NAF og Motor har testet rekkevidden på 20 populære elbiler og kjørt dem helt tomme for strøm. Alle bilene ble kjørt uten forvarming, kjøremodus stilt inn på «eco» eller tilsvarende og klimaanlegget på 21 grader. Les hovedsaken her.

Tesla Model X LR *

Pris: fra 860 142 kr
Batteri: 100 kWt
WLTP-rekkevidde: 507 km
Vår rekkevidde: 419,6 km
WLTP-forbruk: 22,6 kWt/100 km
Vårt forbruk: 21,7 kWt/100 km

*Testbilen kan avvike noe fra standardmodell.

Kort om rekkeviddetesten:

  • Ved 20 prosent og 106 kilometer igjen varsler bilen om lavt batteri og batterisymbolet går fra grønt til gult.
  • Ved 83 kilometer rekkevidde igjen varsler bilen «Battery Low»
  • Ved 10 prosent batteri og 46 kilometer igjen  kom nytt varsel og batterisymbolet ble rødt.
  • Ved 0 kilometer igjen kom det en rekke varsler og bilen mistet kraft.

*Tesla Model X ble testet ned 20 tommers dekk. Testen ble gjort uten forvaming av batteri eller kupé. Det er mulig å forvarme batteri og kupé i  Tesla Model X via bilens app eller kjørecomputer. Forvarming kan bidra til å øke rekkevidden.  

Stor bil, men lavt forbruk

Bilen gikk nest lengst i testen. Likevel havnet den et godt stykke under den oppgitte rekkevidden (WLTP). Det kan være flere årsaker til det. Vi kjørte en relativt krevende løype med mye stigning mot slutten. Det var sludd og snøvær hele veien. De siste milene ble kjørt i nysnø. Først fra Hjerkinn til Folldal med ca 5-10 cm snø i veien. Deretter med ytterligere mer nysnø omlag 10-15 cm fra Folldal til bilen stoppet på vei Fv 27. Det ble også kaldere etterhvert med minus 6 som det kaldeste oppe på fjellet.

Det er verdt å merke seg at forbruket var relativt lavt til å være en så diger bil.

Tydelige varsler om lite strøm

Bilen varsler veldig tydelig om at den er i ferd med å gå tom for strøm, fra 20 prosent og nedover. Bilen kommer med forslag til hva føreren bør gjøre, som å stoppe, redusere hastighet og lignende. Kjøreegenskapene ble ikke merkbart dårligere før rett før den gikk tom.

Bilen kan settes i såkalt Chill Mode, som reduserer aksellerasjonen noe. Model X ble kjørt i Standard Mode, men uten å være aggressiv på gassen.

Tesla Model X varsel Air susp unavailable.jpg

LUFTFJÆRER: Ved lavt batteri strupes muligheten til å justere høyden på luftfjærene.

Plutselig tom for 12 volt

Vår Model X varslet sent om at 12-voltsbatteriet var i ferd med å gå tomt. Dette merket vi da vi sto strømfast. Dørene på Model X lukker seg elektrisk med strøm fra 12-voltsbatteriet. Etter hvert som dette begynte å gå tomt, gikk heller ikke dørene igjen. På lik linje med Model S var det til slutt ikke strøm til noe i bilen.

Etter en boost av 12 volts-batteriet hadde ikke Model X noen problemer med å ta til seg hurtiglading og heller ikke problemer med å starte. Ladeluken lot seg åpne. Meldingen i displayet og feil på 12-volt gikk imidlertid aldri bort. Denne feilmeldingen må fjernes hos Tesla.

 

Slik gjorde vi testen

Denne testen er først og fremst en indikasjon på hvordan bilene leverer i forhold til den oppgitte rekkevidden (WLTP). Testen ble kjørt av helt vanlige sjåfører i vanlig trafikk. Sjåførene ble instruert til å følge trafikken og hastigheten og kjøre normalt, men defensivt – altså ingen unødvendige forbikjøringer.

Alle bilene ladet til 100 prosent over natten i en garasje. Alle bilene startet kalde, altså ingen forvarming av verken kupé eller batteri. Samtlige kjørte i eco-modus eller tilsvarende, hadde klimaanlegget på 21 grader og setevarmen på laveste innstilling. Regenereringen ble brukt aktivt under kjøringen.

Testen startet i tre varmegrader og regn og sludd i Oslo. Jo lenger nord vi kom, dess kjøligere ble det. Streng vinterkulde ble det aldri. På det kaldeste viste termometeret minus seks grader. Vi kjørte i snøvær store deler av testen.

Ruta bestod av bykjøring, landevei og motorvei, i hastigheter mellom 60 km/t og 110 km/t.

MERK: Det er viktig å huske at du ganske sikkert kommer til å få et annet rekkevidde-resultat hvis du prøver en tilsvarende test. Forvaming av bilen, rute og topografi, temperatur, lastemengde, dekkstørrelse og ikke minst kjøremønster vil påvirke rekkevidden i betydelig grad.

Vintertest2020_Tesla_Model-X_Monica.jpg

KALD VENTING: Uten lukkede dører og tomt 12-voltsbatteri ble det etterhvert kaldt for testsjåfør Monica Godø mens hun ventet på bilberger.

Slik testet vi lading på Tesla Model X

Vi har også testet ladeeffekten til Tesla Model S under vinterlige forhold. Bilen ble ladetestet på driftsvarmt batteri, etter to timers uavbrutt kjøring, og så ladet fra maks 10 prosent til 80 prosent. Sjekk ut ladetest av Tesla Model X Long Range!

Oppgitt WLTP-rekkevidde i filmen er de offisielle tallene. Rekkevidde på testbilene kan avvike noe grunnet utstyrsnivå og dekk. Se tabellen.

Tilbake til hovedsaken.

Tilbake til elbilguiden.