Blogginnlegg #5

Et bensinhode som kjører elbil!

MortnBbensinhode.jpg

På 70-tallet stod jeg som ung gutt på Lyngåsbanen utenfor Drammen og opplevde brølet fra Per Engseth sin ombygde VW-boble med en, etter datidens standard, diger Porsche-motor i hekken.

Den lyden, den lyden var helt magisk, og den huskes nok mye klarere enn resultatlistene. Og om du har stått bak startområdet på et dragrace, så vet du hvordan hestekrefter henger sammen med lyd. Ikke bare lufta vibrerer, men det gjør også bakken. Tusenvis av fossile hestekrefter i aksjon er en nærmest magisk opplevelse, og nesten litt skremmende. Og slik er det for mange.

Spar penger med medlemsfordeler fra NAF

Bli medlem i NAF

Store opplevelser i livet er ofte knyttet, ikke bare til bil, men til motorlyd. Opplevelser som aldri kunne blitt det samme om bilen hadde vært elektrisk.

Så jeg har stor sympati for de som sverger til bensin, eller diesel for den saks skyld. Men her om dagen kom jeg til å tenke på at jeg faktisk er vokst opp med elektriske biler. Elektriske racerbiler. Bitte små.

I min gate var det Airfix som gjaldt. Fem gutter slo seg sammen og bygde tro kopi av Anderstorpbanen i kjellerstua. I virkeligheten har den banen en kilometer strak langside, som for øvrig også brukes som flystripe for småfly. Denne langsiden, som strakte seg langs hele veggen i kjellerstua, gjorde at min lille Honda F1 Clubman skjøt opp i en voldsom fart på tiendeler av et sekund. Vi hadde utrolig mye moro med den banen og savnet ikke lukta av olje og bensin et sekund. Bilene hadde en akselerasjon vi anså som uhørt for vanlige biler. Ingen giring eller turtallsforsinkelse, bare all kraften rett i hjula, umiddelbart!

Rå kraftoverføring

Slik opplevde jeg det også første gangen jeg lett smånervøs satt meg bak rattet i en Tesla. Jeg trykket pedalen litt for brutalt inn og fikk noe av den den samme følelsen som når den lille Airfix-bilen føk avgårde i kjellerstua. En akselerasjon du må opp i superbilklassen for å få med forbrenningsmotor.

Derfor burde alle som er glad i en skikkelig akselerasjon teste en moderne elektrisk bil. Ikke bare er moderne elbiler raske, men de er komfortable og byr på sikre forbikjøringer. Ingen problem å henge med svære tyske limousiner på norske gjennomsnittsveier med mange av dagens elbiler.

Har alt du kan forvente av utstyr

Jeg har hatt navnet mitt i godt over 30 vognkort for bensinbiler, noen av dem kan vel trygt kalles sportsbiler, mens andre har vært typiske familiebiler. Til tross for dette nære forholdet til bensinbiler, har jeg begynt å få sansen for elbil. Og jeg vil tro det teller positivt for mange når de nyeste elbilene kommer med alt av kjøre,- og sikkerhetsassistanse som gjør kjøringen til en lek.

Fredagskveld på vei til hytta er blitt mindre stressende, til tross for tett trafikk. Bilen holder automatisk sin plass i køen, NRK P13 svinger som aldri før på Krell-anlegget, ordet rekkeviddeangst finnes ikke, alt jeg trenger å gjøre er å styre og småsnakke med den ordentlige kona ved siden av meg.  Det er så nærme du kan komme selvkjørende biler, men allikevel ha kontroll. Og hva mer trenger man egentlig i en evigvarende kø på Riksvei 7?

For når bilen foran blir for irriterende er det mer en nok elektrisk kraft til en trygg og rask forbikjøring. Kjørestilen blir mer avslappet og føles sikrere. Så etter kun noen uker som elbil-eier er jeg frelst. Her i huset kommer det nok aldri flere rene fossildrevne biler, selv om vi er veldig glad i den ene vi fremdeles har igjen.

Eneste skåret i gleden er hvordan fremtidige generasjoner skal få gleden av glefsende turbomoterer og brummende amerikanske V-åttere i fri dressur. Er redd mer og mer av det kommer til å skje på lukkede arenaer. Bedre det enn ikke noe, men fattig trøst for deg som ikke kan leve uten brummingen, selv på vei til hytta!

