Blogginnlegg #2:

Hvordan skal jeg lade den nye elbilen min?

Fylling av drivstoff er kanskje den største overgangen fra fossilbil til elbil. Alle har vel hørt om rekkeviddeangst, og det vil vi helst unngå.

En blå industrikontakt med eget B-jordvern og ladekabel som følger med bilen ble løsningen på hjemmelading for Morten Brusletto.

Jeg har erfart at det grovt sett finnes tre typer lading; hjemmelading, bortelading og hurtiglading.

Det som skiller de forskjellige typene lading er kabeltype, varierende ladetid og at prisen er varierende. Man betaler strøm pr. minutt og da handler det jo om hvor mye strøm man klarer å putte inn i batteriene på kortest mulig tid. Hvordan man lader er også avhengig av kjøremønster.

For vår del er bilen hjemme hver natt og brukes til småkjøring opp til 10-12 mil pr dag. Et slikt kjøremønster tilsier mye hjemmelading om natten. Skal vi mer på farten vil det være naturlig å benytte både bortelading og hurtiglading, men det kommer jeg tilbake til.

Lading ved enebolig

Bor man slik til at man har all strøm på egen regning blir alt enklere, etter hva jeg erfarer. Etter å ha forespurt folk med kompetanse og erfaring, kom vi frem til at en såkalt blå industrikontakt med eget B-jordvern, var det beste for oss både på hytta og hjemme.

Vi så ingen grunn til å investere i ladeboks når bilen stort sett står til lading natten over, selv om boksen vil gi noe raskere lading og har fastmontert kabel.

Med blå industrikontakt (CEE) kan vi lade med opptil 16 A, noe som gjør at vår Hyundai Kona lades rimelig bra opp på en natt, men fra 0 til 100 prosent trenger den tilnærmet ett døgn.

Sikkerheten er ivaretatt og totalt havnet en slik installasjon på ca 13 000 kroner inkl montering og egen kabel.

Uansett vil alle med kunnskap om lading advare mot å koble seg direkte til en jordet husholdningskontakt (Schuko) på daglig basis. Da kan man risikere å bli ansvarlig for eventuelle uhell med det elektriske nettet i bygningen. Senest for noen dager siden leste jeg at alt for mange fremdeles driver med slik type lading, til fare for seg selv og andre.

Total forvirring!

Google var min beste venn for å sjekke markedet før bestilling.

For en fersk elbil-eier må jeg innrømme at det oppleves forvirrende å bevege seg inn i elbil-universet med alle dens forskjellige type kabler og ladestasjoner.  Hva slags ladekabel trenger jeg, og hva  slags hjemmeladestasjon må jeg ha? Slapp av, det er ikke så komplisert som det ser ut.  Både NAF og kommersielle aktører har gode oversikter og råd til valg av ladekabel og ladestasjon. Det har vært til stor hjelp for meg.

Få hjelp av NAFs team av bilbergere, advokater og bileksperter du også!

Bli medlem i dag

For å finne ut hva slags type kabelkontakt du har i bilen din så sjekk kabelen som følger med bilen. Den har vanligvis en hvit stikkontakt i den ene enden, og en kontakt som passer til din bil i den andre. Vent med å kjøpe hjemmeladekabel til du har bestemt deg for hvordan hjemmelading skal foregå.

Ved hurtiglading ute på veien bruker du kabelen som er på hurtigladestasjonen.

Bortelading

Enkelte butikksentre og parkeringshus tilbyr fremdeles gratis lading, men man skal shoppe ganske lenge før det monner skikkelig har jeg allerede erfart. Til det går det alt for sakte å lade ved så lav effekt.

Rådet fra ekspertene etter hva jeg kan lese meg opp til at kladdelading er helt OK og bra for batteriet. Så blir du tilbudt gratis strøm, så ta imot.

En annen type bortelading kan foregå med garasjekontakten til for eksempel svigermor. Dette kan gjøres i en jordet hvit Schuko husholdningskontakt i enkelttilfelle. Husk å stopp ladingen i en slik kontakt etter at du har lagt deg for kvelden.

Hurtiglading

For den som er mye på farta med elbil er hurtiglading løsningen. Eller hvis du får rekkeviddeangst på en langtur. Jeg har allerede bestilt og registrert ladebrikken hos de landsdekkende ladestasjonene Grønn Kontakt og Fortum så jeg er klar for langtur. Jeg har også lastet ned appene, så jeg kan betale med mobiltelefon.

Hvor mye skal jeg lade?

