To ganger i året tester NAF og Motor rekkevidden og ladehastigheten på elbiler. Testen gjennomføres fast sommer og vinter, og utvides med nye modeller ettersom de kommer på markedet. Bilene kjøres samme rute hver sesong, for å kunne sammenligne resultatene. Bilene kjøres samtidig med like innstillinger. Les hovedsaken her.

Tesla Model X LR *

Pris: fra 860 142 kr
Batteri: 87 kWt
WLTP-rekkevidde: 507 km
WLTP-forbruk: 22,6 kWt/100 km

Kort om rekkeviddetesten:

  • Ved 20 prosent og 106 kilometer igjen varsler bilen om lavt batteri og batterisymbolet går fra grønt til gult.
  • Ved 83 kilometer rekkevidde igjen varsler bilen «Battery Low».
  • Ved 10 prosent batteri og 46 kilometer kom nytt varsel og batterisymbolet ble rødt.
  • Ved 0 kilometer igjen kom det en rekke varsler og bilen mistet kraft.

*Testbilen kan avvike noe fra standardmodell.

 

SAMMENLIGN: I grafen over kan du sammenligne rekkevidden Hyyndai Kona electric fikk i vinter mot rekkeviddetesten i sommer.

Vi har testet både sommer- og vinterrekkevidde!

Det er andre gangen vi gjennomfører denne rekkeviddetesten. Tidligere i år testet vi hvor lang rekkevidde bilene hadde på vinterstid. Nå testet vi hvor langt elbilene kom under optimale elbilforhold, 15 til 20 varmegrader. Felles for begge testene er at bilene ble kjørt helt tomme for strøm, slik at vi kunne måle den faktiske rekkevidden og forbruket på typiske norske veier opp mot bilens oppgitte rekkevidde (WLTP).

Testmodellen er en Model X Long Range med 507 kilometer WLTP-rekkevidde. Testbilen er utstyrt med dekk og felg av dimensjonen 255/45R20 foran og 275/45R20 bak. Software-versjon: 2020.16.2.1. Pris på testbilen er 906.232 kr.

Model X Long Range har markedets tredje beste rekkevidde – på papiret.

Rekkeviddetesten vi utførte ble kjørt i Standard Mode, men uten å være aggressiv på gassen. Bilen kan settes i såkalt Chill Mode, som reduserer akselerasjonen noe, men samtlige Tesla-modeller i denne testen ble stilt inn i Standard Mode.

Vi startet testen i Oslo i strålende sol, 20 grader og vindstille. Utover dagen steg temperaturen og vi kjørte lenge i over 25 grader.

Vi startet med 545 km projected range. Underveis målte vi forbruket til 17, 2 Wh/km ved Ringebu – før klatringen til Dombås og Hjerkinn.

Model X dundret forbi der den stanset i vinterens rekkeviddetest, og fortsatte ned fra fjellet og nordover mot Otta igjen.

Vi siktet oss inn på ladestasjon på Otta, og kjørte frem og tilbake på E6 i 60 km/t for å tømme den siste prosenten. Vi parkerte ved hurtigladeren med 0% og 3 kilometer igjen. Da hadde vi kjørt 546,7 kilometer. Gjennomsnittlig forbruk under testen var 17,3 Wh/km.

Vi testet Tesla Model X LR. Testmodellen var utstyrt med 20 tommers dekk. Testen ble gjort uten forvaming av batteri eller kupé. Det er mulig å forvarme batteri og kupé i Tesla Model X via bilens app eller kjørecomputer. Forvarming kan bidra til å øke rekkevidden på vintertid.

Rekkeviddetesten ble kjørt i Standard Mode, men uten å være aggressiv på gassen. Bilen kan settes i såkalt Chill Mode, som reduserer akselerasjonen noe.

Bilen gikk nest lengst i vinterens rekkeviddetest. Likevel havnet den et godt stykke under den oppgitte rekkevidden (WLTP). Det kan være flere årsaker til det. Vi kjørte en relativt krevende løype med mye stigning mot slutten. Det var sludd og snøvær hele veien. De siste milene ble kjørt i nysnø. Først fra Hjerkinn til Folldal med ca 5-10 cm snø i veien. Deretter med ytterligere mer nysnø omlag 10-15 cm fra Folldal til bilen stoppet på vei Fv 27. Det ble også kaldere etterhvert med minus 6 som det kaldeste oppe på fjellet.