Kona i snø.jpg

Blogginnlegg #4

Jeg har kjørt elbil en skikkelig kald norsk vinterdag

Endelig kom dagen da vår nye elbil skulle få prøve seg på skikkelig norsk vinterkulde. Vi startet ved kysten med minus 10 grader og bega oss opp på høyfjellet hvor det var meldt minus 17 og snøføre.

Turen gikk langs en gjennomsnittlig kronglete norsk riksvei med 800 meter stigning. På veien skulle vi også erfare både minus 22 og slapseføre. Altså mange årsaker til å få rekkeviddeangst.
Jeg hadde grugleda meg til min første vintertur på 27 mil. Selv om elbilen vår skal klare over 40 mil på en lading, forutsetter det sommerføre med behagelig batteritemperatur.

Nå skulle jeg ut på glatt snø- og slapseføre med under 20 iskalde på veien. Turen foretok jeg på en torsdag for å slippe køkjøring, så trafikken var ganske så normal.

Ikke noe ekstra, takk!

Jeg hadde med meg en liten bag med bagasje og brukte air-condition kun på førerplassen. Distansen ble kjørt med kun sjåfør, uten skiboks eller skistativ. For å være på sikre siden valgte jeg ECO-modus, men slo over i SPORT når jeg trengte ekstra krefter til noen forbikjøringer. Jeg kjører på originalfelger med Nokia Hakka¬pelittadekk uten pigg. Batteriet var nyladet til 100 % med 37 mil oppgitt som rekkevidde, så da jeg dro av avgårde med varmt batteri lå alt til rette for en behagelig og økonomisk gunstig tur.


Mye av kjøringen foregikk med adaptiv cruise control, da det er naturlig kjørestil på mye av distansen. En bekjent som også er bilmekaniker har lært meg at adaptiv cruise control har som mål og holde jevn hastighet og avstand til bilen foran, men ikke å spare drivstoff. Derfor kan dette ha påvirket forbruket negativt på denne turen.

Merket fort høyere strømforbruk

Som sagt, 10 minus var temperaturen ved start, og etter noen minutter med 100 km/t på motorvei, varte det ikke lenge før jeg skjønte at det kom til å gå med litt mer strøm enn vanlig. For hver kilometer ble det både kaldere og brattere.

Der hvor jeg på sommertid har ligget på under 1.50 kw/t pr mil på samme distansen, lå jeg nå plutselig på opp mot 1.80 kw/t. Jeg var glad jeg ikke hadde noe på taket. Tidligere erfaringer viser at det kan øke forbruket med opptil 30 prosent.

Telefax mot smarttelefon

Jeg har begynt å venne meg til elbil-kjøringen. Den stille gangen og den betryggende kraftige akselerasjonen gjør det til en hyggelig affære å dra på tur. Kan ikke si jeg savner motorlyden, selv om dekkstøyen kan bli litt mer tilstedeværende når ikke stereoen fyller kupeen med godlyd.
Da jeg kjørte en bensinbil med automat her om dagen, fikk jeg for meg at den var som en telefax, mens min nye elbil er en smarttelefon!

22 kalde, brrr

På siste halvdel av kuldetest-turen kom temperaturen nede i 22 kuldegrader. Alle vinduene holdt seg doggfrie, varmen lå på behagelige 22 grader der jeg satt, men forbruket var en del over det jeg var vant til fra tidligere på denne distansen. Ca 25 % over anslår jeg.

Kona snølading.jpg

Da jeg kom til de siste harde stigningene, begynte jeg å bli litt bekymret. Batterimåleren nærmet seg det første røde merket, men med hurtiglading rett rundt hjørnet var det ingen krise. Computeren sa jeg hadde nesten fire mils forbruk igjen, så med én mil igjen å kjøre vurderte jeg at det burde gå greit uten hurtiglading.

Selv om det var mye snø, kaldt og oppoverbakke den siste mila, tok jeg sjansen og endte opp med et par mil til gode da jeg kom frem. Da var det bare å plugge inn og lade opp mens batteriet var varmt.

Det er oppoverbakkene som stjeler mest strøm

Er jeg fornøyd? Ja, på den ene siden er jeg fornøyd med å komme meg til hytta uten hurtiglading. På den andre siden tviler jeg på om bilen hadde klart 27 mil i streng vinterkulde hvis jeg hadde kjørt med skiboks, en passasjer (full A/C på), kjøremodus på SPORT og noe mer bagasje.

Hadde jeg i tillegg hatt motvind og skikkelig snøføre hadde jeg nok ikke klart distansen med vanlig kjøring, men det hadde ikke vært noen krise for meg. På min vei til fjellet finnes det flere ladestasjoner som hadde gitt meg det jeg trengte av strøm på 10-15 minutter.

