To ganger i året tester NAF og Motor rekkevidden og ladehastigheten på elbiler. Testen gjennomføres fast sommer og vinter, og utvides med nye modeller ettersom de kommer på markedet. Bilene kjøres samme rute hver sesong, for å kunne sammenligne resultatene. Bilene kjøres samtidig med like innstillinger. Les hovedsaken her.

VW e-up!*

Pris: fra 181 900 kr
Batteri: 36,8 kWt
WLTP-rekkevidde: 257 km
WLTP-forbruk: 16 kWt/100 km

 Kort om rekkeviddetesten:

  • E-up! gir temmelig like varsler om at den går tom for strøm både om sommeren og vinteren. Noe variasjon i når varselene inntreffer i forhold til sesong.
  • Ved 42 kilometer rekkevidde igjen begynner ladelampen å lyse.
  • Ved 28 kilometer igjen går ECO-funksjon på og man kan ikke velge normalmodus. Aircondition forsvinner. Bilen mister trekkraft.
  • Melding om at komfort og kjøreytelse er begrenset.
  • Deretter melding om at batteriet er nesten tomt. Begrensede kjøreytelser.
  • Ved 12 kilometer igjen går bilen i paddemodus.

*Testbilen kan avvike noe fra standardmodell.

 

SAMMENLIGN: I grafen over kan du sammenligne rekkevidden Hyyndai Kona electric fikk i vinter mot rekkeviddetesten i sommer.

Vi har testet både sommer- og vinterrekkevidde!

Det er andre gangen vi gjennomfører denne rekkeviddetesten. Tidligere i år testet vi hvor lang rekkevidde bilene hadde på vinterstid. Nå testet vi hvor langt elbilene kom under optimale elbilforhold, 15 til 20 varmegrader. Felles for begge testene er at bilene ble kjørt helt tomme for strøm, slik at vi kunne måle den faktiske rekkevidden og forbruket på typiske norske veier opp mot bilens oppgitte rekkevidde (WLTP).

Testbilen var av utstyrsnivået Entry med en prislapp på 184 900 kroner. Bilen ble testet med dekk og felg 165/70 R14 og WLTP-rekkevidden for testmodellen var 257 kilometer.

Sommerens test ble kjørt under perfekte forhold, med mellom 20 og 25 grader og vindstille. Ved oppstart viste rekkeviddemåleren i bilen 271 kilometer. Etter en kilometers kjøring målte vi et forbruk på 59,8 kWh/100 km. Dette gikk naturlig nok nedover da vi hadde kjørt en stund og batteriet ble varmt. Ved Ringebu målte vi et forbruk på 9,7 kWt/100 km, som er godt under oppgitt WLTP-forbruk på 14,5 kWt/100 km.

Volkswagen e-up! kjørte 289,5 kilometer under testen, og det er 31,5 kilometer lenger enn WLTP-rekkevidden. Ved avsluttet rekkeviddetest endte vi på et gjennomsnittsforbruk på 9,7 kWt/100 km.

Testmodellen var utstyrt med 14" vinterdekk. WLTP-rekkevidde for testmodellen var 251 kilometer. Det er noe kortere enn offisiell rekkevidde på 257 kilometer. Testen ble gjort uten forvarming av bil eller batteri. e-up! har ikke varmepumpe, men kupéen kan forvarmes via app.

Vinterens test ble startet i tre varmegrader og regn og sludd i Oslo. Jo lenger nord vi kom, dess kjøligere ble det, men streng vinterkulde ble det aldri. På det kaldeste viste termometeret minus seks grader. Vi kjørte i snøvær store deler av testen.

Testmodellen hadde et WLTP-forbruk på 16 kWt/100 km. I vinterens test kjørte e-up! tom for strøm etter 220 kilometer.

Opplevelsen av å kjøre e-up! tom for strøm var temmelig lik i sommer- og vintertesten. Siden denne bilen var med i vintertesten ble den ikke kjørt helt tom for strøm under sommerens test.

Da det var igjen 42 kilometer rekkevidde begynte ladelampen å lyse. Med 28 kilometer igjen på måleren gikk ECO-funksjonen på og testføreren fikk ikke velge normalmodus. Aircondition forsvant og bilen msitet trekkraft.

Jo nærmere null prosent batterikapasitet vi kom dess flere meldinger kom. Først kom melding om at komfort og kjøreytelse ble begrenset. Deretter melding om at batteriet var nesten tomt og at kjøreytelsene ble begrenset. Ved 12 kilometer restrekkevidde gikk bilen i paddemodus.

Volkswagen e-Up instrumentpanel rekkevidde.jpg

REKKEVIDDE: Bilen estimerer rekkevidden etter hvordan du kjører. Før start visste e-up!´en god rekkevidde – til og med lenger enn sin egen oppgitte rekkevidde (WLTP).

Denne testen er først og fremst en indikasjon på hvordan bilene leverer i forhold til den oppgitte rekkevidden (WLTP). Testen ble kjørt av helt vanlige sjåfører i vanlig trafikk. Det er viktig å huske at dette ikke er en vitenskapelig test, men en praktisk test av rekkevidde under faktiske forhold.

Denne testen gjennomføres sommer og vinter. Testruta er lik begge sesongene og består av bykjøring, landevei og motorvei, i hastigheter mellom 60 km/t og 110 km/t.

Bilene kjørte gjennom Oslo mot Gjøvik. Samtlige biler kjørte over Lygnasæter, med en klatring på 620 meter før de fortsette nordover mot Dombås. Bilene med lengst rekkevidde fortsatte over Hjerkinn og Folldal og nedover til Ringebu. Disse bilene fikk ytterligere en klatring opp til nærmere 1000 høydemeter. Det betyr at bilene med lengst rekkevidde gikk over to fjelloverganger.

Sjåførene er instruert til å følge trafikken og hastigheten og kjøre normalt, men defensivt – altså ingen unødvendige forbikjøringer. Regenereringen brukes aktivt under kjøringen.

Alle bilene ladet til 100 prosent over natten i en garasje. Alle bilene startet kalde, altså ingen forvarming av verken kupé eller batteri. Samtlige kjørte i eco-modus eller tilsvarende.

På vinteren stilles klimaanlegget på 21 grader og setevarmer på laveste nivå. På sommerføre stilles klimaanlegget på 20 grader og vifte på laveste nivå.

Du kan få et annet resultat om du prøver selv

Det er viktig å huske at du ganske sikkert kommer til å få et annet rekkevidde-resultat hvis du prøver en tilsvarende test. Forvarming av bilen, rute og topografi, temperatur, lastemengde, dekkstørrelse og ikke minst kjøremønster vil påvirke rekkevidden i betydelig grad.

 

Vi har også testet lading på VW e-up!

Vi har også testet ladeeffekten til VW e-up! under sommerlige og vinterlige forhold. Bilen ble ladetestet på driftsvarmt batteri, etter to timers uavbrutt kjøring, og så ladet fra maks 10 prosent til 80 prosent. Sjekk ut ladetest av e-up!.

Se alle bilene vi har testet!

Oppgitt WLTP-rekkevidde i filmen er de offisielle tallene. Rekkevidde på testbilene kan avvike noe grunnet utstyrsnivå og dekk.