BMW i3 ble lansert i 2013, og vakte oppsikt på grunn av utseendet. Den kompakte bilen har siden 2013 vært gjennom flere oppgraderinger som først og fremst dreier seg om batteriet.

2017-modellen av i3 har et batteri på 33 kilowattimer som takler hurtiglading på opptil 50 kW. Også eldre versjoner av i3 fikser 50 kW hurtiglading, men bruker noe mer tid på ladingen.

Laderen som sitter i bilen, og som brukes når man ikke kan hurtiglade, er på 11 kW vekselstrøm (AC). 

Hvordan lader jeg BMW i3 på hurtigladere?

Hurtigladeren gir svært mye strøm, opptil 50 kilowatt på BMW i3. Et elbilbatteri må lades med likestrøm. Hurtigladere konverterer vekselstrømmen i strømnettet til likestrøm. Dermed får bilen «riktig strøm» rett fra ladestasjonen og trenger ikke konvertere den selv.

Combo/ CCS-kontakten i bilen er, som navnet tilsier, en kombinasjonskontakt. Pluggen på hurtigladeren går over hele kontakten i bilen. Bruker du Type 2-kabel eller kabelen med «boks» for å lade i vanlig stikkontakt (Schuko) brukes bare øverste del i kombinasjonskontakten.

Skaff deg konto hos leverandørene

Hurtigladere finner du over hele landet, og de største kommersielle leverandørene er Fortum Charge&Drive og Grønn kontakt. Begge har sine egne apper med kart, oversikt og «Min side».

Sjekk leverandørenes egne betingelser. Laderne starter du med en liten brikke, og på nettsidene deres kobler du betalingskortet ditt til brikken. Du kan også starte ladingen i appen eller via sms.

De første gangene du lader føles ladestasjonene litt plundrete. Brukergrensesnittet er nok litt mer komplisert enn en bensinpumpe der du stikker inn betalingskortet, fyller drivstoff og avslutter. Men med litt trening blir du fort vant til ladestasjonene.

En ladestasjon er ikke det samme som en parkeringsplass. Med flere elbiler på veiene trengs det «skikk og bruk» på ladestasjonene.

Enkelt forklart foregår lading slik:

  • Parker foran ladestasjonen
  • Velg Combo/ CCS-kabelen fra stasjonen og koble til bilen din
  • Start ladingen enten med brikke, sms eller app, avhengig av hva som er tilgjengelig
  • Når du har nok strøm, avslutt ladingen ved å sveipe brikken på nytt, sende ny sms eller stoppe i appen. Følg instruksjoner i displayet på ladestasjonen.
  • Koble fra kabelen og heng den på plass.
  • Kjør bort fra ladestasjonen; den er ingen parkeringsplass

Lade BMW i3 med lader Type 2

I mengden av ladestandarder er det en type kontakt som vel kan kalles et mest universale, nemlig «Type 2». Denne finnes på hoteller, stadig flere kommunale ladestasjoner og -stolper og selvsagt også på betalingsstasjoner og på mange typer hjemmeladere.

BMW i3 kan lade med Type 2. Denne standarden kan levere mye strøm, opptil 43 kilowatt, men dette avhenger av hvor mye strøm som er ført fram til ladepunktet. 

Siden Type 2 er vekselstrøm, må bilen selv konvertere strømmen til likestrøm med ladeapparatet som er innebygget i bilen. Ombord-laderen på nyere BMW i3 klarer å gi opptil 11 kW hvis ladepunktet leverer 400V/ 16A trefas.

Hvordan lader jeg BMW i3 med vanlig stikkontakt?

Det følger med overgang/ kabel fra BMWs ladekontakt til vanlig stikkontakt (kalles Schuko) som man har i veggen hjemme.

Husk at lading av elbil krever mye av strømkursen, og pass på at det ikke blir varmgang i ledningsnettet. Lading fra veggen hjemme bør ikke være en permanent ordning. Du bør sette opp en egen kurs, gjerne med Type 2-lading, også til hjemmebruk. Dette vil koste mellom 10 og 15.000 kroner. Hør med en elektriker i nærområdet ditt, eller kontakt en Nissan-forhandler. Nissan kan sette deg i kontakt med en godkjent leverandør av hjemmelader som kan utnytte det du måtte ha tilgang til av strøm.

Kan jeg bruke skjøteledning?

Du er på hytta, har en 16 ampere kurs i en bod og bilen plassert et stykke unna. Da trenger du en skjøteledning. I utgangspunktet er det lurt å unngå dette, men er du nødt til å bruke skjøteledning, må du i alle fall sørge for følgende:

Elbilguiden - elbiler i Norge

Oversikt over elbiler som finnes i til salgs i Norge eller som kommer i nærmeste fremtid. Siden oppdateres fortløpende.

  • Kjøp en skjøteledning med ledninger som er minst såkalt 2,5-kvadrat. Altså: Lederne i ledningen er tykke nok til å takle langvarig høy belastning.
  • Sørg for at skjøteledningen er godkjent for utendørs bruk, aller helst industribruk.
  • La aldri skjøteledningen ligge sammenrullet når du lader! Det blir varmgang i kabelen, og ved å rulle den helt ut sprer du varmgangen. På vinteren vil en skjøteledning smelte seg ned i snøen.
  • Sjekk jevnlig at verken skjøteledning eller kontakten i veggen og ledningen til kontakten blir for varme.
  • Koble ut ladingen når du ikke trenger å lade mer.