Dette forutsetter selvsagt at det ikke er ladekø, hvilket det ofte kan være på en fredag eller søndag. Det interessante er at på veien hjem hadde jeg minus 10 grader stort sett hele veien, men satt igjen med 12 mil til overs da jeg kom hjem. Det er nok grunn til å tro at nedoverbakken fra 800 meter til havnivå bidro sterkt til dette.
Min konklusjon etter denne turen er at hvis man kjører Hyundai Kona e.l. som man kjører en bensinbil med passasjer og bagasje kan man føle seg trygg på å klare 25 mil en skikkelig kald og vindfull norsk vinterdag, avhengig av hvor bratt veien er!
God tur!

KOna ve låve 2 (2).jpg

Blogginnlegg #3

Jeg tapte 33 prosent rekkevidde på en harrytur!

Livet som moderne elbilist er stort sett fritt for overraskelser og rekkeviddeangst, men her om dagen fikk vi oss en liten vekker. 

Morten_Brusletto_inni_bilen.jpg

Etter å ha logget under 1,46 kWh strømforbruk per mil på langkjøring med vår Hyundai Kona, spratt plutselig forbruket opp til 2,20 på en harrytur til Strømstad! Hva hadde skjedd? Hadde jeg kommet borti den hittil ukjente knappen for høyt forbruk uten å merke det? Men nei, det handlet rett og slett om 33 prosent økning i forbruk når man øker hastigheten fra 100 til 110 km/t på motorvei.

Det skal altså ikke mere til.

Varsellyset blinker

Litt tyngre fot på pedalen, så blinker plutselig varsellyset for REKKEVIDDEANGST i horisonten. Og har man lang vei igjen uten lademuligheter, så kan 10 km/t bestemme om du kommer frem uten lading eller ikke. Noe å tenke på når man planlegger ferietur på Autobahn neste sommer? Da kan det fort tegne seg et helt annet forbruksmønster enn på norske landeveier.

Ingen skam å lade i tide

En annen ting som påvirker kjøredistansen kraftig er last på taket. Det fikk vi merke under en tur på fjellet forleden. Vi tok med oss en sykkel på takstativet, og da spratt forbruket opp fra 1,45 til 1,78 kWh, altså nærmere 20 prosent.

Vanligvis kommer vi oss helt frem til hytta uten ladestopp. Men da det kun gjenstod noen få kilometer med oppoverbakke, måtte vi bite i det sure eplet med en kjapp hurtiglading. Når man er nede på de røde stripene og varsellampene blinker lar ikke vi oss friste til «å se om det går».

Jeg har også blitt fortalt at det kan være litt ugreit å starte igjen etter å ha tømt batteriet helt, uten å ha testet det selv helt ennå.  Men, vi rakk en kjapp tur i butikken mens batteriet ladet opp nok til å komme frem, ikke noe stress. Så da har vi lært den leksa, store ting på taket koster!

Når krisa banker på døra

OK, du har holdt deg under den magiske 100 km/t-grensen og du har ikke noe på taket.  Allikevel varsler bilen at du ikke klarer målet du har plottet inn, og at det ikke finnes noe sted for hurtiglading i nærheten. Da er det kun en ting å gjøre, skru av air-condition, ta på seg lua og bite sine hakkende tenner sammen.  Blir det for kaldt er det ikke noen krise å sette på sete- eller rattvarmeren noen minutter. Det strømforbruket blir visst nok helt marginalt i denne sammenhengen. De færreste av oss elbil-eiere vil nok oppleve dette, men det kan være greit å ha i bakhodet hvis man skulle komme i knipa.

Mortenb

Morten Brusletto er fersk elbileier, selv om han gjennom et langt liv har eid og kjørt et utall forskjellige biler. Han har tilbragt de siste ti årene som PR-sjef hos Hyundai, men driver nå sin egen virksomhet  med innholdsproduksjon for sosiale medier. Enkelte vil beskylde Morten for å være et realt bensinhode, men selv er han ikke så sikker lenger!

 

Blogginnlegg #2:

Hvordan skal jeg lade den nye elbilen min?

Fylling av drivstoff er kanskje den største overgangen fra fossilbil til elbil. Alle har vel hørt om rekkeviddeangst, og det vil vi helst unngå.

En blå industrikontakt med eget B-jordvern og ladekabel som følger med bilen ble løsningen på hjemmelading for Morten Brusletto.

