To ganger i året tester NAF og Motor rekkevidden og ladehastigheten på elbiler. Testen gjennomføres fast sommer og vinter, og utvides med nye modeller ettersom de kommer på markedet. Bilene kjøres samme rute hver sesong, for å kunne sammenligne resultatene. Bilene kjøres samtidig med like innstillinger. Les hovedsaken her.

VW e-Golf!*

Pris: fra 265 380 kr
Batteri: 35,8 kWt
WLTP-rekkevidde: 222 km
WLTP-forbruk: 15,98 kWt/100 km

Kort om rekkeviddetesten:

  • e-Golf gir relativt like varsler om at den går tom for strøm både om sommeren og vinteren. Men når varselet utløses variere noe fra sesong til sesong.
  • Første varsel kommer ved 50 kilometer rekkevidde igjen da bilen varsler om om lavt batteri og redusert komfort. Dette varselet opplevde vi både på sommer- og vintertesten.
  • Når vi har mellom 35 og 20 kilometer igjen varsler bilen om begrenset rekkevidde og begrenset komfort.
  • Ved mellom 14 og 11 kilometer igjen varsler bilen om om lavt batteri, redusert komfort og nå også redusert hastighet.
  • Skilpaddesymbolet dukker opp mellom 11 og 14 kilometer rekkevidde igjen.

*Testbilen kan avvike noe fra standardmodell.

 

SAMMENLIGN: I grafen over kan du sammenligne rekkevidden Hyyndai Kona electric fikk i vinter mot rekkeviddetesten i sommer.

Vi har testet både sommer- og vinterrekkevidde!

Det er andre gangen vi gjennomfører denne rekkeviddetesten. Tidligere i år testet vi hvor lang rekkevidde bilene hadde på vinterstid. Nå testet vi hvor langt elbilene kom under optimale elbilforhold, 15 til 20 varmegrader. Felles for begge testene er at bilene ble kjørt helt tomme for strøm, slik at vi kunne måle den faktiske rekkevidden og forbruket på typiske norske veier opp mot bilens oppgitte rekkevidde (WLTP).

Testbilen var av utstyrsnivået Exclusive med prislapp på 292.500 kr . Bilen ble testet med dekkdimensjon 205/55 R16 og WLTP-rekkevidden for testmodellen er 231 kilometer.

Sommerens test ble kjørt under perfekte forhold, med mellom 20 og 25 grader og vindstille. Ved oppstart viste rekkeviddemåleren i bilen 272 kilometer. Vi målte et forbruk på 11,3 kWt/100km ved Ringebu, som er godt under oppgitt WLTP-forbruk på 15,7 kWt/100 km.

e-Golf kjørte 259,2 kilometer før den stanset helt i en havarilomme og ble hentet av bergingsbil. Da hadde den kjørt nesten tre mil lengre enn WLTP-rekkevidden.

Ved avsluttet rekkeviddetest endre vi på et gjennomsnittsforbruk på 11,4 kWt/100km.

Testbilen var av utstyrsnivået Exclusive og ble levert med 16" vinterdekk. WLTP-rekkevidden på testbilen var 222 kilometer, som er noe kortere enn offisiell rekkevidde på 231 kilometer. Testen ble gjort uten forvarming av batteri eller kupé. e-Golf leveres med varmepumpe og kupé kan forvarmes via forhåndsprogrammering i bilens kjørecomputer.

I vinterens test ble startet i tre varmegrader og regn og sludd i Oslo. Jo lenger nord vi kom, dess kjøligere ble det, men streng vinterkulde ble det aldri. På det kaldeste viste termometeret minus seks grader. Vi kjørte i snøvær store deler av testen.

e-Golf skal ha et forbruk på 15,98 kWt/100km. Vi registrerte et forbruk på 14,9 kWt/100km under rekkeviddetesten.

I vinterens test kjørte e-Golf tom for strøm etter 198,1 kilometer.

e-Golf oppgir kun rekkevidde i kilometer, ikke batteriprosent. Bilen varslet om lavt batteri og redusert komfort for første gang ved 50 kilometer rekkevidde igjen.

Under begge testene ble bilen tung å kjøre, mistet motorkraften og akselerasjonen da det kun var 1-2 mil igjen på rekkevidden.

Under vintertesten falt også temperaturen i kupeen ved 20 kilometer igjen på rekkeviddemåleren. Da falt temperaturen i kupeen relativt raskt og det ble kaldt.

På sommerføre med varme sommertemperaturer, opplevde heller testsjåføren av det var vanskelig å holde temperaturen nede i kupeen i eco-modus. Eco-modus struper effekten på klimaanlegget, som kan være ubehagelig på de varmeste dagene.

Bilen føltes trygg og var god å kjøre selv i strømsparemodus. Bilen føles tungstyrt og er treg på akselerasjonen, men det var aldri vanskelig å kjøre eller styre - selv ikke helt på slutten da hastigheten var svært redusert.

Volkswagen e-Gold paddemodus symbol.jpg

INSTRUMENTPANELET: Skal du kjøpe deg ny bil, gjør deg gjerne kjent med instrumentpanelet og hvilke varsler som kan dukke opp underveis.

Denne testen er først og fremst en indikasjon på hvordan bilene leverer i forhold til den oppgitte rekkevidden (WLTP). Testen ble kjørt av helt vanlige sjåfører i vanlig trafikk. Det er viktig å huske at dette ikke er en vitenskapelig test, men en praktisk test av rekkevidde under faktiske forhold.

Denne testen gjennomføres sommer og vinter. Testruta er lik begge sesongene og består av bykjøring, landevei og motorvei, i hastigheter mellom 60 km/t og 110 km/t.

Bilene kjørte gjennom Oslo mot Gjøvik. Samtlige biler kjørte over Lygnasæter, med en klatring på 620 meter før de fortsette nordover mot Dombås. Bilene med lengst rekkevidde fortsatte over Hjerkinn og Folldal og nedover til Ringebu. Disse bilene fikk ytterligere en klatring opp til nærmere 1000 høydemeter. Det betyr at bilene med lengst rekkevidde gikk over to fjelloverganger.

Sjåførene er instruert til å følge trafikken og hastigheten og kjøre normalt, men defensivt – altså ingen unødvendige forbikjøringer. Regenereringen brukes aktivt under kjøringen.

Alle bilene ladet til 100 prosent over natten i en garasje. Alle bilene startet kalde, altså ingen forvarming av verken kupé eller batteri. Samtlige kjørte i eco-modus eller tilsvarende.

På vinteren stilles klimaanlegget på 21 grader og setevarmer på laveste nivå. På sommerføre stilles klimaanleggetpå 20 grader og vifte på laveste nivå.

Du kan få et annet resultat om du prøver selv

Det er viktig å huske at du ganske sikkert kommer til å få et annet rekkevidde-resultat hvis du prøver en tilsvarende test. Forvaming av bilen, rute og topografi, temperatur, lastemengde, dekkstørrelse og ikke minst kjøremønster vil påvirke rekkevidden i betydelig grad.

 

Vi har også testet lading på VW e-Golf

Vi har også testet ladeeffekten til VW e-Golf under sommerlige og vinterlige forhold. Bilen ble ladetestet på driftsvarmt batteri, etter to timers uavbrutt kjøring, og så ladet fra maks 10 prosent til 80 prosent. Sjekk ut ladetest av e-Golf.

Se alle bilene vi har testet!

Oppgitt WLTP-rekkevidde i filmen er de offisielle tallene. Rekkevidde på testbilene kan avvike noe grunnet utstyrsnivå og dekk.