De fleste elbileiere erfarer at det mest praktiske er å lade bilen sin hjemme, og eventuelt fylle på med strøm i løpet av dagen mens de er på farten.

Men å lade hjemme er ikke bare å putte stikkontakten hvor som helst, advarer Jostein Ween Grav, senioringeniør i Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap.

Regn med utgifter til elektriker når du skal investere i elbil. Det gir trygg lading, kan gi mer fart i ladingen og ikke minst unngå jordfeilproblemer og...

Ladeboks til Tesla elbil WallCharger

– Det er det de fleste tenker at «passer kontakten, kan jeg lade», men så enkelt er det ikke. Norge har et strømnett som er spesielt, som vi er alene om sammen med blant annet Iran og Irak. Utfordringen i Norge er at det ikke er lett å få energien, altså effekten, frem. Til det er ledningene for tynne. I praksis betyr det at ladere som ender i vanlig stikkontakt kan fungere ustabilt på gammelt nett når mange står og lader samtidig, sier Ween Grav.

Kan føre til brann

DSB har ansvaret for alt av elektrisk installasjoner i Norge, og er de som utarbeider regelverk.  De ser behovet for å forklare regelverket, så elbileiere vet hva de har å forholde seg til.

– De aller fleste elbileiere lader via stikkontakten, men anlegget i de fleste hus er ikke laget for slik langtidslading.  Det går greit, en, to og til og med ti ganger, men det kan til slutt gå varmegang i kontakten, og da kan det begynne å brenne. Det har gått greit så langt, men når 200.000 elbiler på sikt skal lade på denne måten, så må vi ha noe som forhindrer branner.

Mye feillading hjemme med elbil

– Det mange ikke tenker på er at hvis man ikke har separat kurs til ladepunktet, er det inne det begynner å brenne, ikke i garasjen, sier Helge Larsen. Han er daglig leder og deleier av Oslo Vest Elektro.

De installerer ukentlig veggladere, og merker at etterspørselen øker.

– Vi opplever at mange elbil-eiere er forum-nerder, som mener de vet best. Ofte vet de mye, og kanskje mer en installatøren om et gitt produkt, men brannsikkerheten vet fagfolket mest om. Ikke alle skjønner alvoret. Vi ser ukentlig brente Schuko-kontakter og skjøteledninger som har smeltet. Det et under at det har gått bra hittil.

Kan jeg lade elbilen i en vanlig stikkontakt?

DSB: Vi anbefaler det ikke, og det er flere grunner til det. Lading av elbil er en kontinuerlige belastningen på strømanlegget, og det kan begynne å brenne på grunn av overbelastning. Nødlading går greit, altså å lade nå og da. Hvis man skal lade med vanlig stikkontakt er det viktig at den er på en separat kurs, maks 10A og jordet. 

Elektrikeren: Nei, det er ikke bare å plugge i stikkontakten å lade i vei. Å lade på stikkontakt hjemme er en bruksendring av anlegget. Å lade via kontakt er den billigste løsningen å gå for, og er lovlig når det gjøres riktig. Hvis man skal lade hjemme må kontakten være på egen sikring, med maks 10 A og være jordfeilbryter type B. Nødlading nå og da går greit. Det er den konstante belastningen som er farlig.

To muligheter for lading hjemme

Endring av anleggets forutsatte bruk

Å lade en elbil hjemme betyr i de fleste tilfeller at man endrer anleggets forutsatte bruk. Det betyr at man endrer bruken som huset var bygget for, og det kan få konsekvenser for eksempel med forsikringen hvis det oppstår brann.

Å lade elbil er en slik bruksendring, som betyr stor endring i strømbruk og belastning av strømnettet. Gjør man det må man i de fleste tilfeller, spesielt ved eldre boliger, inn og oppgradere anlegget.

Derfor er det viktig å forhøre seg med en elektriker om strømnettet man har hjemme er tilpasset slik bruk FØR man plugger i elbilen til lading.