Jeg har erfart at det grovt sett finnes tre typer lading; hjemmelading, bortelading og hurtiglading.

Det som skiller de forskjellige typene lading er kabeltype, varierende ladetid og at prisen er varierende. Man betaler strøm pr. minutt og da handler det jo om hvor mye strøm man klarer å putte inn i batteriene på kortest mulig tid. Hvordan man lader er også avhengig av kjøremønster.

For vår del er bilen hjemme hver natt og brukes til småkjøring opp til 10-12 mil pr dag. Et slikt kjøremønster tilsier mye hjemmelading om natten. Skal vi mer på farten vil det være naturlig å benytte både bortelading og hurtiglading, men det kommer jeg tilbake til.

Lading ved enebolig

Bor man slik til at man har all strøm på egen regning blir alt enklere, etter hva jeg erfarer. Etter å ha forespurt folk med kompetanse og erfaring, kom vi frem til at en såkalt blå industrikontakt med eget B-jordvern, var det beste for oss både på hytta og hjemme.

Vi så ingen grunn til å investere i ladeboks når bilen stort sett står til lading natten over, selv om boksen vil gi noe raskere lading og har fastmontert kabel.

Med blå industrikontakt (CEE) kan vi lade med opptil 16 A, noe som gjør at vår Hyundai Kona lades rimelig bra opp på en natt, men fra 0 til 100 prosent trenger den tilnærmet ett døgn.

Sikkerheten er ivaretatt og totalt havnet en slik installasjon på ca 13 000 kroner inkl. montering og egen kabel.

Uansett vil alle med kunnskap om lading advare mot å koble seg direkte til en jordet husholdningskontakt (Schuko) på daglig basis. Da kan man risikere å bli ansvarlig for eventuelle uhell med det elektriske nettet i bygningen. Senest for noen dager siden leste jeg at alt for mange fremdeles driver med slik type lading, til fare for seg selv og andre.

Total forvirring!

Google var min beste venn for å sjekke markedet før bestilling.

For en fersk elbil-eier må jeg innrømme at det oppleves forvirrende å bevege seg inn i elbil-universet med alle dens forskjellige type kabler og ladestasjoner.  Hva slags ladekabel trenger jeg, og hva  slags hjemmeladestasjon må jeg ha? Slapp av, det er ikke så komplisert som det ser ut.  Både NAF og kommersielle aktører har gode oversikter og råd til valg av ladekabel og ladestasjon. Det har vært til stor hjelp for meg.

Få hjelp av NAFs team av bilbergere, advokater og bileksperter du også!

Bli medlem i dag

For å finne ut hva slags type kabelkontakt du har i bilen din så sjekk kabelen som følger med bilen. Den har vanligvis en hvit stikkontakt i den ene enden, og en kontakt som passer til din bil i den andre. Vent med å kjøpe hjemmeladekabel til du har bestemt deg for hvordan hjemmelading skal foregå.

Ved hurtiglading ute på veien bruker du kabelen som er på hurtigladestasjonen.

Bortelading

Enkelte butikksentre og parkeringshus tilbyr fremdeles gratis lading, men man skal shoppe ganske lenge før det monner skikkelig har jeg allerede erfart. Til det går det alt for sakte å lade ved så lav effekt.

Rådet fra ekspertene etter hva jeg kan lese meg opp til at kladdelading er helt OK og bra for batteriet. Så blir du tilbudt gratis strøm, så ta imot.

En annen type bortelading kan foregå med garasjekontakten til for eksempel svigermor. Dette kan gjøres i en jordet hvit Schuko husholdningskontakt i enkelttilfelle. Husk å stopp ladingen i en slik kontakt etter at du har lagt deg for kvelden.

Hurtiglading

For den som er mye på farta med elbil er hurtiglading løsningen. Eller hvis du får rekkeviddeangst på en langtur. Jeg har allerede bestilt og registrert ladebrikken hos de landsdekkende ladestasjonene Grønn Kontakt og Fortum så jeg er klar for langtur. Jeg har også lastet ned appene, så jeg kan betale med mobiltelefon.

Hvor mye skal jeg lade?

Selv lader jeg når jeg har mulighet, men det betyr ikke at jeg stopper på hver ladestasjon langs veien. Skal du allikevel ta en kaffekopp eller en matbit på et sted hvor du samtidig kan lade, er det lurt å benytte anledningen selv om du tilsynelatende har nok strøm til å nå dagens mål.

Se og hør Elbilpodden!