Selv lader jeg når jeg har mulighet, men det betyr ikke at jeg stopper på hver ladestasjon langs veien. Skal du allikevel ta en kaffekopp eller en matbit på et sted hvor du samtidig kan lade, er det lurt å benytte anledningen selv om du tilsynelatende har nok strøm til å nå dagens mål.

Se og hør Elbilpodden!

Hvilken elbil passer deg? Hvordan finasiere den? Hva må jeg huske på når jeg lader? Vi inviterer aktuelle gjester i studio hver 14. dag og snakker om elbil! 

Har jeg vært på farten hele dagen lader jeg opp til 80 prosent hjemme. De siste 20 prosent går langsommere og koster dermed mer. Noen hevder at det også sliter ekstra på batteriet å lade de siste 20 prosentene, men hvor riktig det er strides de lærde om. Til hverdags ligger batteriet på vår bil som regel mellom 30 og 80 prosent. På langkjøring lader jeg ofte opp til 90-100 % for å være på den sikre siden.

Hvilke kabler må jeg ha?

Min erfaring er at det kan være lurt og ha et utvalg av kabler i bilen, selv om de tar litt plass. Selv har jeg med meg tre kabler, og har allerede hatt bruk for alle tre.

  • Schuko-kabelen som fulgte med bilen med kobling mot vanlig jordet hvit kontakt.
  • Type 2 elbilkontakt jeg kan bruke på f.eks. kommunale ladestasjoner
  • Kabel fra bil til veggstikk hvis du har valgt blå industrikontakt (CEE). Den bruker jeg på hytta også. Har du ladeboks er kabelen fastmontert på denne.

Lønner det seg?

Av alle regnestykker jeg har sett er drivstoffutgiftene på en elbil minst halvparten av en fossilbil. Ved klok hjemmelading kan man nok komme ned i en tredjedel sammnenlignet med fossilbiler. Men selv om du kvitter deg med bensinkortet så husk at nå kommer drivstoffkostnadene på strømregningen, eller et annet kredittkort.

Hæ?

Høres det komplisert ut, jeg kan trøste med at det tar ikke lange tiden før du kan regne deg som ekspert. Lykke til!

Mortenb

Morten Brusletto er fersk elbileier, selv om han gjennom et langt liv har eid og kjørt et utall forskjellige biler. Han har tilbragt de siste ti årene som PR-sjef hos Hyundai, men driver nå sin egen virksomhet  med innholdsproduksjon for sosiale medier. Enkelte vil beskylde Morten for å være et realt bensinhode, men selv er han ikke så sikker lenger!

 

Blogginnlegg #1:

Nå er endelig bilen på plass!

Nå er blå industrikontakt med jordfeilbryter type B installert på husveggen. Kun fakturaen fra elektrikeren på nærmere 8 000 kroner gjenstår å betale. Nå er vi klare for elbil, for første gang.

Jeg har jobbet i bilbransjen noen år, så jeg er litt bortskjemt med nye biler. De siste årene har jeg prøvekjørt noen elektriske biler, men aldri hatt en som daglig kjøretøy. Og i hvert fall ikke hatt navnet mitt i vognkortet. Både kona mi og jeg er spent på hvordan hverdagen blir med det nye familiemedlemmet.

At det ble en Kona fra Hyundai var ikke helt tilfeldig. Vi hadde lenge ventet på en elbil som fint kunne klare 27 mil til hytta i minus 20 grader, uten å måtte lade på veien eller koste en million. Via jobben min har jeg kjørt Hyundai Ioniq i alle varianter, men i helelektrisk versjon manglet den rekkevidden.

Opel Ampera falt ut da den mangler adaptive cruise kontroll, en selvfølge i en moderne bil i dag. Kona er, som Ioniq, lastet opp med førerassistanse- og sikkerhetsutstyr, så det er mye bil for pengene. Til tross for at den mangler både firehjulstrekk og tilhengerfeste.

I denne bloggen vil vi i høst dele våre erfaringer med deg som vurderer å kjøpe, ny- eller brukt elbil. Her kan du lese våre erfaringer som nye eiere av en ny teknologi. Hvordan lader man, hvordan er elbilen å kjøre, blir alt billigere og er elbil noe for bensinhoder?

Spar penger med medlemsfordeler fra NAF

Bli medlem i NAF

Må vi egentlig ha bil?

Vi er et par som bor i en enebolig fem mil fra Oslo, barna har for lengst flyttet ut. Kona mi jobber i Oslo, ca 45 min reise med toget. Jeg kjører og henter henne på jernbanestasjonen hver dag jeg har anledning. Selv jobber jeg stort sett hjemmefra, men må ukentlig noen svippturer til Oslo.

