Det finnes flere tusen Renault Zoe på norske veier, og bilen kom på markedet allerede i 2012 i Frankrike. Den ble lansert i Norge i 2014.

Zoe kan kun lades på vekselstrøm. Det betyr at det alltid er bilens innebygde lader som gjør om strømmen til likestrøm, som et elbilbatteri krever for å lade.

Utfordringen er også at Renault Zoe egentlig kun kan lades med 400 volt trefas-nett (såkalt TN-nett), noe de færreste norske husstander har hjemme.

Egen «norsk» løsning for lading

Men det er ingen grunn til å frykte lading av Renault Zoe i Norge. Stavanger-firmaet Zaptec har laget en boks som gjør at du kan lade Zoe på vanlig stikkontakt (Schuko, vanlig husholdningskontakt). Ladeboksen med tilhørende kabel selges nå med bilen i Norge. Kabelen er stor og tung, og kjøper du brukt Zoe bør du forsikre deg om at boksen følger med bilen og fungerer. Eldre modeller av Zoe ble levert med en «ladebøtte» på hele 32 kilo i tillegg til vanlig ladekabel.

Vær oppmerksom på at Renault har endret noe på modellene siden introduksjonen i 2012, også ladespesifikasjonene.

Spør NAFs ladeekspert!

Lurer du på hvordan du kan lade elbilen hjemme, eller hva slags lader du bør installere?

Som NAF-medlem kan du ringe vår ladeekspert og får gratis råd!

Les mer om ladeeksperten!

Kan jeg hurtiglade Renault Zoe?

Fra 2015-modell forsvant muligheten til å hurtiglade Zoe med 43 kW. Det spiller forsåvidt ikke så stor rolle i Norge, siden hurtiglading av Zoe måtte være vekselstrøm (AC). Slike hurtigladere er det få av i Norge. De fleste hurtigladere i dag gir ferdig likestrøm (DC) rett fra ladestasjonen til batteriet i bilen, uten å gå veien om bilens innebygde lader. Denne muligheten har ikke Renault Zoe.

Hvordan lader jeg Renault Zoe raskt?

Også Renault Zoe kan lades med «elbil-kontakten» Type 2. Laderen ombord i nyere Zoe takler inntil 22kW. Hvis Type 2-ladepunktet leverer så mye strøm, vil du altså klare å lade batteriet helt opp på knappe halvannen time. Det er ikke så verst, men kvalifiserer altså ikke til benevnelsen «hurtiglading». 

Skaff deg konto hos leverandørene

Hurtigladere finner du over hele landet, og de største kommersielle leverandørene er Fortum Charge&Drive og Grønn kontakt. På disse hurtigladestasjonene er det også en Type 2-kontakt du kan lade Renault Zoe med. Både Fortum og Grønn kontakt har sine egne apper med kart, oversikt og «Min side». Husk at de fleste ladestasjonene ikke har Type 2-kabel hengende. Denne må du ha med selv.

Sjekk leverandørenes egne betingelser. Laderne starter du med en liten brikke, og på nettsidene deres kobler du betalingskortet ditt til brikken. Du kan også starte ladingen i appen eller via sms.

De første gangene du lader føles ladestasjonene litt plundrete. Brukergrensesnittet er nok litt mer komplisert enn en bensinpumpe der du stikker inn betalingskortet, fyller drivstoff og avslutter. Men med litt trening blir du fort vant til ladestasjonene.

Enkelt forklart foregår lading slik:

  • Parker foran ladestasjonen
  • Koble Type 2-kabelen din til ladepunktet og bilen
  • Start ladingen enten med brikke, sms eller app, avhengig av hva som er tilgjengelig
  • Når du har nok strøm, avslutt ladingen ved å sveipe brikken på nytt, sende ny sms eller stoppe i appen. Følg instruksjoner i displayet på ladestasjonen.
  • Koble fra kabelen
  • Kjør bort fra ladestasjonen; den er ingen parkeringsplass

Mange kommuner har egne kommunale ladepunkter, og stadig flere av dem er Type 2. Det er litt forskjellige løsninger i markedet, men som regel «åpner» man ladepunktet via sms.

Hvordan lader jeg Renault Zoe hjemme?

Har du en vanlig stikkontakt hjemme trenger du en overgang beregnet for Norge. Boksen som selges med nye Zoe i Norge gir deg 10 ampere og 2,3 kW. Det betyr en ladetid på omtrent 20 timer på versjonen av Zoe med batteri på 41 kWh (levert fra januar 2017).

Vil du ha raskere lading av din Zoe, må du investere i en dedikert ladeboks. I tillegg må du ha en transformator som konverterer 230 volt til 400 volt hvis du ikke har dette i huset (såkalt TN-nett). Litt avhengig av hva du investerer i og hvor mye strøm som finnes inn til husveggen din, kan du med en dedikert ladeboks få alt fra 3,6 kW til 22 kW på ladepunktet.

Elbilguiden - elbiler i Norge

Oversikt over elbiler som finnes i til salgs i Norge eller som kommer i nærmeste fremtid. Siden oppdateres fortløpende.

NAF anbefaler uansett at du legger opp til et skikkelig og sikkert ladeopplegg hjemme, kun beregnet på lading av elbil. Sjekk med din lokale elektriker.

Kan jeg bruke skjøteledning?

Der du lader fast daglig eller ukentlig skal du ikke lade via skjøtekontakt, grunnet krav til brannsikkerhet. Kravet for lading ved et fast ladepunkt er en separat strømkurs med maks 10 ampere og B-jordvern, eller egen vegglader. 

Les mer om trygg lading hjemme her.

Unntaksvis kan skjøteledning benyttes ved nødlading, altså der du ikke lader fast. Det kan være hytta eller på besøk hos noen. Da kan du lade med skjøteledning under visse forutsetninger:

  • Kjøp en skjøteledning med ledninger som er minst såkalt 2,5-kvadrat. Altså: Lederne i ledningen er tykke nok til å takle langvarig høy belastning. 
  • Sørg for at skjøteledningen er godkjent for utendørs bruk, aller helst industribruk. 
  • La aldri skjøteledningen ligge sammenrullet når du lader! Det blir varmgang i kabelen, og ved å rulle den helt ut sprer du varmgangen. På vinteren vil en skjøteledning smelte seg ned i snøen. 
  • Sjekk jevnlig at verken skjøteledning eller kontakten i veggen og ledningen til kontakten blir for varme. 
  • Koble ut ladingen når du ikke trenger å lade mer. 
  • Selv om ladeboksen skal tåle vann, er det lurt å beskytte den så godt det går an mot vær og vind.