Siden elektriske biler er fritatt for engangsavgift og moms, betyr at de er billigere enn tilsvarende biler med bensinmotor. Billigst av alle er Mitsubishi iMiEV, som du  får fra 160.000 kroner ferdig på veien.  

Elbilguiden - elbiler i Norge

Oversikt over elbiler som finnes i til salgs i Norge eller som kommer i nærmeste fremtid. Siden oppdateres fortløpende.

Sterk konkurranse senker prisene

Da iMiEV kom på markedet i 2010 kostet den rundt 250.000 kroner. At den nå er nesten 100.000 kroner billigere, viser at konkurransen i elbilmarkmedet er blitt tøff. Kundene har mange flere modeller å velge mellom.  

Vi har plukket ut de fem billigste elbilene på det norske markedet i januar 2018. De aller billigste har små batterier og kort rekkevidde, men har plass til fire. Renault Zoe, med oppgitt rekkevidde på 400 kilometer (da Motor testet bilen en kjølig høstdag, klarte den 287 kilometer) koster fra 236.980 kroner og er den rimeligste med «lang» rekkevidde.  

Mitsubishi iMIEV, fra kr 159.900

• Fireseter med 64 hk, 16 kWh batteri og oppgitt rekkevidde på 160 kilometer (NEDC). Søstermodeller er Citroen C-Zero og Peugeot iOn, men de er noe dyrere. 

Smart Fortwo Electric, fra kr 179.900

• Toseter med 82 hester, 17,8 kWh batteri og oppgitt rekkevidde på 160 kilometer (NEDC). 

Smart Forfour Electric, fra kr 189.900

• Fireseter med 82 hester, 17,8 kWh batteri og oppgitt rekkevidde på 155 kilometer (NEDC). 

 

VW e-UP, fra kr 204.000

• Fireseter med 82 hester, 18,7 kWh batteri og oppgitt rekkevidde på 160 kilometer (NEDC). 

Renault Zoe ZE fra kr 236.980,- 

• Femseter med 92 hester, 41 kWh batteri og oppgitt rekkevidde på 400 kilometer (NEDC). 

 

Prisene er inkludert frakt og registreringskostnader med utgangspunkt i januar 2018. Vær oppmerksom på at lokale kampanjer kan gi andre priser. Der hvor importøren oppgir prisen uten, har vi plusset på 10.000 kroner, som et gjennomsnitt for landet.