Ta gjerne en NAF test av bilen før kjøp eller få en tilstandsrapport fra et verksted. Da kan du avdekke eventuelle andre feil som du ikke oppdager selv.

Syns- og funksjonskontroll

  • Er det lakk-, rust- eller kollisjonsskader?
  • Er bilen tidligere skadet? Ved ja; be om dokumentasjon på skade og undersøk bilen nærmere, gjerne på et NAF-senter eller et verksted.
  • Se etter rustskader på innerskjermer, underside dører, skjermbuer bak koffertlokk/bakluke.
  • Er frontruten uten steinsprut og riper?
  • Er glass og reflektorer på hovedlys, blinklys og baklys i orden?
  • Fungerer alle lys innvendig og utvendig?
  • Kan dører, panser og koffertlokk lett åpnes og lukkes?
  • Fungerer alle låser og vindusheiser?
  • Se og kjenn etter fuktighet innvendig i bilen, under matter og i koffertrom.
  • Kontroller dekkene også de som følger med. Minste mønsterdybde for sommerdekk er 1,6 mm – vinterdekk med eller uten pigg er 3 mm.
  • Vær spesielt oppmerksom på skjevslitte dekk.
  • Finnes verktøy, reservehjul, jekk, varseltrekant, nøkkel til låse-hjulbolt, instruksjonsbok.
  • Har bilen fulgt alle servicer? Sjekk bilens servicehefte.

 Under prøvekjøring

  • Prøv bremsene flere ganger.
  • Tar bremsene likt? Hvis bilen trekker til en av sidene, tar bremsene ujevnt.
  • Virker ABS? (trå hardt,bremsene skal ikke blokkere).
  • Fungerer håndbremsen? Holder håndbremsen i en bakke?
  • Holder bilen stø kurs om du holder forsiktig i rattet i lav hastighet?
  • Er det ulyder fra drivverket i noen hastighetsområder?
  • Virker varme- og ventilasjonsanlegg normalt?
  • Fungerer klimaanlegget?
  • Virker alle kontrollamper, brytere, hendler og instrumenter?
  • Sjekk vinduspusser på alle trinn, bakrutepusser om det finnes.
  • Fungerer varmesetene? Fungerer varmetråder i bakruten og andre steder?
  • Sjekk elektroniske hjelpemidler, for eksempel antispinn og ESP.

NAF Veihjelp når du er tom for strøm

 

Ingen grunn til rekkeviddeangst, du får hjelp også når du har gått tom for strøm. 

Bli medlem i dag

Hva med batteriet?

Tommelfingerregelen er at batteriet på en moderne elbil overlever bilen. Forhandleren skal gi deg vanlige bruktbilgarantier, og dette omfatter også driftsbatteriet.

  • Sjekk likevel at batteriet er nevnt i garantivilkårene.
  • Sjekk om selger eller forhandler kan gi deg noen status eller «helsekontroll» av batteriet.
  • Kjøper du privat, kan du spørre selgeren hvordan bilen vanligvis er ladet. Hvis en bil kun hurtiglades kan det muligens gi noe mer slitasje på batteriet enn på en bil som for det meste er ladet hjemme i en garasjen.

Likevel, det finnes mye «fake news» og sterke meninger om batterier på elbiler. Et moderne elbilbatteri er svært holdbart, så holdbart at det er viktigere å sjekke annet på bilen, slik som rust og mekaniske ting. Vanligvis mister et batteri noen få prosent ytelse de første 80.000 kilometrene. Deretter flater degraderingen ut og holder seg temmelig stabil flere hundre tusen kilometer. 

Det er med andre ord mye som kommer til å gå i stykker før selve driftsbatteriet er utkjørt, om dette i det hele tatt skjer.