DETTE ER SAKEN: NAF og Motor har testet rekkevidden og ladeeffekten på ni populære elbiler. Les hovedsaken her.

Kort fortalt om prissammenligningen:

  • Vi har målt hvordan ni populære elbiler lader, og om de lader med lovet effekt.
  • Du kan spare mye penger på å sette deg inn i hvor og hvordan din bil lader best. 
  • Pris per kilowatt-time varierer mye fra ladeoperatør til ladeoperatør grunnet ulike prismodeller.

Vanskelig å sammenligne priser 

Som bilist som fyller bensin og dieselbil er vi vant med å sammenligne literprisen på drivstoff. For elbilisten er kilowatt-timer det nye litermålet, men det er ikke nødvendigvis like lett å sammenligne prisene hos de ulike ladeoperatørene som på bensinstasjonene.  

Grunnen er at ladeoperatørene har ulike prismodeller. 

I dag betaler elbilisten enten per minutt de opptar ladestasjonen eller en kombinasjon av minutt og kilowatt-time. Altså ikke per kilowatt-time slik man gjør på strømregningen hjemme.  

  • Grønn Kontakt og BKK tar betalt for en kombinasjon av tid og kilowatt-timer du lader. 
  • Fortum og Circle K tar kun betalt for minuttene du står 
  • Ionity tar enn så lenge en fastpris på 80 kroner uansett hvor lenge du står.

På grunn av måten batteriet lades på, vil forbrukerne oppleve å få ulik mengde strøm på «tanken» hver gang de plugger i en hurtiglader, til tross for at de står samme antall minutter og lader. 

Det er flere faktorer som avgjør hvor raskt elbilbatteriet lades. Et varmt batteri tar imot strøm raskere enn et kaldt batteri. Ladingen foregår ofte sakte i begynnelsen og mot slutten for å skåne batteriet. Du får høyest ladefart når batteriet er rundt halvfullt, litt avhengig av bil. Utetemperaturen kan også ha innvirkning på effekten du får.

Ettersom du i hovedsak belastes for antall minutter du står på ladestasjonen, vil dette ha en direkte innvirkning på prisen du betaler for hurtiglading. 

Se også: Favoritten LEAF lader ikke som lovet.

NAF har testet lading med ni elbiler  

En test som Motor og NAF har gjennomført viser et sprik på mellom 3 og 10 kroner i ladekostnad per mil. 

Grønn Kontakts omlegging av prismodellen til en løsning hvor du betaler for tiden du står og effekten du får, slår definitivt ikke ut til forbrukernes beste. Jevnt over er prisene høyere, men utslagene mellom bilene er mindre.  

Circle K kommer ut som den rimeligste av de tre store kjedene, foran Fortum og Grønn Kontakt. 

Dyrt å velge feil lader

En lynlader som lar deg lade med mer 50 kW, er ofte dyrere enn den tradisjonelle 50 kW-laderen. Men hvis ikke bilen din kan utnytte den effekten, er det bortkastede penger å stå ved denne ladestasjonen. 

Men testen viser at det ikke alltid lønner seg å koble til lynladeren, selv for modellene som kan lade med mer enn 50 kW.

e-Soul, e-Niro og Kona er eksempler på modeller som kan lade med 80 kW. Men de lader med mer enn 50 kW i et så kort intervall at det fort er unødvendig dyrt å lade på lynladerne. 

SMS desidert dyrest

Selv om det er viktig å velge riktig hurtiglader til sin bil, er det vel så viktig å velge riktig betalingsmetode. 

Faktisk er det betalingsmetoden som gir aller størst utslag i NAFs prissammenligning. 

SMS og drop-in-løsninger blir fort to eller tre ganger så dyrere enn om du hadde opprettet profil hos ladeoperatøren og startet lading via app eller ladebrikke. 

Så selv om du hurtiglader sjelden, er det anbefalt at du skaffer deg ladebrikke og opprette bruker hos dine lokale ladeoperatører.

Vi oppfordrer deg til å gå inn og se om du finner din bil i vår store prisoversikt nedenfor: