NAF og Motor har testet ladehastigheten på 20 populære elbiler under vinterlige forhold. Les hovedsaken her.

VW e-up!*

Pris: fra 181 900 kr
Batteri: 36,8 kWt
WLTP-rekkevidde: 251 km
Vår rekkevidde: 226 km
WLTP-forbruk: 16 kWt/100 km
Vårt forbruk: 13 kWt/100 km

*Testbilen kan avvike noe fra standardmodell.

Kort fortalt om e-up!:

  • Lader med CCS-kontakt. 
  • Skal bruk 60 minutter på å lade til 0 til 80 prosent.
  • Vi brukte 60 minutter på 8 til 79 prosent. 

Hvor raskt lades batteriet?

Det er flere faktorer som avgjør hvor raskt (med hvor høy effekt) batteriet lades. Et varmt batteri tar imot mye strøm raskere enn et kaldt batteri, og hvor tomt eller fullt batteriet er når du begynner å lade. 

Ladingen foregår ofte sakte i begynnelsen og mot slutten for å skåne batteriet. Du får høyest ladefart når batteriet er rundt halvfullt, litt avhengig av bil. Utetemperaturen kan også ha innvirkning på effekten du får.

Spesielt på grunn av sistnevnte kan det være vanskelig å oppnå effekten produsentene lover på vinteren.

e-up!_ladestasjon.jpg

LADER OVERALT: Selv om VW e-up! ikke ta imot mer enn 40 kW, kan den fortsatt lades på hvilken som helst hurtiglader med CCS-kontakt.

Slik hurtiglader VW e-up!

Produsenten oppgir at e-up! skal bruke 60 min på å lade fra 0 til 80 prosent ved å bruke en 50 kW lader.

Vi brukte 60 minutter på å lade 8 til 79 prosent, som er 5 minutter mer enn søsknene Seat Mii Electric og Skoda Citigo-e.

Faktisk bærer trillingene fra VAG preg av å slite med å lade i vinterkulden, og da spesielt e-up!. Her kan det ser ut som at testføreren ikke klarte å oppnå varmt batteri, tross 2 timers kjøring på motorvei før testen.

Vi var aldri i nærheten av 40 kW, og registrerte maks 29 kW som høyeste effekt. Sørsknene klarte å komme seg over 30 kW. Faktisk er det stor forskjell mellom trillingene, på tross av at alle burde ha klart å kjøre batteriet varmt. På det meste er det 20 prosent avvik i effekten de lader med mellom de tre, på tross av samme teknologi.

 

Grafen viser hvor lang tid det tok å lade til 80 prosent, og hvor mange kilowatt (kW) bilen lader med underveis i ladeøkten.

Slik gjorde vi ladetesten

Vi har ladet alle bilene under samme vinterforhold. På testdagen var det mellom 0 og -2 grader. 

Alle bilene ble kjørt samme rute, fra Hafjell til Dal. De kjørte to timer, store deler av turen ble gjort på motovei i høye hastigheter for å sikre diftsvarmt batteri før lading. Bilene begynte ladingen når de hadde under 10 prosent batteri og ladet til 80 prosent. Alle bilene ble ladet på Ionity. 

e-up! er også rekkeviddetestet

Vi har også testet rekkevidden til VW e-up! og kjørt den helt tom for strøm. Bilen ble kjørt uten forvarming, kjøremodus var stilt inn på eco og klimaanlegget var på 21 grader. Sjekk ut den faktiske rekkevidden til e-up!.

Tilbake til hovedsaken.

Tilbake til elbilguiden.