To ganger i året tester NAF og Motor rekkevidden og ladehastigheten på elbiler. Testen gjennomføres fast sommer og vinter, og utvides med nye modeller ettersom de kommer på markedet. Bilene kjøres samme rute hver sesong, for å kunne sammenligne resultatene. Bilene kjøres samtidig med like innstillinger. Les hovedsaken her.

Xpeng G3*

Pris på testmodell: 398 000 kr
Batteri: 66,5 kWt
WLTP-rekkevidde: 450 km
WLTP-forbruk: ikke kjent/100 km

Kort om rekkeviddetesten

  • Ved 58 kilometer varslet bilen om lite batteri ved at energisøylen i instrumentpanelet går fra grønn til gul.
  • Ved 28 kilometer varsler bilen om lite strøm ved at energisøylen blir rød, mens et gult batterisignal på panelet minner deg om at batterinivået er lavt.
  • Da det var 0 kilometer igjen på energisøylen, dukket den opp et nytt signal på høyre side for å minne deg på å lade.  

*Testbilen kan avvike noe fra standardmodell.

SAMMENLIGN: I grafen over kan du sammenligne vår rekkeviddetest mot bilens oppgitte rekkevidde (WLTP).

Rekkeviddetest av G3 sommer 2020  

Testmodellen vi benyttet i sommertesten er Xpeng G3 Smart. Den har en batteripakke på 66,5 kWt med en NEDC-rekkevidde på 520 km. WLTP-rekkevidden er estimer til 450 km. Tesmodellen var utstyr med dekkdimensjon 215/55R17. Testmodellen har en prislapp på 398.000kr.    

*Testbilen ble kjørt av en representant fra importøren Zero Emission Mobility. Modellen er en kinesisk versjon som er importert til landet i anledning rekkeviddetesten med software på kinesisk. Testbilen og software kan avvike noe fra modellen som kommer på markedet til høsten.  

Den nye, kinesiske elbilen G3, som er ventet på norske veier høsten 2020, holdt ord under rekkeviddetesten. Den lover 450 kilometer rekkevidde, og kjørte 506 kilometer før den stoppet helt.  

Før klatringen opp til Dombås hadde G3 et forbruk på 13,5 kWt/100km. Bilen varslet om o kilometer batteri oppe på Venabygdsfjellet, men klarte å karre seg over toppen og regenerere ned til Ringebu. Testføreren fortsatt nordover og stanset ved Kvam etter å ha kjørt 23,5 kilometer etter at bilen varlset om 0 kilometer batteri for førte gang 

Ved endt rekkeviddetest målte vi gjennomsnittsforbruket til 13,1 kWt. 

Testsjåføren opplevde å ha kontroll over bilen og kjøreegenskapene mer eller mindre til siste kilometer.

Selv når bilen varslet om lite strøm opprettholdt vi fart og akselerasjon selv i 70 og 80 kilometer i timen.

Vi mistet sakte, men sikkert akselerasjonen og klimaanlegg de siste få kilometerne. Bilen kom til et brått stopp når den først var på 0 kilometer.

Vi testet ikke om bilen hadde noe reservestrøm etter at bilen hadde stanset.

Denne testen er først og fremst en indikasjon på hvordan bilene leverer i forhold til den oppgitte rekkevidden (WLTP). Testen ble kjørt av helt vanlige sjåfører i vanlig trafikk. Det er viktig å huske at dette ikke er en vitenskapelig test, men en praktisk test av rekkevidde under faktiske forhold.

Testruta består av bykjøring, landevei og motorvei, i hastigheter mellom 60 km/t og 110 km/t.

Sjåførene ble instruert til å følge trafikken og hastigheten og kjøre normalt, men defensivt – altså ingen unødvendige forbikjøringer. Regenereringen ble brukt aktivt under kjøringen.

Alle bilene ladet til 100 prosent over natten i en garasje. Alle bilene startet kalde, altså ingen forvarming av verken kupé eller batteri. Samtlige kjørte i eco-modus eller tilsvarende og stilte inn klimaanlegget på 20 grader.

Rekkeviddetesten ble gjennomført i nær sagt perfekte forhold, med 20-25 varmegrader, vindstille og sol.

Du kan få et annet resultat om du prøver selv

Det er viktig å huske at du ganske sikkert kommer til å få et annet rekkevidde-resultat hvis du prøver en tilsvarende test. Forvaming av bilen, rute og topografi, temperatur, lastemengde, dekkstørrelse og ikke minst kjøremønster vil påvirke rekkevidden i betydelig grad. 

Vi har ikke testet lading på Xpeng G3

Vi har ikke kunnet teste hurtiglading på XPeng G3. Testmodellen vi hdde med i testen med var en kinesisk versjon som ikke var utstyrt med riktig ladestandard for å lade på verken CCS eller CHAdeMO. Vi kommer tilbake med ladetest av bilen når dette utstyret er på plass. 

Se alle bilene vi har testet!