Da velger jeg ofte bil fordi togene ikke går hyppig nok og signal- og ledningsbrudd gjør at man ikke kan stole på dette tilbudet.

I tillegg foretar vi hyppige turer på hytta, og det skal skje uten å stoppe for lading!

Hva er motiver for å kjøpe elbil?

Hvorfor valgte vi å bestille en helelektrisk bil, fremfor en hybrid eller fossilbil? Jeg kan vel grovt dele svaret inn i tre deler.

Først, økonomiaspektet

Vi har lest oss frem til er at drivstoffkostnadene i snitt kan ligge på ca 1/3 av fossilt brennstoff, noe avhengig om man lader hjemme, eller på hurtiglading. Det er jo ikke å forakte. Gunstig parkering og rimelig bompengepassering bidrar også, selv om det skjer visse innstramminger her.

Sporadisk tilgang til buss- og taxifeltet i rushtider legger heller ikke noe demper på kjøpelysten, selv om det nå i Oslo kreves at man har med seg en passasjer i rushtiden. Vi forstår det også slik at servicekostnadene er lavere, rett og slett fordi det er mindre bevegelige deler i en elbil.

Man må bare passe på å ikke la skivebremsene ruste, siden den elektriske motoren tar seg av mye av bremsingen. Nye skrivebremser etter 10 000 km er ikke bare dyrt, men unødvendig og irriterende.

Så, miljøaspektet

Det er klart at man tiltrekkes av å kjøre en bil uten utslipp når man hører hva NOX og CO2 kan medføre av plager for folk med f. eks. astma. Men surprise, elbiler er også ansvarlige for utslipp på kloden vår, selv om det ikke føles slik nå man kjører den.

Det finnes mange undersøkelser, med varierende konklusjoner, men vi føler oss rimelig trygge på at en ny elbil i løpet av sitt liv forurenser mindre enn en fossilbil. Vi tror også at utviklingen av batterier med lavere vekt og høyere kapasitet kan bidra til at elbilen vil komme gunstigere ut.

Til slutt, kjøreopplevelsen

De fleste av oss bedriver kun normal kjøring uten å sette bilen vår på alvorlig prøvelser. Da handler det mere om kjøreopplevelser enn om kjøreegenskaper, som biljournalister elsker å snakke om. Vi skal trives bak rattet og nye elbiler står ikke tilbake for fossilbiler mht interiør og kjøreopplevelse.

Som elbilsjåfør vil man også oppleve en akselerasjon fullt på høyde med moderne fossilbiler, ofte betydelig raskere. Og jeg må bare innrømme at det er gøy med hestekrefter som går rett i hjula, uten giring eller tyning av en motor som skriker av smerte. Hvis du er i tvil, prøv en hybrid først og kjenn på draget i en elektrisk motor. Spørsmålet er, kan du leve uten motorlyden?

Blir det rekkeviddeangst?

Vår nye elbil har oppgitt å skulle klare opptil 48 mil rekkevidde, og det ifølge de nye WLTP utslipps- og forbruksmålinger. Disse skal være mer realistiske enn forrige generasjon målinger for bilmarkedet. Tester jeg har lest viser at dette er korrekt. Vi innbiller oss at fabrikantens oppgitte rekkevidde skal holde for oss. Vi får se hvordan det går når kulda setter inn.

En SUV uten firehjulstrekk?

To-tre ganger i året kan vi ha behov for firehjulstrekk, det har ikke vår nye elbil. Så da blir det spennende å se hvordan den klarer seg i isglatte oppoverbakker en sen, tåkete novemberkveld langt oppe i Hallingdalen. Vi skulle gjerne hatt tilhengerfeste også, men det kunne heller ikke vår nye elbil by på.

Nå blir det spennende å se om den nye bilen leverer som forventet til den type kjøring vi bedriver; opp-og-ned til hytta, svippturer inn til Oslo på ca. fem mil og småturer på butikken samt harryturer til Sverige av og til.

I denne bloggen vil vi høst dele våre erfaringer med deg som vurderer å kjøpe, ny- eller brukt elbil. her kan du lese våre erfaringer som nye eiere av en ny teknologi. Hvordan lader man, hvordan er elbilen å kjøre, blir alt billigere og er elbil noe for bensinhoder? 

Mortenb

Morten Brusletto er fersk elbileier, selv om han gjennom et langt liv har eid og kjørt et utall forskjellige biler. Han har tilbragt de siste ti årene som PR-sjef hos Hyundai, men driver nå sin egen virksomhet  med innholdsproduksjon for sosiale medier. Enkelte vil beskylde Morten for å være et realt bensinhode, men selv er han ikke så sikker lenger!