NAF og Motor har testet rekkevidden på 20 populære elbiler og kjørt dem helt tomme for strøm. Alle bilene ble kjørt uten forvarming, kjøremodus stilt inn på «eco» eller tilsvarende og klimaanlegget på 21 grader. Les hovedsaken her.

VW e-Golf!*

Pris: fra 265 380 kr
Batteri: 35,8 kWt
WLTP-rekkevidde: 222 km
Vår rekkevidde: 198,1 km
WLTP-forbruk: 15,98 kWt/100 km
Vårt forbruk: 14,9 kWt/100 km

*Testbilen kan avvike noe fra standardmodell.

Kort om rekkeviddetesten*:

  • Ved 50 kilometer rekkevidde igjen varslet bilen om lavt batteri og redusert komfort.
  • Ved 20 kilometer rekkevidde igjen varslet bilen på nytt om lavt batteri, redusert komfort og nå også redusert hastighet.   
  • Ved 11 kilometer igjen varslet bilen for tredje gang om at batteriet var nesten tomt og om redusert hastighet. Skilpaddesymbolet dukket også opp.
  • Ved 0 kilometer rekkevidde igjen kom det en høy pipelyd i kupeen.

*Testbilen var av utstyrsnivået Exclusive og ble levert med 16" vinterdekk. WLTP-rekkevidden på testbilen var 222 kilometer, som er kortere enn offisiell rekkevidde på 231 kilometer.  Testen ble gjort uten forvarming av batteri eller kupé. e-Golf leveres med varmepumpe. Kupé kan forvarmes via forhåndsprogrammering i bilens kjørecomputer. 

Reduserte maksfarten mot slutten av testen

Bilen varslet oss om lavt batteri og redusert komfort ved 50 kilometer rekkevidde igjen. Da falt også temperaturen i kupeen noe, men ikke ubehagelig kaldt. Vår testsjåfør kjente bare at luften fra anlegget var kaldere. Bilen regenerte fortsatt godt i nedoverbakkene.

Da bilen varslet oss om 20 kilometer rekkevidde igjen, falt temperaturen i kupeen relativt raskt og det ble kaldt. Bilen ble gradvis tyngre å kjøre og maksfarten redusert. 

Med 11 kilometer rekkevidde igjen mistet bilen kraft, og vi måtte trykke mye tyngre på gasspedalen for å få fart. De siste to kilometerne kjørte bilen i svært lav hastighet. Heldigvis befant vi oss et sted på veien der det også var lav hastighet, og bergingsbilen fra NAF Veihjelp var like bak.

Volkswagen e-Gold paddemodus symbol.jpg

INSTRUMENTPANELET: Skal du kjøpe deg ny bil, gjør deg gjerne kjent med instrumentpanelet og hvilke varsler som kan dukke opp underveis.

Lettstyrt selv i paddemodus

Bilen føltes trygg og var god å kjøre. Det var aldri vanskelig å kjøre eller styre, selv ikke helt på slutten da hastigheten var svært redusert. Etter varselet vi fikk ved 11 kilometer rekkevidde igjen og bilen gradvis mistet fart – opplevde vår testefører at det gikk relativt raskt frem til full stopp. Dette var nok et resultat av at bilen bare gikk 3,4 kilometer etter meldte 0 kilometer og varslene som kom opp underveis forsvant så raskt fra kontrollpanelet at vi knapt rakk å lese dem.   

 

Slik gjorde vi testen

Denne testen er først og fremst en indikasjon på hvordan bilene leverer i forhold til den oppgitte rekkevidden (WLTP). Testen ble kjørt av helt vanlige sjåfører i vanlig trafikk. Sjåførene ble instruert til å følge trafikken og hastigheten og kjøre normalt, men defensivt – altså ingen unødvendige forbikjøringer.

Alle bilene ladet til 100 prosent over natten i en garasje. Alle bilene startet kalde, altså ingen forvarming av verken kupé eller batteri. Samtlige kjørte i eco-modus eller tilsvarende, hadde klimaanlegget på 21 grader og setevarmen på laveste innstilling. Regenereringen ble brukt aktivt under kjøringen.

Testen startet i tre varmegrader og regn og sludd i Oslo. Jo lenger nord vi kom, dess kjøligere ble det. Streng vinterkulde ble det aldri. På det kaldeste viste termometeret minus seks grader. Vi kjørte i snøvær store deler av testen.

Ruta bestod av bykjøring, landevei og motorvei, i hastigheter mellom 60 km/t og 110 km/t.

MERK: Det er viktig å huske at du ganske sikkert kommer til å få et annet rekkevidde-resultat hvis du prøver en tilsvarende test. Forvaming av bilen, rute og topografi, temperatur, lastemengde, dekkstørrelse og ikke minst kjøremønster vil påvirke rekkevidden i betydelig grad.

Vintertest2020_VW-e-Golf_Camilla_Ryste2.jpg

BERGET: NAF Veihjelp fulgte oss tett hele veien, og kjørte kommunikasjonssjef i NAF, Camilla Ryste og hennes e-Golf raskt videre til en hurtiglader.

Slik testet vi lading på VW e-Golf

Vi har også testet ladeeffekten til VW e-Golf under vinterlige forhold. Bilen ble ladetestet på driftsvarmt batteri, etter to timers uavbrutt kjøring, og så ladet fra maks 10 prosent til 80 prosent. Sjekk ut ladetest av e-Golf.

Oppgitt WLTP-rekkevidde i filmen er de offisielle tallene. Rekkevidde på testbilene kan avvike noe grunnet utstyrsnivå og dekk. Se tabellen.

Tilbake til hovedsaken.

Tilbake til elbilguiden.