Hvilken elbil passer deg? Hvordan finasiere den? Hva må jeg huske på når jeg lader? Vi inviterer aktuelle gjester i studio hver 14. dag og snakker om elbil! 

Har jeg vært på farten hele dagen lader jeg opp til 80 prosent hjemme. De siste 20 prosent går langsommere og koster dermed mer. Noen hevder at det også sliter ekstra på batteriet å lade de siste 20 prosentene, men hvor riktig det er strides de lærde om. Til hverdags ligger batteriet på vår bil som regel mellom 30 og 80 prosent. På langkjøring lader jeg ofte opp til 90-100 % for å være på den sikre siden.

Hvilke kabler må jeg ha?

Min erfaring er at det kan være lurt og ha et utvalg av kabler i bilen, selv om de tar litt plass. Selv har jeg med meg tre kabler, og har allerede hatt bruk for alle tre.

  • Schuko-kabelen som fulgte med bilen med kobling mot vanlig jordet hvit kontakt.
  • Type 2 elbilkontakt jeg kan bruke på f.eks. kommunale ladestasjoner
  • Kabel fra bil til veggstikk hvis du har valgt blå industrikontakt (CEE). Den bruker jeg på hytta også. Har du ladeboks er kabelen fastmontert på denne.

Lønner det seg?

Av alle regnestykker jeg har sett er drivstoffutgiftene på en elbil minst halvparten av en fossilbil. Ved klok hjemmelading kan man nok komme ned i en tredjedel sammnenlignet med fossilbiler. Men selv om du kvitter deg med bensinkortet så husk at nå kommer drivstoffkostnadene på strømregningen, eller et annet kredittkort.

Hæ?

Høres det komplisert ut, jeg kan trøste med at det tar ikke lange tiden før du kan regne deg som ekspert. Lykke til!

Mortenb

Morten Brusletto er fersk elbileier, selv om han gjennom et langt liv har eid og kjørt et utall forskjellige biler. Han har tilbragt de siste ti årene som PR-sjef hos Hyundai, men driver nå sin egen virksomhet  med innholdsproduksjon for sosiale medier. Enkelte vil beskylde Morten for å være et realt bensinhode, men selv er han ikke så sikker lenger!

 

Blogginnlegg #1:

Nå er endelig bilen på plass!

Nå er blå industrikontakt med jordfeilbryter type B installert på husveggen. Kun fakturaen fra elektrikeren på nærmere 8 000 kroner gjenstår å betale. Nå er vi klare for elbil, for første gang.

Jeg har jobbet i bilbransjen noen år, så jeg er litt bortskjemt med nye biler. De siste årene har jeg prøvekjørt noen elektriske biler, men aldri hatt en som daglig kjøretøy. Og i hvert fall ikke hatt navnet mitt i vognkortet. Både kona mi og jeg er spent på hvordan hverdagen blir med det nye familiemedlemmet.

At det ble en Kona fra Hyundai var ikke helt tilfeldig. Vi hadde lenge ventet på en elbil som fint kunne klare 27 mil til hytta i minus 20 grader, uten å måtte lade på veien eller koste en million. Via jobben min har jeg kjørt Hyundai Ioniq i alle varianter, men i helelektrisk versjon manglet den rekkevidden.

Opel Ampera falt ut da den mangler adaptive cruise kontroll, en selvfølge i en moderne bil i dag. Kona er, som Ioniq, lastet opp med førerassistanse- og sikkerhetsutstyr, så det er mye bil for pengene. Til tross for at den mangler både firehjulstrekk og tilhengerfeste.

I denne bloggen vil vi i høst dele våre erfaringer med deg som vurderer å kjøpe, ny- eller brukt elbil. Her kan du lese våre erfaringer som nye eiere av en ny teknologi. Hvordan lader man, hvordan er elbilen å kjøre, blir alt billigere og er elbil noe for bensinhoder?

Spar penger med medlemsfordeler fra NAF

Bli medlem i NAF

Må vi egentlig ha bil?

Vi er et par som bor i en enebolig fem mil fra Oslo, barna har for lengst flyttet ut. Kona mi jobber i Oslo, ca 45 min reise med toget. Jeg kjører og henter henne på jernbanestasjonen hver dag jeg har anledning. Selv jobber jeg stort sett hjemmefra, men må ukentlig noen svippturer til Oslo.

Da velger jeg ofte bil fordi togene ikke går hyppig nok og signal- og ledningsbrudd gjør at man ikke kan stole på dette tilbudet.

