Kort fortalt:

  • Elbil må lades på strømkurs med maks 10 ampere og B-jordvern, eller egen vegglader
  • Elbil på lading kan «lure» jordfeilvernet ditt hjemme

Alle elbiler som selges i Norge leveres med en ladekabel med en mer eller mindre vakker boks i midten. «Ladekladden» er ofte store og tunge, og kobles i bilens kontakt i den ene enden og et vanlig husholdningsstikk (kontakt i veggen) i den andre. Kontakten i veggen kalles Schuko, og er generelt sett ikke spesielt godt egnet til lading av elbil.

Årsaken er at en elbil vil trekke mye strøm konstant og over lang tid. 

Elbilen trekker mye strøm lenge

Tenk deg en fryseboks eller vaskemaskin. Akkurat i det apparatet starter opp vil det trekke mye strøm, men så flater forbruket fort ut. Strømkursen takler fint at apparatet sparker i gang. Et elbilbatteri vil imidlertid kreve masse strøm hele tiden under lading. Hvis ledningsnettet til stikkontakten er gammelt eller for svakt, kan det gå varmgang og i verste fall ta fyr. 

Spør NAFs ladeekspert!

Lurer du på hvordan du kan lade elbilen hjemme, eller hva slags lader du bør installere?

Som NAF-medlem kan du ringe vår ladeekspert og får gratis råd!

Les mer om ladeeksperten!

Elbilen kan «lure» jordfeilvernet

I tillegg er det ikke sikkert jordingen av kontakten er optimal. Vanligvis er jordfeilvernet i sikringsskapet ditt av type A. Forenklet fortalt kan elbilen sette et A-jordvern ut av spill slik at det ikke oppdager jordfeil andre steder.

En dedikert strømkurs eller strømanlegg med jordvern av type B, takler at en elbil er koblet til og vil ikke ødelegge for resten av strømanleggets mulighet til å oppdage jordfeil.

Jordfeil oppstår når strømførende ledninger kommer i kontakt med utsatte deler av det elektriske anlegget eller apparatet. Feil, slitasje eller noe så beskjedent som en skrue som har kilt seg fast et sted, kan få strømmen til å «krype» dit den ikke skal slik at du får støt. Jordfeilvern oppdager dette og vil kunne både varsle og slå ut strømkursen slik at det ikke oppstår skade. Derfor er det viktig at jordfeilbeskyttelsen fungerer. Men en elbil kan altså «lure» jordfeilvern av type A og sette det ut av spill.

Installer egen ladeboks

Har du eget elektrisk anlegg og mulighet til lading utenfor huset eller i garasjen bør du installere en helt egen strømkurs beregnet på lading av elbil. I tillegg bør du investere i en «ladeboks» på veggen som gir tilkobling av Type 2-kabel, og ikke vanlig stikkontakt.

Hvis du har rikelig med strøm ført fram til huset ditt, kan elektrikeren legge opp en strømkurs for lading som kan gi mye mer effekt enn en vanlig stikkontakt. Dermed får du kortere ladetid. Men de fleste ladebokser takler det meste av tilgjengelig strøm. Samme ladeboks kan altså gi masse strøm montert ett sted, og adskillig mindre et annet sted der strømledningen inn til huset er mer beskjeden.

Finn elektriker med peiling! 

Noen ladebokser kommer med jordvern av type B innebygget. Da trenger ikke strømkursen til ladeboksen beskyttes med eget B-jordvern. Andre ladebokser har ikke innebygget B-jordvern, og da må strømkursen til ladeboksen sikres med et slikt.

Vær oppmerksom på at hjemmelading av elbil er nytt også for mange elektroinstallatører. Velg derfor elektriker som kjenner til elbiler og jordvern av type B.

Skal jeg ikke bruke kabelen som følger med?

Joda, det er jo en grunn til at den følger med bilen. Men «ladekladden» for vanlig husholdningskontakt er mer beregnet på lading der du ikke har tilgang til annet. Det kan være kommunale ladestolper som ikke er oppgradert til Type 2, parkeringshus, hoteller, på hytta eller på besøk hos andre.

Ladekablene er dessuten gjerne justert ned slik at de ikke trekker mer enn 10 ampere. Det betyr at man i alle fall gjør litt for å skåne en 16 ampere strømkurs. Men noen strømkurser kan ha en sikring på 10 ampere eller mindre også. Det er derfor lading med husholdingskontakt er noe usikkert hvis du ikke kjenner strømanlegget selv. I tillegg tar lading ganske lang tid.