NAF og Motor har testet ladehastigheten på 20 populære elbiler under vinterlige forhold. Les hovedsaken her.

VW e-Golf!*

Pris: fra 265 380 kr
Batteri: 35,8 kWt
WLTP-rekkevidde: 222 km
Vår rekkevidde: 198,1 km
WLTP-forbruk: 15,98 kWt/100 km
Vårt forbruk: 14,9 kWt/100 km

*Testbilen kan avvike noe fra standardmodell.

Kort fortalt om e-Golf:

  • Lader med CCS-kontakt. 
  • Skal bruk 45 minutter på å lade 0 til 80 prosent.
  • Vi brukte 40 minutter på å lade 4 til 83 prosent.

Hvor raskt lades batteriet?

Det er flere faktorer som avgjør hvor raskt (med hvor høy effekt) batteriet lades. Et varmt batteri tar imot mye strøm raskere enn et kaldt batteri, og hvor tomt eller fullt batteriet er når du begynner å lade. 

Ladingen foregår ofte sakte i begynnelsen og mot slutten for å skåne batteriet. Du får høyest ladefart når batteriet er rundt halvfullt, litt avhengig av bil. Utetemperaturen kan også ha innvirkning på effekten du får.

Spesielt på grunn av sistnevnte kan det være vanskelig å oppnå effekten produsentene lover på vinteren.

Volkswagen e-Golf brukerbilde Dal lading.jpg

HURTIGLADET: Også e-Golf ble ladetestet på Ionitys hurtigladere på Dal, med driftsvarmt batteri.

Slik hurtiglader VW e-Golf

Volkswagen e-Golf lader med 40 kW på en CCS-lader. Volkswagen selv oppgir at bilen bruker 45min på å lade fra 0 til 80 prosent når du lader på en hurtiglader som gir 50kW.

Vi brukte 40 min på å lade fra 4 til 83 prosent og bilen bærer ikke preg av å slite med å lade på vinteren.

Den holder effekten jevnt over nesten hele ladesesjonen og avslutter ved 80 prosent på 30 kW.

 

Grafen viser hvor lang tid det tok å lade til 80 prosent, og hvor mange kilowatt (kW) bilen lader med underveis i ladeøkten.

Slik gjorde vi ladetesten

Vi har ladet alle bilene under samme vinterforhold. På testdagen var det mellom 0 og -2 grader. 

Alle bilene ble kjørt samme rute, fra Hafjell til Dal. De kjørte to timer, store deler av turen ble gjort på motovei i høye hastigheter for å sikre diftsvarmt batteri før lading. Bilene begynte ladingen når de hadde under 10 prosent batteri og ladet til 80 prosent. Alle bilene ble ladet på Ionity. 

e-Golf er også rekkeviddetestet

Vi har også testet rekkevidden til VW e-Golf og kjørt den helt tom for strøm. Bilen ble kjørt uten forvarming, kjøremodus var stilt inn på eco og klimaanlegget var på 21 grader. Sjekk ut den faktiske rekkevidden til e-Golf.

Tilbake til hovedsaken.

Tilbake til elbilguiden.