Kort fortalt om Tesla Supercharger V3

  • De nye ladestolpene kan gi opptil 250 kilowatt.
  • V3-laderne vil kun ha CCS som ladestandard.
  • Eiere av Model S og X må bruke CCS-adapter på V3-ladere.

Høyere fart, ingen deling av kapasitet

Tesla har som kjent sitt eget hurtigladenettverk, kalt Supercharger, i alle land der bilmerket selges. Tesla har 61 Supercharger-stasjoner med til sammen 816 ladestolper i Norge. Nettverket bygges ut fortløpende, og gjør at Tesla-eiere foreløpig er i en særstilling i forhold til andre elbil-merker som er avhengige av ladeløsninger fra tredjepart.

Nå bygges versjon 3 av ladestolpene ut. Noen steder blir eksisterende ladestasjoner utvidet med de nye V3-stolpene, mens på helt nye lokasjoner som åpner fremover vil det kun være V3-stolper.

Les også: Slik lader du Tesla Model 3

Trenger ikke dele kapasitet

De nye V3-laderne deler ikke kapasitet med nabostolpen, slik de tidligere laderne gjør. På V1 og V2-stolper er to og to stolper koblet sammen som A og B, der A-stolpen og B-stolpen deler på makseffekten på opptil 150 kW.

Med V3 styres kapasiteten intelligent av ett eller flere strømkabinetter som har 1 megawatt makseffekt hver. Det betyr full effekt så langt bilen takler på alle stolper, og ingen A og B-merking.

Kun CCS på nye Tesla-ladere

De nye V3-laderne vil kun ha ladestandarden CCS. Model 3 og antakeligvis Model Y har denne standarden i Europa, og i en mellomfase har Tesla bygget om eksisterende V2-laderene med to kabler; én standard Tesla Type 2 og én CCS.

Supercharger-stasjoner som blir utvidet vil kunne få nye V3-stolper, i tillegg til de eksisterende som står der. Der Tesla bygger helt nye lokasjoner, altså nye stasjoner, vil det kun bli V3-ladere. 

Les også: NAF har testet 20 elbiler på vinteren

Kan Model S og X lade på V3-ladere?

Ja, med modifikasjoner, bokstavelig talt. Model S og X bygget etter 1. mai 2019 har en medfølgende CCS-adapter. Dette er en svært kompakt og liten overgang som settes mellom bilen og CCS-ladekontakten.

Eksisterende Model S og X, faktisk helt tilbake de første modellene med som støtter Supercharging, kan bygges om. For i underkant av 5000 kroner gjøres det en liten ombygging inni bilen på Tesla-verkstedet, og man får dessuten med det nevnte CCS-adapteren. Adapteren har en makseffekt som tilsvarer V2 Supercharging, og du får den ladefarten bilen og aktuell programvare tillater, uavhengig av om du bruker adapter og CCS eller «vanlig» Tesla-lader.

Biler med adapter kan bruke enten vanlig Tesla-lader eller ny V3. Det ene utelukker ikke det andre.

Med en ombygget bil vil også Superchargere med CCS vises i navigasjonsanlegget. Mens en Model S eller X som ikke er bygget om kun vil vise ladestolper med V1 og V2, vil en ombygget bil vise samtlige, enten det er V1, V2 og V3.

Les også: Skikk og bruk på ladestasjoner

Du beholder gratis Supercharging

Innføring av CCS som ny ladestandard på Superchargere og bruk av CCS på Model S og X har ingenting å si for det du måtte ha av avtaler om gratis hurtiglading hos Tesla. Har du for eksempel en eldre Model S som alltid har hatt gratis hurtiglading som følger bilen, vil den fortsatt ha dette om du bygger om og bruker CCS-adapter. Det samme gjelder det du måtte ha fått gjennom referral-kampanjer hos Tesla.

Bilen blir enda mer fleksibel

Når Tesla nå går fra Tesla Type 2 til CCS, vil både Teslaer som kun har CCS og biler som bygges om til å takle begge standarder bli adskillig mer fleksible. Med CCS, enten som standard på bilen eller med adapter, kan du hurtiglade på alle ladere som har CCS. Skulle det være CCS hurtigladere fra Fortum, Grønn Kontakt, Ionity, Circle K eller andre langs veien, kan du med ombygging og adapter lade også din eldre Tesla der det mangler Tesla Supercharger.

CCS_lading_Tesla_overgang.jpg

Den lille svarte overgangen nærmest bilens ladeport er Teslas CCS-overgang. Her i bruk på en ombygd Model X på en tredjeparts hurtiglader. Ombygging og adapter for eldre Model S og X koster i underkant av 5000 kroner.

Sett navn på adapteren!

NAF har prøvd Teslas adapter, og denne fungerer prikkfritt på alle typer CCS-ladere. Faktisk er adapteren så kompakt og liten at det er lurt å sette navn på den. Det er fort gjort å glemme igjen adapteren på ladestasjonen, selv om kabelen ikke vil passe særlig godt i holderen på ladestolpen med adapteren hengende på.

Husk også at CCS-ladere utenfor Teslas ladenettverk ikke har knapp på kabelen som låser opp kabelen fra bilen. For å løse ut ladekabel og adapter velger du «Unlock Charge Port» fra enten bilens skjerm eller Tesla-appen.

..og nei, andre kan ikke lade hos Tesla..

Siden Tesla nå innfører CCS som standard på sine Superchargere i Europa, og at Tesla-modeller også har CCS, skulle det være fristende å tenke at hvilken som helst bil kunne lade på Supercharger V3.

Men svaret er nei. Selvom kontakten vil passe i andre biler, starter ikke ladingen.

Bruk NAF Xtra og NAF Ladebrikke

Når Tesla nå tar i bruk CCS for fullt, blir tilfanget av ladestasjoner plutselig mye større også for dem med eldre Teslaer (hvis bilen bygges om).

Med NAF Ladebrikke som sendes deg kostnadsfritt får du én ladebrikke som starter og stopper lading hos alle de største ladeleverandørene i Norge. Du trenger ikke ladebrikke på Tesla Supercharger.

Hvis du er NAF-medlem kan du søke om NAF Xtra kredittkort. Hvis du registrerer dette som betalingsmiddel hos alle ladeoperatørene, får du 15% rabatt på lading. Registrerer du NAF Xtra-kortet på din Tesla-profil får du 15% rabatt på Tesla Supercharging også, hvis du ikke har gratis Supercharging fra før. NAF er den eneste i verden som tilbyr rabatt på Teslas eget ladenettverk.

Og med NAF Xtra som betalingsmiddel får du én faktura i måneden med oversikt over all lading og rabatter, slik at du enkelt kan holde regnskap.