Det er verdt å merke seg at forbruket var relativt lavt til å være en så diger bil.

Under sommerens test opplevde vi kun å få ett varsel om lite strøm, men det tror vi skyldes at vi kjørte med å ha plottet inn destinasjonen for å beregne hvor langt vi kunne kjøre.

Under vintertesten derimot varslet bilen veldig tydelig om at den er i ferd med å gå tom for strøm, fra 20 prosent og nedover. Bilen kommer med forslag til hva føreren bør gjøre, som å stoppe, redusere hastighet og lignende. Kjøreegenskapene ble ikke merkbart dårligere før rett før den gikk tom.

Vår Model X varslet sent om at 12-voltsbatteriet var i ferd med å gå tomt. Dette merket vi da vi sto strømfast. Dørene på Model X lukker seg elektrisk med strøm fra 12-voltsbatteriet. Etter hvert som dette begynte å gå tomt, gikk heller ikke dørene igjen. På lik linje med Model S var det til slutt ikke strøm til noe i bilen.

Etter en boost av 12 volts-batteriet hadde ikke Model X noen problemer med å ta til seg hurtiglading og heller ikke problemer med å starte. Ladeluken lot seg åpne. Meldingen i displayet og feil på 12-volt gikk imidlertid aldri bort. Denne feilmeldingen må fjernes hos Tesla.

Tesla Model X varsel Air susp unavailable.jpg

LUFTFJÆRER: Ved lavt batteri strupes muligheten til å justere høyden på luftfjærene.

Denne testen er først og fremst en indikasjon på hvordan bilene leverer i forhold til den oppgitte rekkevidden (WLTP). Testen ble kjørt av helt vanlige sjåfører i vanlig trafikk. Det er viktig å huske at dette ikke er en vitenskapelig test, men en praktisk test av rekkevidde under faktiske forhold.

Denne testen gjennomføres sommer og vinter.

Testruta er lik begge sesongene og består av bykjøring, landevei og motorvei, i hastigheter mellom 60 km/t og 110 km/t.

Bilene kjørte gjennom Oslo mot Gjøvik. Samtlige biler kjørte over Lygnasæter, med en klatring på 620 meter før de fortsette nordover mot Dombås. Bilene med lengst rekkevidde fortsatte over Hjerkinn og Folldal og nedover til Ringebu. Disse bilene fikk ytterligere en klatring opp til nærmere 1000 høydemeter. Det betyr at bilene med lengst rekkevidde gikk over to fjelloverganger.

Sjåførene er instruert til å følge trafikken og hastigheten og kjøre normalt, men defensivt – altså ingen unødvendige forbikjøringer. Regenereringen brukes aktivt under kjøringen.

Alle bilene ladet til 100 prosent over natten i en garasje. Alle bilene startet kalde, altså ingen forvarming av verken kupé eller batteri. Samtlige kjørte i eco-modus eller tilsvarende.

På vinteren stilles klimaanlegget på 21 grader og setevarmer på laveste nivå. På sommerføre stilles klimaanlegget på 20 grader og vifte på laveste nivå.

Du kan få et annet resultat om du prøver selv

Det er viktig å huske at du ganske sikkert kommer til å få et annet rekkevidde-resultat hvis du prøver en tilsvarende test. Forvaming av bilen, rute og topografi, temperatur, lastemengde, dekkstørrelse og ikke minst kjøremønster vil påvirke rekkevidden i betydelig grad.

 

Vi har også testet lading på Tesla Model X

Vi har også testet ladeeffekten til Tesla Model S under sommerlige og vinterlige forhold. Bilen ble ladetestet på driftsvarmt batteri, etter to timers uavbrutt kjøring, og så ladet fra maks 10 prosent til 80 prosent. Sjekk ut ladetest av Tesla Model X Long Range.

Se alle bilene vi har testet!

Oppgitt WLTP-rekkevidde i filmen er de offisielle tallene. Rekkevidde på testbilene kan avvike noe grunnet utstyrsnivå og dekk.