Slik lader du Mitsubishi i-MiEV, Peugeot iOn og Citroën C-Zero

Mitsubishi i-MiEV, Peugeot iOn og Citroën C-Zero er alle bygget på samme plattform, og takler både hurtiglading og hjemmelading med kurant hastighet.


Bildet viser en hvit Peugeot iOn på en bro.
Peugeot iOn.

Det var Mitsubishi som satte fart i elbilmarkedet i Norge da den kom i 2010. Senere har Peugeot og Citroën lansert søsken gjennom et samarbeid de tre bilmerkene har. Dermed er trillingene temmelig like i spesifikasjoner. Dessuten var de først ute med å tilby DC hurtiglading.

Hvordan lader jeg i-MiEV, iOn og C-Zero på hurtigladere?

Hurtigladeren gir svært mye strøm på kort tid. Et elbilbatteri må lades med likestrøm. Hurtigladere konverterer vekselstrømmen i strømnettet til likestrøm. Dermed får bilen «riktig strøm» rett fra ladestasjonen og trenger ikke konvertere den selv med den innebygde laderen.

i-MiEV, iOn og C-Zero kan lades opptil 80% på hurtigladestasjonene. De resterende 20% blir ikke ladet opp på hurtigladestasjoner. Hurtiglading fra 0 til 80% tar rundt 30 minutter på sommeren, men kan ta betydelig mer tid på vinteren med kaldt batteri.

Skaff deg konto hos leverandørene

Hurtigladere finner du over hele landet, og alle operatører har sine egne apper med kart, oversikt og «Min side». Du må registrere deg hos operatørene for å kunne bruke ladestasjonen med ladebrikke og betalingskort. Bruker du sms eller annen lading uten å være registrert som bruker, får du gjerne den høyeste taksten på lading.

Det finnes en mengde ladebrikker som kan knyttes til kontoen, og operatørene godtar de fleste kort som betalingsmiddel.

Hvis du er NAF-medlem og har NAF Xtra kredittkort, får du gode rabatter på lading. Legg inn NAF Ladebrikke og NAF Xtra-kortet i operatørenes apper eller nettsider, og du er klar. Da trenger du bare bruke ladebrikken hver gang du skal lade. Du får en oversiktlig faktura fra NAF Xtra en gang i måneden.

Slik hurtiglader du

De første gangene du lader føles ladestasjonene litt plundrete. Brukergrensesnittet er nok litt mer komplisert enn en bensinpumpe der du stikker inn betalingskortet, fyller drivstoff og avslutter. Men med litt trening blir du fort vant til ladestasjonene.

Enkelt forklart foregår lading slik:

  • Parker foran ladestasjonen
  • Velg CHAdeMO-kabelen fra stasjonen og koble til bilen din
  • Start ladingen enten med brikke, sms eller app, avhengig av hva som er tilgjengelig
  • Når du har nok strøm, avslutt ladingen ved å sveipe brikken på nytt, sende ny sms eller stoppe i appen. Følg instruksjoner i displayet på ladestasjonen.
  • Koble fra kabelen og heng den på plass.
  • Kjør bort fra ladestasjonen; den er ingen parkeringsplass

Lade i-MiEV, iOn og C-Zero med lader Type 2

I mengden av ladestandarder er det en type kontakt som vel kan kalles et mest universale, nemlig «Type 2». Denne finnes på hoteller, stadig flere kommunale ladestasjoner og -stolper og selvsagt også på betalingsstasjoner og på mange typer hjemmeladere.

De tre trillingene kan lade med Type 2, bare du har Type 2-kabel som passer. Type 2-standarden kan levere mye strøm, opptil 43 kilowatt, men dette avhenger av hvor mye strøm som er ført fram til ladepunktet.

Siden Type 2 er vekselstrøm, må bilen selv konvertere strømmen til likestrøm med ladeapparatet som er innebygget i bilen. Ombord-laderen på i-MiEV, iOn og C-Zero klarer å gi 3 kW.

Altså: Uansett hvor mye strøm du kan hente ut fra Type 2-punktet, vil bilen selv begrense seg til 3 kilowatt. Hvis det er CHAdeMO hurtiglader på samme stasjon, bruker du heller denne, siden denne kan lade med mye høyere hastighet. Som oftest betaler man per minutt, og da sier det seg selv at høyere hastighet gir lavere strømpris.

Hvordan lader jeg i-MiEV, iOn og C-Zero med vanlig stikkontakt?

Det følger med overgang/ kabel fra bilens ladekontakt til vanlig stikkontakt (kalles Schuko) som man har i veggen hjemme.

Lading med denne kabelen er begrenset til 10 ampere. Selvom du har en 16 ampere-kurs i garasjen, får du altså ikke mer enn 10 ampere. Det betyr at det tar rundt åtte timer å få ladet fra tomt til fullt batteri.

Husk at lading av elbil krever mye av strømkursen. Der du lader fast daglig eller ukentlig skal du ikke lade via skjøteledning og/ eller på en vanlig stikkontakt i veggen grunnet krav til brannsikkerhet. Kravet for lading ved et fast ladepunkt er en separat strømkurs med maks 10 ampere og B-jordvern, eller egen vegglader montert forskriftsmessig.

Kan jeg bruke skjøteledning?

Unntaksvis kan skjøteledning benyttes ved nødlading, altså der du ikke lader fast. Det kan være hytta eller på besøk hos noen. Da kan du lade med skjøteledning under visse forutsetninger:

  • Kjøp en skjøteledning med ledninger som er minst såkalt 2,5-kvadrat. Altså: Lederne i ledningen er tykke nok til å takle langvarig høy belastning.
  • Sørg for at skjøteledningen er godkjent for utendørs bruk, aller helst industribruk.
  • La aldri skjøteledningen ligge sammenrullet når du lader! Det blir varmgang i kabelen, og ved å rulle den helt ut sprer du varmgangen. På vinteren vil en skjøteledning smelte seg ned i snøen.
  • Sjekk jevnlig at verken skjøteledning eller kontakten i veggen og ledningen til kontakten blir for varme.
  • Koble ut ladingen når du ikke trenger å lade mer.
  • Selv om ladeboksen skal tåle vann, er det lurt å beskytte den så godt det går an mot vær og vind.

Hva betyr CHAdeMO

Kanskje ikke så viktig, men likevel en liten fun fact: CHAdeMO er en forkortelse av Charge de Move, altså effektiv lading for bevegelse. Men det er også et fiffig ordspill på japanske «O cha demo ikaga desuka», som betyr «Hva med litt te». Altså; en kopp te mens du lader, og det henspeiler på den korte tiden det tar å lade. Det skal ikke mer enn en kopp te til før man har ladet nok.

CHAdeMO leverer som industristandard opptil 62,5 kW likestrøm på 500 volt og 125 ampere via den spesielle kontakten. CHAdeMO 2.0 tillater opptil 400 kW likestrøm på 1000 volt og 400 ampere. Industristandarden ble etablert av Tokyo Electric Power Company, Nissan, Mitsubishi og Fuji Heavy Industries (som produserer Subaru). Senere kom også Toyota med på laget.

Nissan LEAF, Kia Soul, Mitsubishi i-MiEV, Peugeot iOn, Nissan e-NV200, Peugeot Partner og Citroën C-ZERO er blant dem som bruker ladestandarden CHAdeMO i dag. Også Tesla Model S og X kan lade med CHAdeMO med adapter som kan kjøpes hos Tesla-forhandlere.

Publisert: 10. februar 2021

Sist oppdatert: 30. november 2023


Les også


Fant du det du lette etter?