Slik lader du Nissan LEAF

LEAF bruker standarden den japanske standarden CHAdeMO for hurtiglading, men takler fint hjemmelading med lavere hastighet.


Bilder viser en grå Nissan LEAF på en gressslette.
Nissan LEAF.

Nissan LEAF har vært på det norske markedet helt siden 2011, og er Norges bestselger av elbiler. Noen få har importert LEAF fra andre land, blant annet USA.

LEAF kan hurtiglades med opptil 50 kW, noe som betyr 30 minutter fra tomt til 80% fullt batteri på sommeren. Bilen har også en innebygget lader på henholdsvis 3,3 kW og 6,6 kW, avhengig av utstyrsmodell. Nyere LEAF med et visst utstyrsnivå kan også kobles mot en app på telefonen, der du blant annet kan bestemme når du vil lade (for eksempel når strømmen er billigst).

Hvordan lader jeg Nissan LEAF på hurtigladere?

Hurtigladeren gir svært mye strøm på kort tid. Et elbilbatteri må lades med likestrøm. Hurtigladere konverterer vekselstrømmen i strømnettet til likestrøm. Dermed får bilen «riktig strøm» rett fra ladestasjonen og trenger ikke konvertere den selv med den innebygde laderen.

Hurtiglading fra 0 til 80% tar rundt 30 minutter på sommeren, men kan ta betydelig mer tid på vinteren med kaldt batteri.

Skaff deg konto hos leverandørene

Hurtigladere finner du over hele landet, og alle operatører har sine egne apper med kart, oversikt og «Min side». Du må registrere deg hos operatørene for å kunne bruke ladestasjonen med ladebrikke og betalingskort. Bruker du sms eller annen lading uten å være registrert som bruker, får du gjerne den høyeste taksten på lading.

Det finnes en mengde ladebrikker som kan knyttes til kontoen, og operatørene godtar de fleste kort som betalingsmiddel.

Hvis du er NAF-medlem og har NAF Xtra kredittkort, får du gode rabatter på lading. Legg inn NAF Ladebrikke og NAF Xtra-kortet i operatørenes apper eller nettsider, og du er klar. Da trenger du bare bruke ladebrikken hver gang du skal lade. Du får en oversiktlig faktura fra NAF Xtra en gang i måneden.

Les også: Alt du må vite om lading, ladebrikker og betaling

Slik hurtiglader du

  • Parker foran ladestasjonen
  • Velg CHAdeMO-kabelen fra stasjonen og koble til bilen din
  • Start ladingen enten med brikke, sms eller app, avhengig av hva som er tilgjengelig
  • Når du har nok strøm, avslutt ladingen ved å sveipe brikken på nytt, sende ny sms eller stoppe i appen. Følg instruksjoner i displayet på ladestasjonen.
  • Koble fra kabelen og heng den på plass.
  • Kjør bort fra ladestasjonen; den er ingen parkeringsplass

Les også: Skikk og bruk på ladestasjoner

Les også: Slik kommer du i gang med hurtiglading av elbil

Lade Nissan LEAF med lader Type 2

I mengden av ladestandarder er det en type kontakt som vel kan kalles et mest universale, nemlig «Type 2». Denne finnes på hoteller, stadig flere kommunale ladestasjoner og -stolper og selvsagt også på betalingsstasjoner og på mange typer hjemmeladere.

Nissan LEAF kan lade med Type 2, bare du har Type 2-kabel som passer til Nissan. Nissan-forhandlere i Norge opplyser at de leverer denne kabelen med bilen kostnadsfritt, men du bør sjekke om den følger med på en bruktbil eller om du virkelig får den med ved nybilkjøp. Type 2-standarden kan levere mye strøm, opptil 43 kilowatt, men dette avhenger av hvor mye strøm som er ført fram til ladepunktet.

Siden Type 2 er vekselstrøm, må bilen selv konvertere strømmen til likestrøm med ladeapparatet som er innebygget i bilen. Ombord-laderen på Nissan LEAF klarer å gi 3,3 kW eller 6,6kW, avhengig av modell og utstyrsnivå.

