NAF og Motor har testet rekkevidden på 20 populære elbiler og kjørt dem helt tomme for strøm. Alle bilene ble kjørt uten forvarming, kjøremodus stilt inn på «eco» eller tilsvarende og klimaanlegget på 21 grader. Les hovedsaken her.

VW e-up!*

Pris: fra 181 900 kr
Batteri: 36,8 kWt
WLTP-rekkevidde: 251 km
Vår rekkevidde: 226 km
WLTP-forbruk: 16 kWt/100 km
Vårt forbruk: 13 kWt/100 km

*Testbilen kan avvike noe fra standardmodell.

 Kort om rekkeviddetesten:

  • Ved 30 kilometer rekkevidde igjen kom varsel om at bilen måtte lades og ladelampen lyste.
  • Da batteriindikatoren ble rød, kom det varsel om at bilens komfortsystemer kunne bli borte.
  • Ved 20 kilometer rekkevidde igjen varslet bilen om at komfortsystemet vil være begrenset og den gikk over til eco+. Varmeapparat sluttet å gi varme, og blåste kun kald luft.
  • Ved 5 kilometer igjen gikk bilen i paddemodus, og det ble merkbart effektfull fra gass, men kunne fortsatt akselere.
  • Ved 2 kilometer ga den ingen akselerasjon, kun fremdrift helt til bilen stoppet ved 0 kilometer.

*Testmodellen var utstyrt med 14" vinterdekk.WLTP-rekkevidde for testmodellen var 251 kilometer. Det er noe kortere enn offisiell rekkevidde på 258 kilometer. Testen ble gjort uten forvarming av bil eller batteri. e-up! har ikke varmepumpe, men kupéen kan forvarmes via app.

Sparte på strømmen 

Bilen varslet etter at det var 30 kilometer rekkevidde igjen, jevnlig om at den måttes lades og at funksjoner ville kutte etter hvert. Vi hadde ingen endringer på effekt etter første varsel, mens ved neste varsel ble varmen til varmeapparatet kuttet og responsen fra gasspedal ble merkbart svarkere.  

De siste to-tre kilometerne før bilen stoppet, kjørte vi uten god respons fra gasspedalen.

Volkswagen e-Up instrumentpanel rekkevidde.jpg

REKKEVIDDE: Bilen estimerer rekkevidden etter hvordan du kjører. Før start visste e-up!´en god rekkevidde – til og med lenger enn sin egen oppgitte rekkevidde (WLTP).

Våknet til igjen etter en lang pause

NAF Veihjelp fulgte elbiltesten vår tett hele veien og kjørte oss raskt videre til en hurtiglader. Men laderen vi kom til, var allerede opptatt med å lade en annen bil. Da valgte bergeren å sette bilen ned ved siden av stasjonen, slik at vi lett kunne trille bilen inn til ladestasjonen da den ble ledig.

Da det ble vår tur til å lade, slo testsjåføren på tenningen for å sette giret i nøytral. Da oppdaget vi at instrumentpanelet nå forteller at det er ca. 8 kilometer rekkevidde igjen. Bilen ble startet og testfører kjørte den inntil laderen uten problem.

Hvis du noen gang skulle gå tom for strøm og er like ved en ladestasjon eller tilgang til strøm, vent litt og start bilen på nytt. Kanskje du er like heldig som oss og kommer deg noen meter til etter at bilen har fått stått en god stund.

 

*På papiret kjørte Seat Mii Electric og VW eup! lengre enn Skoda CITIGOe iV. Men i realiteten var det motsatt. Både Seat Mii og VW e-up! var utstyrt med dekkdimensjon 14 tommer. Dekkdimensjonen påvirker tripptelleren, og gjør at målingen blir feil. Til info ble Skoda CITIGOe iV kjørt på 16 tommers dekk.

Slik gjorde vi testen

Denne testen er først og fremst en indikasjon på hvordan bilene leverer i forhold til den oppgitte rekkevidden (WLTP). Testen ble kjørt av helt vanlige sjåfører i vanlig trafikk. Sjåførene ble instruert til å følge trafikken og hastigheten og kjøre normalt, men defensivt – altså ingen unødvendige forbikjøringer.

Alle bilene ladet til 100 prosent over natten i en garasje. Alle bilene startet kalde, altså ingen forvarming av verken kupé eller batteri. Samtlige kjørte i eco-modus eller tilsvarende, hadde klimaanlegget på 21 grader og setevarmen på laveste innstilling. Regenereringen ble brukt aktivt under kjøringen.

Testen startet i tre varmegrader og regn og sludd i Oslo. Jo lenger nord vi kom, dess kjøligere ble det. Streng vinterkulde ble det aldri. På det kaldeste viste termometeret minus seks grader. Vi kjørte i snøvær store deler av testen.

Ruta bestod av bykjøring, landevei og motorvei, i hastigheter mellom 60 km/t og 110 km/t.

MERK: Det er viktig å huske at du ganske sikkert kommer til å få et annet rekkevidde-resultat hvis du prøver en tilsvarende test. Forvaming av bilen, rute og topografi, temperatur, lastemengde, dekkstørrelse og ikke minst kjøremønster vil påvirke rekkevidden i betydelig grad.

Volkswagen e-Up på bilberger.jpg

BERGET: NAF Veihjelp fulgte oss tett hele veien, og kjørte oss raskt videre til en hurtiglader.

Slik testet vi lading på VW e-up!

Vi har også testet ladeeffekten til VW e-up! under vinterlige forhold. Bilen ble ladetestet på driftsvarmt batteri, etter to timers uavbrutt kjøring, og så ladet fra maks 10 prosent til 80 prosent. Sjekk ut ladetest av e-up!.

Oppgitt WLTP-rekkevidde i filmen er de offisielle tallene. Rekkevidde på testbilene kan avvike noe grunnet utstyrsnivå og dekk. Se tabellen.

Tilbake til hovedsaken.

Tilbake til elbilguiden.