I tillegg foretar vi hyppige turer på hytta, og det skal skje uten å stoppe for lading!

Hva er motiver for å kjøpe elbil?

Hvorfor valgte vi å bestille en helelektrisk bil, fremfor en hybrid eller fossilbil? Jeg kan vel grovt dele svaret inn i tre deler.

Først, økonomiaspektet

Vi har lest oss frem til er at drivstoffkostnadene i snitt kan ligge på ca 1/3 av fossilt brennstoff, noe avhengig om man lader hjemme, eller på hurtiglading. Det er jo ikke å forakte. Gunstig parkering og rimelig bompengepassering bidrar også, selv om det skjer visse innstramminger her.

Sporadisk tilgang til buss- og taxifeltet i rushtider legger heller ikke noe demper på kjøpelysten, selv om det nå i Oslo kreves at man har med seg en passasjer i rushtiden. Vi forstår det også slik at servicekostnadene er lavere, rett og slett fordi det er mindre bevegelige deler i en elbil.

Man må bare passe på å ikke la skivebremsene ruste, siden den elektriske motoren tar seg av mye av bremsingen. Nye skrivebremser etter 10 000 km er ikke bare dyrt, men unødvendig og irriterende.

Så, miljøaspektet

Det er klart at man tiltrekkes av å kjøre en bil uten utslipp når man hører hva NOX og CO2 kan medføre av plager for folk med f. eks. astma. Men surprise, elbiler er også ansvarlige for utslipp på kloden vår, selv om det ikke føles slik nå man kjører den.

Det finnes mange undersøkelser, med varierende konklusjoner, men vi føler oss rimelig trygge på at en ny elbil i løpet av sitt liv forurenser mindre enn en fossilbil. Vi tror også at utviklingen av batterier med lavere vekt og høyere kapasitet kan bidra til at elbilen vil komme gunstigere ut.

Til slutt, kjøreopplevelsen

De fleste av oss bedriver kun normal kjøring uten å sette bilen vår på alvorlig prøvelser. Da handler det mere om kjøreopplevelser enn om kjøreegenskaper, som biljournalister elsker å snakke om. Vi skal trives bak rattet og nye elbiler står ikke tilbake for fossilbiler mht. interiør og kjøreopplevelse.

Som elbilsjåfør vil man også oppleve en akselerasjon fullt på høyde med moderne fossilbiler, ofte betydelig raskere. Og jeg må bare innrømme at det er gøy med hestekrefter som går rett i hjula, uten giring eller tyning av en motor som skriker av smerte. Hvis du er i tvil, prøv en hybrid først og kjenn på draget i en elektrisk motor. Spørsmålet er, kan du leve uten motorlyden?

Blir det rekkeviddeangst?

Vår nye elbil har oppgitt å skulle klare opptil 48 mil rekkevidde, og det ifølge de nye WLTP utslipps- og forbruksmålinger. Disse skal være mer realistiske enn forrige generasjon målinger for bilmarkedet. Tester jeg har lest viser at dette er korrekt. Vi innbiller oss at fabrikantens oppgitte rekkevidde skal holde for oss. Vi får se hvordan det går når kulda setter inn.

En SUV uten firehjulstrekk?

To-tre ganger i året kan vi ha behov for firehjulstrekk, det har ikke vår nye elbil. Så da blir det spennende å se hvordan den klarer seg i isglatte oppoverbakker en sen, tåkete novemberkveld langt oppe i Hallingdalen. Vi skulle gjerne hatt tilhengerfeste også, men det kunne heller ikke vår nye elbil by på.

Nå blir det spennende å se om den nye bilen leverer som forventet til den type kjøring vi bedriver; opp-og-ned til hytta, svippturer inn til Oslo på ca. fem mil og småturer på butikken samt harryturer til Sverige av og til.

I denne bloggen vil vi høst dele våre erfaringer med deg som vurderer å kjøpe, ny- eller brukt elbil. her kan du lese våre erfaringer som nye eiere av en ny teknologi. Hvordan lader man, hvordan er elbilen å kjøre, blir alt billigere og er elbil noe for bensinhoder? 

Mortenb

Morten Brusletto er fersk elbileier, selv om han gjennom et langt liv har eid og kjørt et utall forskjellige biler. Han har tilbragt de siste ti årene som PR-sjef hos Hyundai, men driver nå sin egen virksomhet  med innholdsproduksjon for sosiale medier. Enkelte vil beskylde Morten for å være et realt bensinhode, men selv er han ikke så sikker lenger!