Altså: Uansett hvor mye strøm du kan hente ut fra Type 2-punktet, vil bilen selv begrense seg til 3,3 eller 6,6 kilowatt. Hvis det er CHAdeMO hurtiglader på samme stasjon, bruker du heller denne, siden denne kan lade med mye høyere hastighet. Som oftest betaler man per minutt, og da sier det seg selv at høyere hastighet gir lavere strømpris.

Hvordan lader jeg Nissan LEAF med vanlig stikkontakt?

Det følger med overgang/ kabel fra Nissans ladekontakt til vanlig stikkontakt (kalles Schuko) som man har i veggen hjemme.

Lading med denne kabelen er begrenset til 10 ampere. Selvom du har en 16 ampere-kurs i garasjen, får du altså ikke mer enn 10 ampere. Det betyr at det fort tar natten over og vel så det å få ladet fra tomt til fullt batteri.

Husk at lading av elbil krever mye av strømkursen, og pass på at det ikke blir varmgang i ledningsnettet. Lading fra veggen hjemme bør ikke være en permanent ordning. Du bør sette opp en egen kurs, gjerne med Type 2-lading, også til hjemmebruk. Dette vil koste mellom 10 og 15.000 kroner. Hør med en elektriker i nærområdet ditt, eller kontakt en Nissan-forhandler. Nissan kan sette deg i kontakt med en godkjent leverandør av hjemmelader som kan utnytte det du måtte ha tilgang til av strøm.

Kan jeg bruke skjøteledning?

Der du lader fast daglig eller ukentlig skal du ikke lade via skjøtekontakt, grunnet krav til brannsikkerhet. Kravet for lading ved et fast ladepunkt er en separat strømkurs med maks 10 ampere og B-jordvern, eller egen vegglader.

Unntaksvis kan skjøteledning benyttes ved nødlading, altså der du ikke lader fast. Det kan være hytta eller på besøk hos noen. Da kan du lade med skjøteledning under visse forutsetninger:

  • Kjøp en skjøteledning med ledninger som er minst såkalt 2,5-kvadrat. Altså: Lederne i ledningen er tykke nok til å takle langvarig høy belastning.
  • Sørg for at skjøteledningen er godkjent for utendørs bruk, aller helst industribruk.
  • La aldri skjøteledningen ligge sammenrullet når du lader! Det blir varmgang i kabelen, og ved å rulle den helt ut sprer du varmgangen. På vinteren vil en skjøteledning smelte seg ned i snøen.
  • Sjekk jevnlig at verken skjøteledning eller kontakten i veggen og ledningen til kontakten blir for varme.
  • Koble ut ladingen når du ikke trenger å lade mer.
  • Selv om ladeboksen skal tåle vann, er det lurt å beskytte den så godt det går an mot vær og vind.

Hva betyr CHAdeMO

Kanskje ikke så viktig, men likevel en liten fun fact: CHAdeMO er en forkortelse av Charge de Move, altså effektiv lading for bevegelse. Men det er også et fiffig ordspill på japanske «O cha demo ikaga desuka», som betyr «Hva med litt te». Altså; en kopp te mens du lader, og det henspeiler på den korte tiden det tar å lade. Det skal ikke mer enn en kopp te til før man har ladet nok.

CHAdeMO leverer som industristandard opptil 62,5 kW likestrøm på 500 volt og 125 ampere via den spesielle kontakten. Industristandarden ble etablert av Tokyo Electric Power Company, Nissan, Mitsubishi og Fuji Heavy Industries (som produserer Subaru). Senere kom også Toyota med på laget.

Nissan LEAF, Kia Soul, Mitsubishi i-MiEV, Peugeot iOn, Nissan e-NV200, Peugeot Partner og Citroën C-ZERO bruker ladestandarden CHAdeMO i dag. Også alle Tesla unntatt Roadster kan lade med CHAdeMO med adapter som kan kjøpes hos Tesla-forhandlere.

Publisert: 10. februar 2021

Sist oppdatert: 30. november 2023

Anette Berve,

Les også


Fant du det du lette etter?