Nå er endelig bilen på plass!

Nå er blå industrikontakt med jordfeilbryter type B installert på husveggen. Kun fakturaen fra elektrikeren på nærmere 8 000 kroner gjenstår å betale. Nå er vi klare for elbil, for første gang.

Jeg har jobbet i bilbransjen noen år, så jeg er litt bortskjemt med nye biler. De siste årene har jeg prøvekjørt noen elektriske biler, men aldri hatt en som daglig kjøretøy. Og i hvert fall ikke hatt navnet mitt i vognkortet. Både kona mi og jeg er spent på hvordan hverdagen blir med det nye familiemedlemmet.

At det ble en Kona fra Hyundai var ikke helt tilfeldig. Vi hadde lenge ventet på en elbil som fint kunne klare 27 mil til hytta i minus 20 grader, uten å måtte lade på veien eller koste en million. Via jobben min har jeg kjørt Hyundai Ioniq i alle varianter, men i helelektrisk versjon manglet den rekkevidden.

Opel Ampera falt ut da den mangler adaptive cruise kontroll, en selvfølge i en moderne bil i dag. Kona er, som Ioniq, lastet opp med førerassistanse- og sikkerhetsutstyr, så det er mye bil for pengene. Til tross for at den mangler både firehjulstrekk og tilhengerfeste.

I denne bloggen vil vi i høst dele våre erfaringer med deg som vurderer å kjøpe, ny- eller brukt elbil. Her kan du lese våre erfaringer som nye eiere av en ny teknologi. Hvordan lader man, hvordan er elbilen å kjøre, blir alt billigere og er elbil noe for bensinhoder?

Spar penger med medlemsfordeler fra NAF

Bli medlem i NAF

Må vi egentlig ha bil?

Vi er et par som bor i en enebolig fem mil fra Oslo, barna har for lengst flyttet ut. Kona mi jobber i Oslo, ca 45 min reise med toget. Jeg kjører og henter henne på jernbanestasjonen hver dag jeg har anledning. Selv jobber jeg stort sett hjemmefra, men må ukentlig noen svippturer til Oslo.

Da velger jeg ofte bil fordi togene ikke går hyppig nok og signal- og ledningsbrudd gjør at man ikke kan stole på dette tilbudet.

I tillegg foretar vi hyppige turer på hytta, og det skal skje uten å stoppe for lading!

Hva er motiver for å kjøpe elbil?

Hvorfor valgte vi å bestille en helelektrisk bil, fremfor en hybrid eller fossilbil? Jeg kan vel grovt dele svaret inn i tre deler.

Først, økonomiaspektet

Vi har lest oss frem til er at drivstoffkostnadene i snitt kan ligge på ca 1/3 av fossilt brennstoff, noe avhengig om man lader hjemme, eller på hurtiglading. Det er jo ikke å forakte. Gunstig parkering og rimelig bompengepassering bidrar også, selv om det skjer visse innstramminger her.

Sporadisk tilgang til buss- og taxifeltet i rushtider legger heller ikke noe demper på kjøpelysten, selv om det nå i Oslo kreves at man har med seg en passasjer i rushtiden. Vi forstår det også slik at servicekostnadene er lavere, rett og slett fordi det er mindre bevegelige deler i en elbil.

Man må bare passe på å ikke la skivebremsene ruste, siden den elektriske motoren tar seg av mye av bremsingen. Nye skrivebremser etter 10 000 km er ikke bare dyrt, men unødvendig og irriterende.

Se og hør Elbilpodden!

Hvilken elbil passer deg? Hvordan finasiere den? Hva må jeg huske på når jeg lader? Vi inviterer aktuelle gjester i studio hver 14. dag og snakker om elbil! 

Så, miljøaspektet

Det er klart at man tiltrekkes av å kjøre en bil uten utslipp når man hører hva NOX og CO2 kan medføre av plager for folk med f. eks. astma. Men surprise, elbiler er også ansvarlige for utslipp på kloden vår, selv om det ikke føles slik nå man kjører den.

Det finnes mange undersøkelser, med varierende konklusjoner, men vi føler oss rimelig trygge på at en ny elbil i løpet av sitt liv forurenser mindre enn en fossilbil. Vi tror også at utviklingen av batterier med lavere vekt og høyere kapasitet kan bidra til at elbilen vil komme gunstigere ut.

Til slutt, kjøreopplevelsen

De fleste av oss bedriver kun normal kjøring uten å sette bilen vår på alvorlig prøvelser. Da handler det mere om kjøreopplevelser enn om kjøreegenskaper, som biljournalister elsker å snakke om. Vi skal trives bak rattet og nye elbiler står ikke tilbake for fossilbiler mht interiør og kjøreopplevelse.

Som elbilsjåfør vil man også oppleve en akselerasjon fullt på høyde med moderne fossilbiler, ofte betydelig raskere. Og jeg må bare innrømme at det er gøy med hestekrefter som går rett i hjula, uten giring eller tyning av en motor som skriker av smerte. Hvis du er i tvil, prøv en hybrid først og kjenn på draget i en elektrisk motor. Spørsmålet er, kan du leve uten motorlyden?

Blir det rekkeviddeangst?

Vår nye elbil har oppgitt å skulle klare opptil 48 mil rekkevidde, og det ifølge de nye WLTP utslipps- og forbruksmålinger. Disse skal være mer realistiske enn forrige generasjon målinger for bilmarkedet. Tester jeg har lest viser at dette er korrekt. Vi innbiller oss at fabrikantens oppgitte rekkevidde skal holde for oss. Vi får se hvordan det går når kulda setter inn.

En SUV uten firehjulstrekk?

To-tre ganger i året kan vi ha behov for firehjulstrekk, det har ikke vår nye elbil. Så da blir det spennende å se hvordan den klarer seg i isglatte oppoverbakker en sen, tåkete novemberkveld langt oppe i Hallingdalen. Vi skulle gjerne hatt tilhengerfeste også, men det kunne heller ikke vår nye elbil by på.

Nå blir det spennende å se om den nye bilen leverer som forventet til den type kjøring vi bedriver; opp-og-ned til hytta, svippturer inn til Oslo på ca. fem mil og småturer på butikken samt harryturer til Sverige av og til.

I denne bloggen vil vi høst dele våre erfaringer med deg som vurderer å kjøpe, ny- eller brukt elbil. her kan du lese våre erfaringer som nye eiere av en ny teknologi. Hvordan lader man, hvordan er elbilen å kjøre, blir alt billigere og er elbil noe for bensinhoder? 

Mortenb