Fortsatt ladekaos for elbilistene

Regjeringens ladeplan rydder ikke i elbilistenes app-kaos, mener NAF.


Lading må bli enklere
Elbil hurtiglading ladeplugg. Foto: Jon Terje Hellgren Hansen / © NAF

Regjeringen la nylig fram sin ladeplan. I planen heter det at alle nye hurtigladestasjoner for elbiler må ha kortlesere eller utstyr for tæpping montert fra 2023.

- Krav om kortlesere på nye ladestasjoner høres kanskje fint ut, men dette kravet endrer ingenting for den norske elbilisten, sier Thor Egil Braadland, myndighetskontakt i NAF.

- De aller fleste nye hurtigladere kommer nå med kortlesere uansett. Det viktige er at på de 4-5000 allerede eksisterende ladestolpene rundt om i landet i dag vil det være app-kaos i mange år fremover, fortsetter han.

Åpen, digital lading er fremtiden

NAF hadde forventet at regjeringen kom med et påbud om «e-roaming», som i praksis påbyr alle ladeselskapene å åpne opp alle gamle og mye ladestasjoner digitalt:

- Åpen, digital lading er framtidens løsning for elbilister. Da kan du bruke din ene favoritt-app på telefonen til å starte og stoppe lading på alle landets og etter hvert Europas ladestolper, sier Braadland.

I en undersøkelse utført av Norstat for NAF tidligere i år sa flertallet at de foretrekker å betale for lading med telefonen.

- I fremtiden kobler elbilisten bilen til ladestolpen, og så gjør bilen og laderen opp betalingen seg imellom. Det er slik opplevelsen er på for eksempel Tesla i dag. Åpen, digital løsning er et viktig første skritt på veien dit, sier han.

NAF mener at kravet om åpen, digital lading kunne vært innført fra 2023.

- Det er forbrukervennlig, og det kunne kommet på plass kjapt og rimelig. Den muligheten lot regjeringen gå fra seg, og det er synd for alle landets elbilister, sier Thor Egil Braadland.

Det finnes i dag rundt 600 000 elbiler på norske veier. Hver femte personbil i Norge er en elbil.

Publisert: 9. desember 2022

Sist oppdatert: 30. november 2023

Nils Sødal,

Les også


Fant du det du lette etter?