Spesielt på grunn av sistnevnte kan det være vanskelig å oppnå effekten produsentene lover på vinteren.

Under sommertesten ladet vi alle bilene under optimale elbilforhold, og det var mellom 15 og 20 varmegrader. Alle bilene ble kjørt i to timer før ladetesten, slik at vi sørget for at alle bilene hadde driftsvarmt batteri før lading.

Under vintertesten ladet vi alle bilene under samme vinterforhold. På testdagen var det mellom 0 og 2 minusgrader, og her sørget vi også for at de hadde driftsvarmt batteri før lading.

Bilene begynte ladingen når de hadde under 10 prosent batteri og ladet til 80 prosent. Alle bilene ble ladet på Ionity.

Vi har også testet rekkevidden til Tesla Model X

Vi har også testet rekkevidden til Model X og kjørt den helt tom for strøm på sommer- og vinterføre. Sjekk ut den faktiske rekkevidden til Tesla Model X.

Se alle bilene vi har testet!