To ganger i året tester NAF og Motor rekkevidden og ladehastigheten på elbiler. Testen gjennomføres fast sommer og vinter, og utvides med nye modeller ettersom de kommer på markedet. Bilene kjøres samme rute hver sesong, for å kunne sammenligne resultatene. Bilene kjøres samtidig med like innstillinger. Les hovedsaken her.

VW e-up!*

Pris: fra 181 900 kr
Batteri: 36,8 kWt
WLTP-rekkevidde: 257 km
WLTP-forbruk: 16 kWt/100 km

Kort fortalt om e-up!:

  • Skal lade til 80 prosent på 60 minutter med CCS-kontakt. 
  • På sommeren brukte vi 62 minutter på å lade fra 6 til 80 prosent.
  • På vinteren brukte vi 60 minutter på å lade fra 8 til 79 prosent.

*Testbilen kan avvike noe fra standardmodell.

Slik hurtiglader VW e-up!

Produsenten oppgir at e-up! skal bruke 60 min på å lade fra 0 til 80 prosent ved å bruke en 50 kW lader.

Under sommertesten brukte vi 62 minutter på å lade fra 6 til 80 prosent, mens under vintertesten brukte vi 60 minutter på å lade 8 til 79 prosent. Det er 5 minutter mer enn søsknene Seat Mii electric og Skoda Citigo-e.

Vi får merkelige utslag både på sommer og vinteren når det gjelder e-UP og Seat Mii electric. På vinteren bærer de preg av å slite med å bli driftsvarme og komme seg  opp i effekt. I vinter var vi  aldri i nærheten av 40 kW.

Nå på sommeren kommer Citigo-e seg høyere opp i effekt, men effekten reduseres tidligere enn i vinter. Spørsmålet er om batteriet skånes mot overoppheting. 

 

SAMMENLIGN: I grafen over kan du sammenligne våre resultater fra begge testene, og se hvordan bilene lader på sommeren og på vinteren.

Det er flere faktorer som avgjør hvor raskt (med hvor høy effekt) batteriet lades. Et varmt batteri tar imot mye strøm raskere enn et kaldt batteri. Hvor tomt eller fullt batteriet er når du begynner å lade, spiller også inn.

Ladingen foregår ofte sakte i starten og mot slutten for å skåne batteriet. Du får høyest ladefart når batteriet er rundt halvfullt, litt avhengig av bil. Utetemperaturen kan også ha innvirkning på effekten du får.

Spesielt på grunn av sistnevnte kan det være vanskelig å oppnå effekten produsentene lover på vinteren.

Under sommertesten ladet vi alle bilene under optimale elbilforhold, og det var mellom 15 og 20 varmegrader. Alle bilene ble kjørt i to timer før ladetesten, slik at vi sørget for at alle bilene hadde driftsvarmt batteri før lading.

Under vintertesten ladet vi alle bilene under samme vinterforhold. På testdagen var det mellom 0 og 2 minusgrader, og her sørget vi også for at de hadde driftsvarmt batteri før lading.

Bilene begynte ladingen når de hadde under 10 prosent batteri og ladet til 80 prosent. Alle bilene ble ladet på Ionity.

Vi har også testet rekkevidden til VW e-up!

Vi har også testet rekkevidden til e-up! og kjørt den helt tom for strøm på sommer- og vinterføre. Sjekk ut den faktiske rekkevidden til VW e-up!.

Se alle bilene vi har testet!