To ganger i året tester NAF og Motor rekkevidden og ladehastigheten på elbiler. Testen gjennomføres fast sommer og vinter, og utvides med nye modeller ettersom de kommer på markedet. Bilene kjøres samme rute hver sesong, for å kunne sammenligne resultatene. Bilene kjøres samtidig med like innstillinger. Les hovedsaken her.

VW e-Golf!*

Pris: fra 265 380 kr
Batteri: 35,8 kWt
WLTP-rekkevidde: 222 km
WLTP-forbruk: 15,98 kWt/100 km

Kort fortalt om e-Golf:

  • Skal lade til 80 prosent på 45 minutter med CCS-kontakt. 
  • På sommeren brukte vi 36 minutter på å lade fra 10 til 80 prosent.
  • På vinteren brukte vi 40 minutter på å lade fra 4 til 83 prosent.

*Testbilen kan avvike noe fra standardmodell.

Slik hurtiglader VW e-Golf

Volkswagen e-Golf lader med 40 kW på en CCS-lader. Volkswagen selv oppgir at bilen bruker 45min på å lade fra 0 til 80 prosent når du lader på en hurtiglader som gir 50kW.

Under sommertesten brukte vi 36 minutter på å lade fra 10 til 80 prosent, mens under vintertesten brukte vi 40 minutter på å lade fra 9 til 83 prosent. Bilen bærer ikke preg av å slite med å lade på vinteren. Den holder effekten jevnt over nesten hele ladesesjonen og avslutter ved 80 prosent på 30 kW.

 

SAMMENLIGN: I grafen over kan du sammenligne våre resultater fra begge testene, og se hvordan bilene lader på sommeren og på vinteren.

Det er flere faktorer som avgjør hvor raskt (med hvor høy effekt) batteriet lades. Et varmt batteri tar imot mye strøm raskere enn et kaldt batteri. Hvor tomt eller fullt batteriet er når du begynner å lade, spiller også inn.

Ladingen foregår ofte sakte i starten og mot slutten for å skåne batteriet. Du får høyest ladefart når batteriet er rundt halvfullt, litt avhengig av bil. Utetemperaturen kan også ha innvirkning på effekten du får.

Spesielt på grunn av sistnevnte kan det være vanskelig å oppnå effekten produsentene lover på vinteren.

Under sommertesten ladet vi alle bilene under optimale elbilforhold, og det var mellom 15 og 20 varmegrader. Alle bilene ble kjørt i to timer før ladetesten, slik at vi sørget for at alle bilene hadde driftsvarmt batteri før lading.

Under vintertesten ladet vi alle bilene under samme vinterforhold. På testdagen var det mellom 0 og 2 minusgrader, og her sørget vi også for at de hadde driftsvarmt batteri før lading.

Bilene begynte ladingen når de hadde under 10 prosent batteri og ladet til 80 prosent. Alle bilene ble ladet på Ionity.

Vi har også testet rekkevidden til e-Golf

Vi har også testet rekkevidden til VW e-Golf og kjørt den helt tom for strøm på sommer- og vinterføre. Sjekk ut den faktiske rekkevidden til Volkswagen e-Golf.

Se alle bilene vi har testet!