«500 kilometer rekkevidde!» skryter bilprodusenten. I parentes står det at dette er målt etter den såkalte NEDC-standarden.

NEDC betyr New European Driving Cycle og ble sist oppdatert i 1997. Altså lenge før elbilene var tungt på markedet. Poenget med NEDC er å anslå drivstofføkonomi og utslipp for personbiler. Altså i bunn og grunn drivstofforbruk.

Selvom NEDC opprinnelig var en måling for fossile drivstoff, brukes den også for strømforbruk og rekkevidde på elektriske biler.

Sjekk realistisk rekkevidde

NEDC-standarden har mange svakheter, og har i alle år blitt kritisert for å anslå drivstofføkonomi, strømforbruk og rekkevidde som er umulig å oppnå.

Likevel oppgir bilprodusentene rekkevidde på elektriske biler etter NEDC-standarden, i foreløpig mangel på noen annen målestandard.

Dessuten er det selvsagt et salgsargument å kunne oppgi lang rekkevidde som attpåtil er en standard.

Men de samme bilprodusentene har også etterhvert blitt tydeligere på hva som er realistisk rekkevidde i Norge på sine nettsider og hos selgerne.

Og én ting er sikkert: 500 kilometer rekkevidde målt etter NEDC vil du aldri klare å oppnå uansett bil på vanlig og økonomisk kjøring i Norge.

Hvilke standarder finnes?

På det amerikanske markedet brukes en standard som heter EPA. Denne er adskillig mer realistisk.

Som et eksempel markedsføres Tesla Model S 75D i Norge med en rekkevidde på 490 kilometer etter NEDC-standarden. I USA markedsføres nøyaktig samme bil med en rekkevidde på 442 kilometer etter EPA-standarden.

En Nissan LEAF 2017-modell med 30 kWh-batteri oppgis å ha en rekkevidde på 250 kilometer. Etter EPA-standarden har bilen en rekkevidde på 172 kilometer.

Som en tommelfingerregel er EPA-standarden forholdsvis realistisk under optimale forhold, slik som tørt sommervær, mens NEDC-standarden egentlig sier nokså lite og er mer et fantasitall og en dårlig salgspitch. 

Ny standard på vei

Verken NEDC eller EPA er spesielt fullkomne. Derfor vil stadig flere opplyse rekkevidde på elbiler etter den såkalte WLTP-standarden. Denne er harmonisert for hele verden, og skal være enda mer realistisk med «virkelige kjøreprofiler» der målingene også tar hensyn til vekt av last og passasjerer, for å nevne noe. Men selv ikke WLTP-målingen er så detaljert at den for eksempel omfatter høydeforskjeller.

Hva avgjør rekkevidden på elbil?

Men én ting er målestandarder, både eksisterende og kommende. En annen ting er rekkevidde i praksis. Her er det mange faktorer som spiller inn, slik som:

  • Kjørestil
  • Temperatur
  • Nedbør
  • Stigning
  • Dekk og dekktrykk
  • Hvor tungt bilen er lastet
  • Om batteriet er varmt eller kaldt ved oppstart

Hva betyr kilowatt per mil?

Flere elbiler gir mulighet til å se forbruket fortløpende, og det er like greit å lære seg hva «liter på mila» betyr i elbilverdenen. I stedet for å se hvor langt du kan kjøre på en liter drivstoff, regnes det ut hvor mange watt-timer (Wh) du bruker per kilometer eller hvor mange kilowatt-timer (kWh) du bruker per mil. En Nissan LEAF bruker gjerne 1,5 kWh per mil. En Tesla bruker gjerne 2 kWh per mil. Men igjen - alt avhenger av vær, kjørestil og stigning.

Bilens elektronikk sørger for at batteriet ikke går i stykker om du går tom for strøm. Men det viktigste er å lære seg hva rekkevidde betyr i praksis.

Elbil Tesla dashboard

Det viktigste når du skal avgjøre rekkevidden ved kjøp av elbil er å være realistisk. Spør selgeren, og prøv gjerne bilen i praksis for å sjekke rekkevidden. Og - når du først har elbil er det lurt å sette seg litt inn i tallmagien. Den er ikke så vanskelig å lære om man bare går inn for det.

Bør jeg stole på det bilen selv sier?

Endel elbiler gir deg en enkel oversikt over gjenstående rekkevidde med enten streker på et display eller antall kilometer. Mer avanserte biler gir bedre oversikt og forbruk akkurat nå og gjennomsnittlig. Noen biler bruker også gjennomsnitt over tid, altså slik førerne av bilen kjører til vanlig, som beregningsgrunnlag for forbruk. Har du i tillegg lagt inn en rute du kjører etter, vil bilen kunne legge til grunn at du står foran kraftige stigninger som vil bruke mer strøm og dermed gi kortere rekkevidde enn om terrenget var flatt.

Jo mer avansert, dess mer å forholde seg til og lære, men dermed mer nøyaktig oversikt over rekkevidde.

Skal du kjøpe ny bil bør du la selgeren gå nøye gjennom alle funksjoner i bilen og hva de betyr.

Trenger jeg ha «rekkeviddeangst»?

Når lurte du sist på hvor stor bensintanken på bilen din var? Antakelig vet du det ikke, siden du er vant til å følge med på måleren i dashbordet og fyller drivstoff når det trengs.

Med stadig flere ladepunkter for elbil og større batterier, er det stadig mindre grunn til rekkeviddeangst. De aller fleste hverdagsreisene er korte, og man rekker ikke tømme batteriet. Dessuten, når du lader hjemme har du jo en «bensinstasjon» parat døgnet rundt.

Rekkeviddeangsten var nok mer reell for noen år siden, og er dessuten et begrep som er flittig brukt i mediene og blant elbilmotstanderne. I 2013 ble til og med «rekkeviddeangst» kåret til Årets ord av Språkrådet.

Etterhvert som teknologien går fremover, vil den såkalte rekkeviddeangsten bli et stadig mindre problem.